Velké opravy a výluky brněnského hlavního nádraží začaly v dubnu 2018. Trvat budou více jak rok, až do konce roku 2019. Výluky výrazně omezí vlaky v celém brněnském uzlu. Výrazně, jako nikdy předtím. 

 

Výluka se protáhne o druhou zimu

2.2018
Kvůli nově podané žádosti na prohlášení památkové ochrany Stavědla číslo 4 a 5 se opravy horního (hlavního) brněnského nádraží protáhnou o několik týdnů. Původně se totiž počítalo s jejich zbouráním, ale teď je třeba připravit projekt na jejich záchranu a namyslet jak nově vést kabelové trasy. Památková ochrana se dnes nevztahuje ani na viadukt Hybešova a na sklad Malá Amerika. Na rozhodnutí, zda-li budou prohlášeny za památku nebo ne, se čeká už několik roků. Ministerstvo kultury ČR totiž není schopno rozhodnout.
Pokud je podán návrh na prohlášení stavby za památku, musí se od začátku takto s ní nakládat. I kdyby rozhodovací proces měl trvat třeba dvacet roků. Více o památkové ochraně brněnského horního nádraží zde.

Případ Staviděl ukazuje na problém, kdy po celou dobu projektové přípravy se nikdo z dotčených / oslovených organizací nevyslovil. Byly získány všechna povolení a opravy začaly. A až když se začalo s bouráním, někdo si vzpomněl, že by bylo dobré tyto stavby prohlásit za památkově chráněné. Kdyby to stavěl soukromý investor, na nějaké pozdní připomínky by se vykašlal. Takto SŽDC ustoupila a stavbu protáhne. 

Viadukt Hybešova v prachu

Viadukt Hybešova v rekonstrukci, únor 2019
Viadukt Hybešova v rekonstrukci, únor 2019
Je konec února 2019, lešení v „tunelu“ pod železničním viaduktem Hybešova zmizelo. Rozběhli se venkovní práce. 

Obrovské množství prachu a malých částic. Nejspíše tryskají ocelo-litinovu konstrukci mostu, aby ji zbavili rezu a nečistot. Ten prach co vidíte, se hrnul na procházející lidi, na auta, na lidi co čekali na autobus náhradní dopravy. Do vlasů, na kabát. Hrůza. Na chodníku jeho silná vrstva.

Jako pěst na oko

Nová budova SŽDC v Brně na hlavním nádraží, 2019
Nová budova SŽDC v Brně na hlavním nádraží, únor 2019. 
Nová budova SŽDC v Brně na hlavním nádraží, 2019
Jak se vám líbí nové panorama Brna? Co si asi myslí návštěvníci města, když toto vidí? Nejméně chápu ten stánek prodejce (?) mobilního telefonu schovaného za zdí u hospody Bogota. 

Víte, jak na Dolní nádraží?

Brno Dolní nádraží - rovní a přehledná nástupiště
Pokud ne, tak se podívejte na příspěvek Cesta na Dolní nádraží. Právě odsud jezdí během Velké brněnské výluky vlaky do Vídně či Prahy.

Velká vlaková výluka začala

7.prosince 2018
V neděli začala Velká brněnská vlaková výluka. Většina vlaků jezdí přes Židenice a Dolní nádraž. Naopak část vlaků po prázdninách vrátila na V. a VI.nástupiště. Nástupiště ani jejich zastřešení se nezměnilo, jen budeme chodit o pár desítek metrů metrů dál. Prodloužila se totiž nárazníková zóna.
V. a VI.nástuiště čekají na svo znovu-otevření. Už v neděli 9.prosince tu budou opět začínat a končit vlaky
V. a VI.nástupiště čekají na znovu-otevření. Od neděle 9.prosince 2018 tu opět začínají a končí vlaky 
Část kolejí a nástupiště směrem k poště byla vytrhána. Uvidíme jaký bude výsledek, ještě v pátek se tu intenzivně pracovalo
Část kolejí a nástupiště směrem k poště byla vytrhána. Uvidíme jaký bude výsledek, ještě v pátek 7.prosince se tu intenzivně pracovalo.

Ještě pár dní musí vydržet

Pondělí 26.listopadu 2018
V pátek v odpolední dopravní špičce přestalo naše stávající hlavní nádraží přijímat vlaky. Brněnský železniční uzel byl už tak přetížený, že osobáky musely čekat desítky minut před vjezdem do Brna. Vyjimka? Překvapení? Nikoliv, snad jen délkou čekání vlaků. Současná kapacita kolejí to už dlouhodobě nezvládá. A dnes, v pondělí další mimořánost na hlavním nádraží. Maximální zpoždění hodina a půl.  

Jak od prosince 2018 jezdíme

Schéma velké brněnské vlakové výluky 2019
Schéma velké brněnské vlakové výluky, včetně náhradní autobusové dopravy a šaliny P6.
Autorem plánu je Tadeáš Kachyňa
7. listopad 2018

Stávající Hlavní nádraží vyžaduje nutné opravy. Napřed to byl viadukt Křenová (jak pod ním jezdí šaliny), v dalších letech peróny, vloni pak pražský viadukt směrem na Židenice.

V roce 2018 V. a VI. perón u bočního stánku s pivem. A od prosincové změny jízdního řádu bude nádraží úplně neprůjezdné. Jeden celý rok. A většina vlaků se mu vyhne.

Na našem starém nádraží tak budou začínat / končit jen některé vlaky. Cílem oprav a modernizací je zachování provozu do výstavby nového brněnského nádraží. Odkládat opravy již nešlo. Jak tedy budeme od neděle 9.prosince 2018 jezdit?

  • Kompletní popis změn a oficiální plánky najdete na stránkách KORDIS-u. Já zde přikládám jen svůj autorský výběr toho nej-zajímavějšího / nejdůležitějšího. 
  • Na Dolním nádraží vzniká podchod, čekárna a druhé nástupiště. Nástupiště jsou bezbariérová, dlouhá, široká a vysoká. Pokud tedy cestujete s kočárkem, jste již staří nebo inv. vozík, pak Dolní nádraží, nikoliv Židenice. Plus parkoviště. 
  • Hlavním přestupním uzlem se ale stávají Židenice.
  • Ze Židenic, co chvíli, pojede nějaký ten vlak na současné hlavní nádraží. 
  • Rychlíky (RJ, Expres) do Vídně, Prahy či Bratislavy pojedou přes Dolní nádraží a Židenice. Na obou místech staví. Tedy stejně jako vloni přes prázdniny.
  • Rychlíky od Ostravy a Vyškova (R8) vynechají jak stávající Hlavní nádraží, tak i Dolní nádraží a pojedou na Židenice a do Krpole.  Což je super zpráva zejména pro studenty na kolejích brněnské techniky. Mimochodem, nejedná se až o tak velkou změnu. Do Vyškova a do Ostravy se již dnes jezdilo přímo z Králova Pole. Jen se na stávajícím hlavním nádraží počkalo pár minut a vyměnilo se číslo vlaku. 
  • Regionální rychlíky od Křižanova a Tišnova (R9) budou končit / začínat v Krpoli. Ale, jak jsem napsal výše, část těchto vlaků se v Krpoli přečísluje a pojede na Židenice a pak na Vyškov a do Slezska
  • Rychlíky R9 samozřejmě nekončí v Křižanově, ale pokračují na Havlíčkův Brod a pak do Prahy. Ale tuhle variantu jak do Prahy nedoporučuji – rychlík furt někde staví a výsledkem je 3,5hodinová cesta.
  • Vlaky z Olomouce a Prostějova pojedou do Židenic a do Krpole. Vynechají Dolní nádraží.
  • Osobáky do Blanska (linka S3) pojedou ze stávajícího nádraží a bude stavit i v Židenicích. Příjemnou novinkou je, že osobáky Blansko – Brno pojedou poprvé i o víkendu po půl hodině. Takže se už nebudeme mačkat s ostatními výletníky.
  • Chrlická trať (S2) končí v Chrlicích. A pak přestup na autobus. 
  • Osobáky od Křižanova a Tišnova směrem na Vranovice a Břeclav (S3) pojedou stejně jako dříve přes Židenice a Dolní nádraží. Kde také staví. 
  • Protože se očekává zájem cestujících z Krpole do Brna, bude zavedena jak šalina P6 (Krpole, Moravské náměstí, Hlavní nádraží), tak nově i linka S33, která bude pendlovat z Králova Pole přes Židenice na stávající hlavní nádraží. A to po půl hodině. Asi to bude nějaký motoráček, ale kéž by byl aspoň nízkopodlažní.
  • Víkendový spěšný vlak Pernštejn na Vysočinu zůstává. Nově odjíždí z Dolního nádraží a staví i v Králově Poli.
  • První vlak z Brna do města, myslím tím do Vídně, nám jede z Dolního v 7:24. O půl hodiny později jede do města žlutý RegioJet. Poslední vlak z Vídně přijíždí do Brna o půl jedenácté.
  • První ranní vlak z Brna do Prahy je Railjet „Brněnský drak“ o půl páté z Dolního nádraží, resp. ze Židenic. S příjezdem do Prahy po sedmé. Po cestě zastaví i v Blansku a Letovicích.
  • Regionální nízkopodlažní rychlíky do České Třebové a Prahy (R19) začínají na současném Hlavním nádraží, vynechají Dolní a staví v Židenicích.
  • Oblíbený cyklo-vlak Pálavský Express pojede opět z Krpole a nově bude zastavovat i na Dolním nádraží (6 minut na nakládku kol – není to málo?).
  • Turisticky oblíbené nízkopodlažní rychlíky z Brna do Šakvic (na Pálavu) a do  (- Olomouce) (R13) bohužel začínají na Dolním nádraží. Škoda. Ty bych si přál protáhnout aspoň do Židenic. 
  • Z Veselí nad Moravou (S6) mohou využít nové zastávky Šlapanice, ale pak to bude trochu komplikované. Část regionálních vlaků bude končit ve Slatině, některé dojedou až do Židenic a zbytek dokonce až na současné hlavní nádraží.
  • Totéž platí o rychlících z Veselí (R56), část končí v Židenicích, část pokračuje couváním na Hlavní nádraží.
  • Na původní trasu se naopak vrací vlaky od Jihlavy (S4) včetně rychlíků od Budějovic (R11) a z Moravských Bránic (S41). Ty budou končit na stávajícím nádraží, zřejmě na V. a VI.nástupišti. Která zůstala neopravena.
  • Více o změnách ve vedení vlaků přes Brno a v jejich označování najdete v příspěvků Kam směřuje železniční doprava na Jižní Moravě.
Brno Dolní nádraží v roce 2019
Na Dolním nádraží se od léta 2018 připravují nová nástupiště. A i když tato nástupiště budou provizorní, budou lepší a bezpečnější, než peróny na stávajícím nádraží.

Pokud cestujete s kočárkem, inv. vozíkem, nebo se Vám již nechce do schodů, pokud můžete, zvolte raději Dolní nádraží.

Nová budova a koleje

17.listopad 1018

Nové zabezpečovací zařízení vyžaduje novou budovu. Ta roste jak z vody. Uvidíme, kolik bude mít nakonec pater. Tak jako tak výrazně mění pohled na nádraží z Petrova. A u V. a VI. nástupiště se už pokládají nové koleje, aby tudy od prosince 2018 opět mohly jezdit vlaky na Střelice a na Třebíč.

Ranní pohled na stávající brněnské nádraží.
Ranní pohled na stávající brněnské nádraží. Jeřáb staví novou budovu Zabezpečení provozu brněnského nádraží. Stávající elektro-mechanické ovládání na páčky a kliky bude nahrazeno elektrikou a počítači. 
U V. a VI. nástupiště se pokládají nové koleje
U V. a VI. nástupiště se pokládají nové koleje. Od prosince 2018 tudy opět pojedou vlaky na Střelice. Bohužel se zdá, že s nástupišti se nic dít nebude. Budou i nadále nízké. Stejně je to jen provizorium, než se postaví nové nádraží.
Pak se všechno vytrhá, a bude tady třeba park kolem historického jádra Brna. Nebo tudy pojedou šaliny do Heršpic.
Budova zabezpečovací zařízení brněnského horního nádraží
Budova pro nové zabezpečovací zařízení stávajícího brněnského nádraží. Vpravo je sklad Malá Amerika, vlevo bývala jídelna Šenkyříková a za zády mám hospodu Bogota.
Chtěl bych se mýlit, ale obávám se, že ta stavba bude v panoramatu okolních budov jako pěst na oko.

Říjen 2018: zmizely koleje od pošty

15.září 2018
K poště na brněnském hlavním nádraží vedly dvě koleje. Poštovní vůz sem přijel naposledy někdy v polovině 90.let. Od té doby koleje sloužily pro odstavení všeho možného a postupně zarůstaly. V září 2018 první z nich zmizela. 
Koleje k poště na brněnském horním nádraží. 9.2018
Poslední dny kolejí u pošty na brněnském horním (hlavním) nádraží. Byly odstraněny v září 2018
Koleje vlakové pošty v Brně
Tady se vykládala a nakládala vlaková pošta v Brně. Naposledy na konci minulého století
Koleje u pošty na hlavním nádražím
Ze dvou kolejí u pošty na brněnském nádraží bude jen jedna. Tedy aspoň nových sloupů eleketrických vedení tu jedna kolej bude. Říjen 2018
Pohled na opravy hlavního brněnského nádraží od jihu, od Malé Ameriky
Pohled na opravy hlavního brněnského nádraží od jihu, z rampy Malé Ameriky.
 7.října 2018
Kdo by myslel, že stánek s pivem u V.nástupiště nebude mít po dobu oprav své zákazníky a zavře, mýlil se. Jeho zákazníci nikam necestují.
V listopadu byl nakonec stánek (možná i se štamgasty) jeřábem nadzvednut a přesunut o pár metrů dál. Od té doby je uzavřený. Štamgasty tu lze potkat ale i nadále. Ti vskutku nikam necestují.

Budova SŽDC: Řízení provozu v Brně

Místo Jídelny Šenkyříková už vyrůstá nová železničářská budova, kde bude soustředěny různorodé kabely od zabezpečení železničního provozu brněnského železničního uzlu.
Betonový základ pro novou budovu SŽDC Brno
Na místě, kde stávala jídelna Šenkyříková, od prázdnin 2018 roste nová budova řízení provozu pro brněnské nádraží.

Zde betonový základ pro novou budovu SŽDC. Zde bude  soustředěno železniční zabezpečovací zařízení brněnského nádraží a jeho okolí

Hloubení díry pro základy nové budovy Řízení provozu Brno
Hloubení díry pro základy nové budovy Řízení provozu Brno
Výstavba nového objekt zabezpečení železničního provozu brněnského uzlu.
Výstavba nového objekt zabezpečení železničního provozu brněnského uzlu. Listopad 2018. V pozadí sklad Malé Ameriky.
Září 2018, stavba domu zabezpečení železničního provozu přes brněnský uzel.
Září 2018, stavba domu zabezpečení železničního provozu přes brněnský uzel.
Budova Řizení provozu na brněnském hlavním nádraží
Je únor 2019 a budova Řizení provozu na brněnském hlavním nádraží už vyrostla. Dokonalý mišmaš stylů a staveb okolo železnice. Nevíte někdo, proč prodejní (?) stánek Samsungu je schovanej za zdí, aby jej z ulice nikdo neviděl? 
Budova Řizení provozu na brněnském hlavním nádraží

Jídelna Šenkyříková

květen 2018
Jídelna Šenkyříková u VI.nástupiště brněnského horního (hlavního) nádraží skončila. 
Brněnské nádraží pod Petrovem
Jídelna Šenkyříková u VI.nástupiště brněnského hlavního nádraží
Jídelna Šenkyříková u 6.nástupiště
Brněnské nádraží pod Petrovem
Brněnské nádraží pod Petrovem aneb co zbylo po jídelně Šenkyříková.

Překopnuté kabely

Středa 25.července 2018
Když se daří, tak se daří. Dnes, ve středu 25.července 2018 byl překopnut kabel zabezpečovacího zařízení. Výsledkem je ochromení provozu na brněnském horním (hlavním) nádraží. Vlaky nabírají značná zpoždění, další vlaky jsou zcela zrušeny.
To je stejný jako když opravujete starej barák. Žádná dokumentace, provizorní napojení z let minulých, Jednou pořádně kopnete a už jen sledujte, co všechno musíte opravovat.
Když jsme u toho sdělovacího kabelu, problémem brněnského nádraží je i jeho památková ochrana. Ta v minulých letech, při rekonstrukcí nástupišť, nedovolila výměnu a vedení zabezpečovacích kabelů novou trasou. Ono to zas tak malý svazek kabelů totiž není.
+6/0
Kabely zabezpečovacího zařízení brněnského nádraží při opravách v létě 2018.
Kabely zabezpečovacího zařízení brněnského nádraží při opravách v létě 2018.
Je středa 25.července 2018 a provoz na brněnském hlavním nádraží utichl. Dělníci při opravách překopli kabel zabezpečovacího zařízení.
Je středa 25.července 2018 a provoz na brněnském hlavním nádraží utichl. Dělníci při opravách překopli kabel zabezpečovacího zařízení.

Rekonstrukce mostu Hybešova

srpen 2018
V srpnu 2018 pokračují opravy na první polovině obnaženého viaduktu Hybešova
Viadukt Hybešova v srpnu 2018
Železniční historický viadukt Hybešova v srpnu 2018. Pro opravy je obnažen vršek mostu, současně probíhají opravy i zespodu, z lešení. Napřed jeho jedna polovina, a příští rok, 2019, jeho druhá polovina. Resp. jedná se o dva mosty postavené vedle sebe.
Obnažený vršek viaduktu Hybešova
Obnažený vršek viaduktu Hybešova. V pozadí Stavědlo číslo pět. Na podzim 2018 ví o jeho existenci jen pár lidí. Je určeno k demolici. O dva měsíce později se prohanal ve všech brněnských novinách zpráva  o snaze o jeho záchrau jako ceného dokladu minulosti. Více se Stavědlu číslo pět věnuji v tomto příspěvku.

Léto 2018 je tu, a výluky začínají

5. a 6.nástupiště v Brně, rok 2018
5. a 6.nástupiště v Brně před rekonstrukcí, jaro 2018
červen 2018
Opravy železničních mostů na ul. Hybešova a Křídlovická (343 mil Kč) vyvolají přes prázdniny 2018 rozsáhlé výluky. Uzavřené totiž budou kusé koleje u jídelny Šěnkyříková (ta bude zbourána). 

K V a VI. nástupišti přes léto nic nepojede. Část vlaků od Střelic bude zastavovat na jiných nástupištích. Další osobáky budou končit v Horních Heršpicích s přestupem na vlaky na hlavní nádraží. Od 1.září 2018 bude část vlaků od Bránic a Buhutic končit na Dolním nádraží

Komentář k rekonstrukci
Stovky miliónů korun za provizoria, místo pořádného řešení. Opravy, které již nelze odkládat. V součtu mnoho hodin času cestujících navíc. Výluky, náhradní doprava. To je daň za naši brněnskou nerozhodnost. A hlavně se „těším“ na komentáře „jen se podívejte jak na Dolní nic nejede, jak to tam dnes vypadá, a vy tam chcete stavět nové nádraží.“ Předtím mnoho let odmítali a blokovali modernizaci železničního uzlu Brno a rozvoj jižní části našeho města, a teď pokrytecky budou psát, že na Dolní není přivedena městská veřejná doprava. Vždyť i přeložení šaliny Plotní část „centristů“ zavrhovala, protože bude sloužit k napojení nového nádraží varianty Řeka. A započítávali náklady na šalinu Plotní do nákladů na variantu Řeka. Blokovat, blokovat, blokovat … a pak kritizovat, že se nic nestaví. Je mi z toho smutno.

+7/−1

Výlukový jízdní řád na prázdniny (od 16. 7. do 31. 8.)

  • Rychlíky R11 (Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň) pojedou bez omezení, jen na jinou kolej.
  • Osobní vlaky S4 (Brno – Zastávka u Brna – Náměšť – Třebíč – Jihlava) mimo špičku, tedy v nepracovní dny a v brzkých ranních a večerních hodinách i v pracovní dny pojedou bez omezení, jen na jinou kolej a nástupiště.
  • Osobní vlaky S4 (Brno – Zastávka u Brna – Náměšť – Třebíč – Jihlava) ve špičce – pracovní dny – pojedou jen do Horních Heršpic, kde bude přestup na vlaky linku S3.
  • Osobní a spěšné vlaky S41 (Brno – Moravské Bránice – Hrušovany nad Jevišovkou) jeden ranní a odpolední spěšné vlaky nahradí v pracovní dny autobusy, o víkendech a svátcích pojedou až na hlavní nádraží.

Výluky od 1. 9. do 8. 12.2018

  • R11 pojede na zbylé koleje hlavního nádraží.
  • Linka S4 v pracovních dnech je z Brna do Zastávky u Brna a zpět nahrazena autobusy. V nepracovních dnech pojedou vlaky až na hlavní nádraží.
  • Linka S41, všechny vlaky, pojedou z/na Dolní nádraží.

PLÁN OPRAV PRO ROK 2018 / 2019

Most Hybešova u Malé Ameriky
Viadukt Hybešova u Malé Ameriky v Brně, před rekonstrukcí. Rok 2017
  • 1. května 2018 demolice jídelny Šenkyříková u VI.nástupiště,
    červen – říjen 2018 práce na Dolním nádraží – budování nového, ostrovního, nástupiště a podchodu,
  • od 16. července 2018 výluky a rekonstrukce mostů Křídlovická a Hybešova. Vyloučení provozu V. a VI.nástupiště. 
  • prosinec 2018 – prosinec 2019 rekonstrukce zabezpečovacího zařízení. Na Dolní nádraží se přesuna skoro polovina všech vlaků z horního (hlavního) nádraží.
Rekonstrukce současných tratí na hlavním brněnském nádraží bude stát 2,7 miliardy korun.  Provede se kompletní modernizace zabezpečovacího zařízení, rekonstrukce mostu přes Hybešovu a přes Křídlovickou ulici a také výhybky na jižním konci brněnského nádraží. Investice je nutná bez ohledu na polohu a termín stavby nového nádraží. Je třeba zajistit, aby současné nádraží mohlo ještě do otevření toho nového vůbec fungovat.

Největší část peněz, přes dvě miliardy, bude stát instalace nového zabezpečovacího zařízení, které nahradí dosluhující elektromechanické. Největší problém je ale u mostů přes Křídlovickou a Hybešovu ulici. U nich je podán návrh na památkovou ochranu a přestože od podání návrhu uplynulo už nějaký ten rok, stále ještě neskončilo správní řízení. SŽDC však s nimi musí jako s památkami nakládat, což jejich opravu hodně prodraží a prodlouží.

Podobně jako v roce 2018, bude opět sloužit Dolní nádraží. Kvůli rozsahu výluk se zde postaví nové nástupiště a dokonce už i podchod. Vše by se mělo stihnout do července 2018. Bohužel nic z toho se nedá použít pro nové nádraží. Je to jen provizorium. Po „zprovoznění“ Dolního nádraží budou uříznuty koleje na V. a VI.nástupiště hlavního nádraží kvůli rekonstrukci mostů.

V prosinci 2018, od nového Jízdního řádu, se výluka rozšíří na celé současné nádraží. Nádraží bude neprůjezdné. Vjíždět na něj budou jen některé vlaky ze severu od České Třebové, a od jihu od Moravského Krumlova a Jihlavy, ostatní budou využívat Dolní nádraží. Stavební práce mají být hotové do konce roku 2019 a v roce 2020 se ještě počítá s dokončovacími pracemi. Nic z toho ale nebude být moci použito pro nové brněnské nádraží.

Opravy jsou nutné. Brněnské hlavní nádraží se dlouhodobě nechávalo „dožít“ a počítalo se s tím, že v současnosti již bude fungovat nové nádraží. Nestalo se a proto musíme vynaložit miliardy Korun na udržení současného nevyhovujícího stavu. 

Zatímco výluka brněnského hlavního nádraží kvůli opravě viaduktu Nádražní & Koliště – Dornych v roce 2013 trvala – jen několik týdnů a jen málo cestujících využívalo Dolní nádraží, výluka v roce 2017 trvala již tři měsíce a Dolní nádraží zažilo nečekaný nápor cestujících.

1.info o Velké vlakové výluce

Viadukt nad řekou Svratkou, rok 2017
Viadukt nad řekou Svratkou, rok 2017
Viadukt nad městským okruhem a vlečkou na výstaviště
Viadukt nad městským okruhem a vlečkou na výstaviště
30.červen 2017
SŽDC zveřejnila první info o výlukách brněnského Horního (Hlavního) nádraží v roce 2018 a 2019. Po dva roky budou vlaky jezdit dle výlukových jízdních řádů. Opravy a modernizace mají začít na jaře roku 2018 a skončit do prosince 2019. 

  • Na současném hlavním nádraží bude v letech 2018 a 2019 probíhat výměna starého zabezpečovacího zařízení za nové, které bude ovládané z jednoho místa. Z nově postavené budovy.
  • Dojde k modernizaci napájení jak na samotném nádraží, tak na tratích od jihu i severu. Úprav se konečně dočkají i koleje a výhybky na břeclavském vjezdu do nádraží. Celkem za 1,8 miliardy korun. 
  • Dále dojde k opravě mostu přes Křídlovickou a Úzkou ulici za 443 milionů.
  • K tomu ještě nějaké drobné práce po brněnském železničním uzlu za dalších 331 milionů.
  • Vše za 2,5 mld Kč.
Brno hlavní nádraží na jaře 2018
A protože se opravy nedají dělat za plného provozu (byť někteří propagátoři výstavby Nádraží v centru říkají opak), bude od prosincové měny Jízdního řádku až do dalšího prosince 2019 přerušen provoz od jihu na Brno hl.nádraží. Vyjimkou jsou vlaky od Střelic. Ostatní vlaky pojedou, opět, přes Dolní nádraží. S úplným uzavřením nádraží v centru se, zatím, nepočítá.

Opravy souvisejí s udržením provozuschopnosti železničního uzlu, který je v současnosti na hranici svých technických možností. Kapacita nádraží je ve špičkách již zcela vyčerpaná. Plánované rekonstrukce v následujících letech musí zajistit plynulý provoz do doby, než vznikne nové nádraží,“ Kateřina Šubová, mluvčí SŽDC.

Nové provizorní „hlavní“ nádraží

30.červen 2017.

Na brněnském Dolním nádraží přibude II. nástupiště, odbavovací hala a podchod s výtahem. Vše za nejméně 60 mil Kč. Dolní nádraží se tím pomalu mění v plnohodnotnou stanici. Při výluce v roce 2017 se ukázalo, že ačkoliv měli cestující možnost využívat i Židenické nádraží, zájem o Dolní nádraží předčil očekávání. I díky zavedení pravidelných autobusových linek, nikoliv jen „nějaké“ Náhradní dopravy za vlak. Objem vlaků si i v roce 2017 vyžádal výstavbu provizorního II.nástupiště, příchod byl ale řízen ručním zvedáním závory na pěším přechodu. 

Už dnes si dovolím tvrdit, že vybudováním podchodu a II. nástupiště se vrací pravidelná osobní přeprava na Dolní nádraží, které tím bude nabývat opět na významu. Do budoucna ulehčí Hornímu (hlavnímu) nádraží. Teď je třeba co nejrychleji napojit Dolní nádraží na šalinu. Rekonstrukce šaliny Plotní začala na podzim 2017.

Hlas lidu

Pod článkem na iDnes.cz (30.červen 2017), který přinesl zprávu o roční výluce, se rozproudila výživná diskuze, na jejím základě lze říci že:

  • vlastnictví pozemku pod Horním a Dolním nádražím již ustupuje do pozadí,
  • referendum již nikdo neřeší (jen 1x zazněl požadavek na Krajské referendum).
  • Většina debatujících odmítá odsun nádraží kamsi do „tramtárie“, ale
  • už jen malá část si myslí, že stávající nádraží stačí a není třeba nic dělat.
  • Většina si uvědomuje, že stávající stav není ideální, navrhují rozšíření stávajícího nádraží, třeba zbourat Tesco a místo něho položit koleje. Už ale neřeší odkud a kam by koleje vedly.
  • O uvažované variantě Nádraží v centru – Petrov se nikdo nezmínil. Je vidět, že mezi veřejností není tato „centristická“ varianta takřka vůbec znát. Obávám se proto, že nyní posuzovaná varianta Nádraží v Centru – Pod Petrovem, bude většinovými „centristi“ odmítnuta i (nejen z) ideologických důvodů, protože za nimi stojí městská pravice  – Strana Zelených a Žít Brno. A bude požadována nějaká jiná, zatím blíže nespecifikovaná, „centristická“ varianta. 

Trocha historie

Stánek u V.nástupiště brněnského nádraží, noviny Brněnský večerník z 21.října 1992.
Návrat do počátku 90.let minulého století, kdy u V. a VI.nástupiště vyrostl nový stánek, který měl zpříjemnit cestování přes nevyhovující brněnské hlavní nádraží. Stánek bude nabízet smíšené zboží, psali tenkrát. Kdepak je tomu stánku asi konec?