Velké opravy a výluky brněnského hlavního nádraží začaly v dubnu 2018. Trvat budou více jak rok, až do konce roku 2019. Výluky výrazně omezí vlaky v celém brněnském uzlu. Výrazně, jako nikdy předtím. 


Víte jak na Dolní nádraží?

Pokud ne, tak se podívejte na příspěvek Cesta na Dolní nádraží. Právě odsud pojedete do Vídně či Prahy.


Velká vlaková výluka začíná

7.prosince 2018
Už v neděli začíná v Brně Velká vlaková výluka. Většina vlaků bude jezdit přes Židenice a Dolní nádraž. Naopak část vlaků se vrátí na V. a VI.nástupiště. Podstatný rozdíl je v tom, že na vlak budeme chodit o pár desítek metrů dál. Nárazníková zóna se prodloužila. Výška nástupiště ani přistřešení se nezměnilo. Škoda. Zatím jsou položeny tři koleje u dvou nástupišť.

V. a VI.nástupiště Brno

V. a VI.nástuiště čekají na svo znovu-otevření. Už v neděli 9.prosince tu budou opět začínat a končit vlaky

 

U V.nástupiště

Část kolejí a nástupiště směrem k poště byla vytrhána. Uvidíme jaký bude výsledek, ještě v pátek se tu intenzivně pracovalo

Ještě pár dní musí vydržet

Pondělí 26.listopadu 2018
V pátek v odpolední dopravní špičce přestalo naše stávající hlavní nádraží přijímat vlaky. Brněnský železniční uzel byl už tak přetížený, že osobáky musely čekat desítky minut před vjezdem do Brna. Vyjimka? Překvapení? Nikoliv, snad jen délkou čekání vlaků. Současná kapacita kolejí to už dlouhodobě nezvládá. A dnes, v pondělí další mimořánost na hlavním nádraží. Maximální zpoždění hodina a půl.  

Odkud pojedeme od prosince?

7. listopad 2018

Stávající Hlavní nádraží vyžaduje nutné opravy. Napřed to byl viadukt Křenová (jak pod ním jezdí šaliny), v dalších letech peróny, vloni pak pražský viadukt směrem na Židenice. Letos V. a VI. perón u bočního stánku s pivem. A od prosincové změny jízdního řádu bude nádraží úplně neprůjezdné. Jeden celý rok. A většina vlaků se mu vyhne. Na našem starém nádraží tak budou začínat / končit jen některé vlaky. Cílem oprav a modernizací je zachování provozu do výstavby nového brněnského nádraží. Odkládat opravy již nešlo. Jak tedy budeme od neděle 9.prosince jezdit?

Velká brněnská vlaková výluka

Schéma velké brněnské vlakové výluky, včetně náhradní autobusové dopravy a šaliny P6. Autorem plánu je Tadeáš Kachyňa

  • Kompletní popis změn a oficiální plánky najdete na stránkách KORDIS-u. Já zde přikládám jen svůj autorský výběr toho nej-zajímavějšího / nejdůležitějšího. 
  • Na Dolním nádraží vzniká podchod, čekárna a druhé nástupiště. Nástupiště jsou bezbariérová, dlouhá, široká a vysoká. Pokud tedy cestujete s kočárkem, jste již staří nebo inv. vozík, pak Dolní nádraží, nikoliv Židenice. Plus parkoviště. 
  • Hlavním přestupním uzlem se ale stávají Židenice.
  • Ze Židenic, co chvíli, pojede nějaký ten vlak na současné hlavní nádraží. 

Na Dolním nádraží se již připravují nová nástupiště. Ale i tato provizorní nástupiště budou lepší a bezpečnější, než peróny na stávajícím nádraží. Pokud cestujete s kočárkem, inv. vozíkem, nebo se Vám již nechce do schodů, pokud můžete, zvolte raději Dolní nádraží.

  • Rychlíky (RJ, Expres) do Vídně, Prahy či Bratislavy pojedou přes Dolní nádraží a Židenice. Na obou místech staví. Tedy stejně jako vloni přes prázdniny.
  • Rychlíky od Ostravy a Vyškova (R8) vynechají jak stávající Hlavní nádraží, tak i Dolní nádraží a pojedou na Židenice a do Krpole.  Což je super zpráva zejména pro studenty na kolejích brněnské techniky. Mimochodem, nejedná se až o tak velkou změnu. Do Vyškova a do Ostravy se již dnes jezdilo přímo z Králova Pole. Jen se na stávajícím hlavním nádraží počkalo pár minut a vyměnilo se číslo vlaku. 
  • Regionální rychlíky od Křižanova a Tišnova (R9) budou končit / začínat v Krpoli. Ale, jak jsem napsal výše, část těchto vlaků se v Krpoli přečísluje a pojede na Židenice a pak na Vyškov a do Slezska
  • Rychlíky R9 samozřejmě nekončí v Křižanově, ale pokračují na Havlíčkův Brod a pak do Prahy. Ale tuhle variantu jak do Prahy nedoporučuji – rychlík furt někde staví a výsledkem je 3,5hodinová cesta.
  • Vlaky z Olomouce a Prostějova pojedou do Židenic a do Krpole. Vynechají Dolní nádraží.
  • Osobáky do Blanska (linka S3) pojedou ze stávajícího nádraží a bude stavit i v Židenicích. Příjemnou novinkou je, že osobáky Blansko – Brno pojedou poprvé i o víkendu po půl hodině. Takže se už nebudeme mačkat s ostatními výletníky.
  • Chrlická trať (S2) končí v Chrlicích. A pak přestup na autobus. 
  • Osobáky od Křižanova a Tišnova směrem na Vranovice a Břeclav (S3) pojedou stejně jako dříve přes Židenice a Dolní nádraží. Kde také staví. 
  • Protože se očekává zájem cestujících z Krpole do Brna, bude zavedena jak šalina P6 (Krpole, Moravské náměstí, Hlavní nádraží), tak nově i linka S33, která bude pendlovat z Králova Pole přes Židenice na stávající hlavní nádraží. A to po půl hodině. Asi to bude nějaký motoráček, ale kéž by byl aspoň nízkopodlažní.
  • Víkendový spěšný vlak Pernštejn na Vysočinu zůstává. Nově odjíždí z Dolního nádraží a staví i v Králově Poli.
  • První vlak z Brna do města, myslím tím do Vídně, nám jede z Dolního v 7:24. O půl hodiny později jede do města žlutý RegioJet. Poslední vlak z Vídně přijíždí do Brna o půl jedenácté.
  • První ranní vlak z Brna do Prahy je Railjet „Brněnský drak“ o půl páté z Dolního nádraží, resp. ze Židenic. S příjezdem do Prahy po sedmé. Po cestě zastaví i v Blansku a Letovicích.
  • Regionální nízkopodlažní rychlíky do České Třebové a Prahy (R19) začínají na současném Hlavním nádraží, vynechají Dolní a staví v Židenicích.
  • Oblíbený cyklo-vlak Pálavský Express pojede opět z Krpole a nově bude zastavovat i na Dolním nádraží (6 minut na nakládku kol – není to málo?).
  • Turisticky oblíbené nízkopodlažní rychlíky z Brna do Šakvic (na Pálavu) a do  (- Olomouce) (R13) bohužel začínají na Dolním nádraží. Škoda. Ty bych si přál protáhnout aspoň do Židenic. 
  • Z Veselí nad Moravou (S6) mohou využít nové zastávky Šlapanice, ale pak to bude trochu komplikované. Část regionálních vlaků bude končit ve Slatině, některé dojedou až do Židenic a zbytek dokonce až na současné hlavní nádraží.
  • Totéž platí o rychlících z Veselí (R56), část končí v Židenicích, část pokračuje couváním na Hlavní nádraží.
  • Na původní trasu se naopak vrací vlaky od Jihlavy (S4) včetně rychlíků od Budějovic (R11) a z Moravských Bránic (S41). Ty budou končit na stávajícím nádraží, zřejmě na V. a VI.nástupišti. Která zůstala neopravena.

Více o změnách ve vedení vlaků přes Brno a v jejich označování najdete v příspěvků Kam směřuje železniční doprava na Jižní Moravě.

Nová budova a koleje

17.listopad 1018

Nové zabezpečovací zařízení vyžaduje novou budovu. Ta roste jak z vody. Uvidíme, kolik bude mít nakonec pater. Tak jako tak výrazně mění pohled na nádraží z Petrova. A u V. a VI. nástupiště se už pokládají nové koleje, aby tudy od prosince opět mohly jezdit vlaky na Střelice a na Třebíč.

Nádraží v Brně

Ranní pohled na stávající brněnské nádraží. Jeřáb staví novou budovu Zabezpečení provozu na nádraží. Stávající mechanické ovládání na páčky a kliky bude nahrazeno elektrikou a počítači.

 

V. a VI.nástupiště

U V. a VI. nástupiště se pokládají nové koleje. Od prosince tudy opět pojedou vlaky na Střelice. Bohužel se zdá, že s nástupišti se nic dít nebude. Budou i nadále nízké. Stejně je to jen provizorium, než se postaví nové nádraží. Pak se všechno vytrhá, a bude tady třeba park kolem historického jádra Brna. Nebo tudy pojedou šaliny do Heršpic.

 

Elektro-zabezpečení

Budova pro elektro zabezpečovací zařízení stávajícího brněnského nádraží. Vpravo je sklad Malá Amerika, vlevo bývala jídelna Šenkyříková a za zády mám hospodu Bogota. Nechci se mýlit, ale obávám se, že ta budova bude v panoramatu okolních budov jako pěst na oko.

 

Stánek u V.nástupiště jede dál

7.října 2018
Kdo by myslel, že stánek s pivem u V.nástupiště po dobu oprav nebude mít své zákazníky a zavře, mýlil se. Jeho zákazníci nikam necestují. V listopadu byl nakonec stánek (možná i se štamgasty) jeřábem nadzvednut a přesunut o pár metrů dál. Od té doby je uzavřený. Štamgasty tu lze potkat ale i nadále. Ti vskutku nikam necestují.

Od října je průchod od V. a VI.nástupiště na nádraží uzavřen plotem. Z Nových Sadů se tak na vlak už nedostanete. Opět až od prosince.

U pošty na hlavním

Ze dvou kolejí u pošty je jen jedna. Tedy zatím není žádná, ale podle nových sloupů el. vedení tu jedna kolej bude.

Malá Amerika

Pohled na opravy hlavního brněnského nádraží od jihu, od Malé Ameriky

 

AŽD

Výstavba nového objekt zabezpečení železničního provozu brněnského uzlu.

Pohled shora

Neděle 30.září 2018
Místo Jídelny Šenkyříková už vyrůstá nová železničářská budova, kde bude soustředěny různorodé kabely od zabezpečení železničního provozu brněnského železničního uzlu.

Stavba

Září 2018, stavba domu zabezpečení železničního provozu přes brněnský uzel.

Dole návrat do počátku 90.let minulého století, kdy u V. a VI.nástupiště vyrostl nový stánek, který měl zpříjemnit cestování přes nevyhovující brněnské hlavní nádraží. Stánek bude nabízet smíšené zboží, psali tenkrát. Kdepak je tomu stánku asi konec?

Stánek

Stánek u V.nástupiště brněnského nádraží, noviny Brněnský večerník z 21.října 1992.

U pošty zmizela kolej

15.září 2018
K poště na brněnském hlavním nádraží vedly dvě koleje. Poštovní vůz sem přijel naposledy někdy v polovině 90.let. Od té doby koleje sloužily pro odstavení všeho možného a postupně zarůstaly. V září 2018 první z nich zmizela. 

Pošta v Brně

Koleje k poště na brněnském horním nádraží. První z nich byla odstraněna v září 2018

Na konci září stojí na tomto betonovém špalku už nový stožár.

Vlaková pošta

Tady se vykládala a nakládala vlaková pošta v Brně. Naposledy na konci minulého století

Překopnuté kabely

Středa 25.července 2018
Když se daří, tak se daří. Dnes, ve středu 25.července 2018 byl překopnut kabel zabezpečovacího zařízení. Výsledkem je ochromení provozu na brněnském horním (hlavním) nádraží. Vlaky nabírají značná zpoždění, další vlaky jsou zcela zrušeny.
To je stejný jako když opravujete starej barák. Žádná dokumentace, provizorní napojení z let minulých, Jednou pořádně kopnete a už jen sledujte, co všechno musíte opravovat.
Když jsme u toho sdělovacího kabelu, problémem brněnského nádraží je i jeho památková ochrana. Ta v minulých letech, při rekonstrukcí nástupišť, nedovolila výměnu a vedení zabezpečovacích kabelů novou trasou. Ono to zas tak malý svazek kabelů totiž není.
+6/0

kabely

Kabely zabezpečovacího zařízení brněnského nádraží při opravách v létě 2018.

 

Překopnutý kabel Brno

Je středa 25.července 2018 a provoz na brněnském hlavním nádraží utichl. Dělníci při opravách překopli kabel zabezpečovacího zařízení.

Rekonstrukce viaduktu Hybešova

srpen 2018
V srpnu pokračují opravy na první polovině obnaženého viaduktu Hybešova

Most

Obnažený vršek viaduktu Hybešova

 

Betonový základ pro novou budovu SŽDC. Zde by měla být soustředěno železniční zabezpečovací zařízení brněnského nádraží. a jeho ovládání

 

Viadukt Hybešova

Viadukt Hybešova v srpnu 2018. Pro opravy je obnažen vršek mostu, současně probíhají opravy i zespodu, z lešení.

 

Zabezpečení Brno

Hloubení díry pro základy nové budovy Zabezp. zařízení

 

Petrov

Brněnské nádraží pod Petrovem

Dolní nádraží

Na Dolním nádraží mezitím probíhají stavební práce. Od 8. prosince 2018 se totiž rozšíří výluka a více jak polovina vlaků bude místo na horním (hlavním) nádraží zastavovat na tom Dolním. Cílem je zde vybudovat podchod k druhému, ostrovnímu, nástupišti, a čekárnu pro 200 osob. Výluka potrvá skoro celý rok 2019. 

Více o Dolním nádraží, fotky a popis najdete v příspěvku Dolná nádraží. A v příspěvku Cesta na Dolní nádraží.

Léto je tu, výluky začínají

červen 2018
Opravy železničních mostů na ul. Hybešova a Křídlovická (343 mil Kč) vyvolají přes prázdniny rozsáhlé výluky. Uzavřené totiž budou kusé koleje u jídelny Šěnkyříková (ta bude zbourána). K V a VI. nástupišti přes léto nic nepojede. Část vlaků od Střelic bude zastavovat na jiných nástupištích. Další osobáky budou končit v Horních Heršpicích s přestupem na vlaky na hlavní nádraží. Od 1.září 2018 bude část vlaků od Bránic a Buhutic končit na Dolním nádraží

Komentář k rekonstrukci
Stovky miliónů korun za provizoria, místo pořádného řešení. Opravy, které již nelze odkládat. V součtu mnoho hodin času cestujících navíc. Výluky, náhradní doprava. To je daň za naši brněnskou nerozhodnost. A hlavně se „těším“ na komentáře „jen se podívejte jak na Dolní nic nejede, jak to tam dnes vypadá, a vy tam chcete stavět nové nádraží.“ Předtím mnoho let odmítali a blokovali modernizaci železničního uzlu Brno a rozvoj jižní části našeho města, a teď pokrytecky budou psát, že na Dolní není přivedena městská veřejná doprava. Vždyť i přeložení šaliny Plotní část „centristů“ zavrhovala, protože bude sloužit k napojení nového nádraží varianty Řeka. A započítávali náklady na šalinu Plotní do nákladů na variantu Řeka. Blokovat, blokovat, blokovat … a pak kritizovat, že se nic nestaví. Je mi z toho smutno.

+7/−1

Výlukový jízdní řád na prázdniny (od 16. 7. do 31. 8.)

  • Rychlíky R11 (Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň) pojedou bez omezení, jen na jinou kolej.
  • Osobní vlaky S4 (Brno – Zastávka u Brna – Náměšť – Třebíč – Jihlava) mimo špičku, tedy v nepracovní dny a v brzkých ranních a večerních hodinách i v pracovní dny pojedou bez omezení, jen na jinou kolej a nástupiště.
  • Osobní vlaky S4 (Brno – Zastávka u Brna – Náměšť – Třebíč – Jihlava) ve špičce – pracovní dny – pojedou jen do Horních Heršpic, kde bude přestup na vlaky linku S3.
  • Osobní a spěšné vlaky S41 (Brno – Moravské Bránice – Hrušovany nad Jevišovkou) jeden ranní a odpolední spěšné vlaky nahradí v pracovní dny autobusy, o víkendech a svátcích pojedou až na hlavní nádraží.

Výluky od 1. 9. do 8. 12.2018

  • R11 pojede na zbylé koleje hlavního nádraží.
  • Linka S4 v pracovních dnech je z Brna do Zastávky u Brna a zpět nahrazena autobusy. V nepracovních dnech pojedou vlaky až na hlavní nádraží.
  • Linka S41, všechny vlaky, pojedou z/na Dolní nádraží.
Opravy nástupišť

Původní V. a VI.nástupiště na jaře 2018 před zahájením oprav

Postup prací v roce 2018 a 2019

květen 2018

  • 1. května 2018 demolice jídelny Šenkyříková u VI.nástupiště,
    červen – říjen 2018 práce na Dolním nádraží – budování nového, ostrovního, nástupiště a podchodu,
  • od 16. července 2018 výluky a rekonstrukce mostů Křídlovická a Hybešova. Vyloučení provozu V. a VI.nástupiště. 
  • prosinec 2018 – prosinec 2019 rekonstrukce zabezpečovacího zařízení. Na Dolní nádraží se přesuna skoro polovina všech vlaků z horního (hlavního) nádraží.

Jídelna Šenkyříková

květen 2018
Jídelna Šenkyříková u VI.nástupiště brněnského horního (hlavního) nádraží skončila

Jídelna Šenkyříková

Jídelna Šenkyříková u 6.nástupiště

 

Jídelna Šenkyříková

Jídelna Šenkyříková u VI.nástupiště

Plán oprav pro rok 2018 / 2019

Rekonstrukce současných tratí na hlavním brněnském nádraží bude stát 2,7 miliardy korun.  Provede se kompletní modernizace zabezpečovacího zařízení, rekonstrukce mostu přes Hybešovu a přes Křídlovickou ulici a také výhybky na jižním konci brněnského nádraží. Investice je nutná bez ohledu na polohu a termín stavby nového nádraží. Je třeba zajistit, aby současné nádraží mohlo ještě do otevření toho nového vůbec fungovat.

Největší část peněz, přes dvě miliardy, bude stát instalace nového zabezpečovacího zařízení, které nahradí dosluhující elektromechanické. Největší problém je ale u mostů přes Křídlovickou a Hybešovu ulici. U nich je podán návrh na památkovou ochranu a přestože od podání návrhu uplynulo už nějaký ten rok, stále ještě neskončilo správní řízení. SŽDC však s nimi musí jako s památkami nakládat, což jejich opravu hodně prodraží a prodlouží.

Viadukt Hybešova

Viadukt Hybešova – Úzká, čeká na rekonstrukci

Podobně jako v roce 2018, bude opět sloužit Dolní nádraží. Kvůli rozsahu výluk se zde postaví nové nástupiště a dokonce už i podchod. Vše by se mělo stihnout do července 2018. Bohužel nic z toho se nedá použít pro nové nádraží. Je to jen provizorium. Po „zprovoznění“ Dolního nádraží budou uříznuty koleje na V. a VI.nástupiště hlavního nádraží kvůli rekonstrukci mostů.

V prosinci 2018, od nového Jízdního řádu, se výluka rozšíří na celé současné nádraží. Nádraží bude neprůjezdné. Vjíždět na něj budou jen některé vlaky od České Třebové, Moravského Krumlova a Jihlavy, ostatní budou využívat Dolní nádraží. Stavební práce mají být hotové do konce roku 2019 a v roce 2020 se ještě počítá s dokončovacími pracemi. Nic z toho ale nebude být moci použito pro nové brněnské nádraží. 

Hybešova

Most Hybešova u Malé Ameriky

Opravy jsou nutné. Brněnské hlavní nádraží se dlouhodobě nechávalo „dožít“ a počítalo se s tím, že v současnosti již bude fungovat nové nádraží. Nestalo se a proto musíme vynaložit miliardy Korun na udržení současného nevyhovujícího stavu. 

Zatímco výluka brněnského hlavního nádraží kvůli opravě viaduktu Nádražní & Koliště – Dornych v roce 2013 trvala – jen několik týdnů a jen málo cestujících využívalo Dolní nádraží, výluka v roce 2017 trvala již tři měsíce a Dolní nádraží zažilo nečekaný nápor cestujících.

1.info o Velké vlakové výluce

30.červen 2017
SŽDC zveřejnila první info o výlukách brněnského Horního (Hlavního) nádraží v roce 2018 a 2019. Po dva roky budou vlaky jezdit dle výlukových jízdních řádů. Opravy a modernizace mají začít na jaře roku 2018 a skončit do prosince 2019. 

  • Na současném hlavním nádraží bude v letech 2018 a 2019 probíhat výměna starého zabezpečovacího zařízení za nové, které bude ovládané z jednoho místa. Z nově postavené budovy.
  • Dojde k modernizaci napájení jak na samotném nádraží, tak na tratích od jihu i severu. Úprav se konečně dočkají i koleje a výhybky na břeclavském vjezdu do nádraží. Celkem za 1,8 miliardy korun. 
  • Dále dojde k opravě mostu přes Křídlovickou a Úzkou ulici za 443 milionů.
  • K tomu ještě nějaké drobné práce po brněnském železničním uzlu za dalších 331 milionů.
  • Vše za 2,5 mld Kč.
Viadukt

Železniční viadukt nad řekou Svratkou

A protože se opravy nedají dělat za plného provozu (byť někteří propagátoři výstavby Nádraží v centru říkají opak), bude od prosincové měny Jízdního řádku až do dalšího prosince 2019 přerušen provoz od jihu na Brno hl.nádraží. Vyjimkou jsou vlaky od Střelic. Ostatní vlaky pojedou, opět, přes Dolní nádraží. S úplným uzavřením nádraží v centru se, zatím, nepočítá.

Opravy souvisejí s udržením provozuschopnosti železničního uzlu, který je v současnosti na hranici svých technických možností. Kapacita nádraží je ve špičkách již zcela vyčerpaná. Plánované rekonstrukce v následujících letech musí zajistit plynulý provoz do doby, než vznikne nové nádraží,“ Kateřina Šubová, mluvčí SŽDC.

Brno

Brno hlavní nádraží na jaře 2018

Nové provizorní „hlavní“ nádraží

30.červen 2017

Viadukt

Železniční viadukt nad silnici MMOkruhu. Malá podjezdová výška a šířka.

Na brněnském Dolním nádraží přibude II. nástupiště, odbavovací hala a podchod s výtahem. Vše za nejméně 60 mil Kč. Dolní nádraží se tím pomalu mění v plnohodnotnou stanici. Při výluce v roce 2017 se ukázalo, že ačkoliv měli cestující možnost využívat i Židenické nádraží, zájem o Dolní nádraží předčil očekávání. I díky zavedení pravidelných autobusových linek, nikoliv jen „nějaké“ Náhradní dopravy za vlak. Objem vlaků si i v roce 2017 vyžádal výstavbu provizorního II.nástupiště, příchod byl ale řízen ručním zvedáním závory na pěším přechodu. 

Pravidelný provoz z Dolního nádraží

Už dnes si dovolím tvrdit, že vybudováním podchodu a II. nástupiště se vrací pravidelná osobní přeprava na Dolní nádraží, které tím bude nabývat opět na významu. Do budoucna ulehčí Hornímu (hlavnímu) nádraží. Teď je třeba co nejrychleji napojit Dolní nádraží na šalinu. Rekonstrukce šaliny Plotní začala na podzim 2017.

Hlas lidu

Pod článkem na iDnes.cz (30.červen 2017), který přinesl zprávu o roční výluce, se rozproudila výživná diskuze, na jejím základě lze říci že:

  • vlastnictví pozemku pod Horním a Dolním nádražím již ustupuje do pozadí,
  • referendum již nikdo neřeší (jen 1x zazněl požadavek na Krajské referendum).
  • Většina debatujících odmítá odsun nádraží kamsi do „tramtárie“, ale
  • už jen malá část si myslí, že stávající nádraží stačí a není třeba nic dělat.
  • Většina si uvědomuje, že stávající stav není ideální, navrhují rozšíření stávajícího nádraží, třeba zbourat Tesco a místo něho položit koleje. Už ale neřeší odkud a kam by koleje vedly.
  • O uvažované variantě Nádraží v centru – Petrov se nikdo nezmínil. Je vidět, že mezi veřejností není tato „centristická“ varianta takřka vůbec znát. Obávám se proto, že nyní posuzovaná varianta Nádraží v Centru – Pod Petrovem, bude většinovými „centristi“ odmítnuta i (nejen z) ideologických důvodů, protože za nimi stojí městská pravice  – Strana Zelených a Žít Brno. A bude požadována nějaká jiná, zatím blíže nespecifikovaná, „centristická“ varianta.