Odtrhne se Bystrc?
Dálnice D43 přes Bystrc
Jak bude v Bystrci vypadat R43
Ve středu 5.srpna 2020 proběhlo na Staré radnici slavnostní představení tři urbanisticko-dopravních studií jak by silnice R43 mohla být začleněna do krajiny v oblasti brněnské přehrady.
Tyto tři navržená řešení poslouží jako podklad pro přípravu další územně plánovací dokumentace. Trasa dálnice / rychlostní komunikace je již dána. Teď už jde o to, jak bude silnice začleněna do okolní krajiny.
Model vedení dálnice D43 z roku 2006. Od roku 1938 až do prvních let 1.století se uvažovalo s otevřenou dálnici v zářezu. Za pozornost stojí rozsáhlé nezastavěné území
Varianta z roku 2020 již počítá s kompletním zatunelováním dálnice / silnice 43. V plánu vyznačeno modře šrafovaně. Jen přemostění údolí řeky Svratky u přehradní hráze bude mostem. Ale i zde se počítá s protihlukovými stěnami.
Jediným viditelným prvekm dálnice R43 v Bystrce má být most nad řekou Svratkou. Jeho konečná podoba není ještě známá a vizualizace vycházejí z podobných dálničních staveb.
Společným prvkem všech návrhlů jsou však vysoké protihlukové stěny.
Pro mne ten nejzajímavajší exponát na prezentaci rychlostní silnice R43.
Letecký snímek z 50.let ukazuje rozestavěné úseky exteritoriální dálnice na západě Brna.
V krajině jasně vidíme rozestavěnou dálnici z roku 1938. Okolo pole, louky. Domy jsou až dole v Bystrci. Tedy daleko od případného hluku z dálnice.
Rozestavěná dálnice D43 v roce 1940.
Dálnice D43 má platné stavební povolení
Takto vypadá opuštěné staveniště dálnice D43 dnes, v červenci 2020. Na místě stavby jsou přes zimu kolotoče.
Dálnice D43 přes Bystrc a dokonce až do Svitav má platné stavební povolení. Stavba byla zahájena v roce 1939 a to podle platných Československých zákonů.
V roce 1942 byla stavba dálnice jen pozastavena nařízením České protektorátní vlády. Výstavba měla být obnovena hned po ukončení války.
A protože válka už skončila a současná Česká republika je právním nástupcem protektorátu Čechy a Morava, je nadále platné i stavební rozhodnutí z roku 1939. Stavba dálnice z Mikulova přes Bystrc až do Svitavy a dál má tedy platné stavební povolení a nemusí se na nic nového čekat. Toto stavební povolení nebylo nikdy oficiálně zrušeno.
Příznačné je, že na opuštěném staveništi dálnice D43 v Bystrci je něco jako vrakoviště – prodejna ojetých aut.
Dálnice D43 bude pod střechou
28.března 2019
Ochránit životní prostředí, lidi a zvířata zde žijících před hlukem z dálnice D43. To je přáním radnice velkého Brna. Proto by část nové silnice vedené přes Kníničky a Bystrc, měla být zastřešená či v tunelu.
Plánovaná trasa vychází ze Studie, která doporučila vést dálnici či čtyřpruhovou silnici 43 přes městské části Kníničky, Bystrc a Bosonohy, kde se má přes velkou křižovatkou napojit na dálnici D1. Brno s touto variantou souhlasí.
Trasa přes Bystrc
Dálnice D43 (někdy označována jen jako silnice R43) má vést z Brna na sever kolem Lipůvky k Moravské Třebové, kde se napojí na dálniční síť od Prahy a Pardubic do Olomouce. Dálnice D43 má vést kolem Brna v dlouhodobě plánované a územně chráněné stopě tzv. Bystrcké variantě, která se již plánovalo po okupaci Sudet na konci 30.let 20.století.
Tuto trasu potvrdila i nová (11.2018) územní studie, kterou si nechal vypracovat Jihomoravský kraj jako podklad pro aktualizaci zásad územního rozvoje. Ty by chtělo zastupitelstvo našeho kraje schválit do podzimu 2020. Tedy do krajských voleb.
Dálnice D43 nejprve povede po silnici Stará dálnice, kolem Brněnské přehrady a na sever okolo Rozdrojovic, Jinačovic a Kuřimi. Dále mezi Drásovem a Malhostovicemi a přes údolí potoka Lubě. Ve Studii byla zamítnuta variantní trasa vedoucí Boskovickou brázdou západně od Brna.
Studie přitom nedala jasnou odpověď, zda-li stavět dálnici nebo jen silnici. Což by bylo jistě z krátkodobého hlediska lacinější a schůdnější. Silnice by přitom byla 4-pruhová s mimo-úrovňovými křižovatkami.
Již předchozí Studie z roku 2016 označuje jako nejproblémovější území od Kuřimi na jih přes Bystrc na napojení na D1.
Studie z 11.2018 také doporučila nestavět jihozápadní tangentu, což měla být spojnice D1 a D52. Dále doporučila jižní obchvat Kuřimi a jižní obchvat Rosic. Na jihovýchodě Brna se doporučuje úprava dálnice D1 mezi Slatinou a Holubicemi. Obchvat Slatiny by měl vést také dál od zástavby a blíže D1, než se dosud plánuje.
Celkem projektanti řešili 15 různých variant a kombinací a posuzovali předpokládaný stav dopravy k roku 2020 a k roku 2035.
Bystrcká varianta
Proti: např. zastupitelé Bystrce a Kníniček (Martin Žák, starosta Kníniček), a dále iniciativa Občané za D43 jako obchvat celého Brna – předsedkyně Jana Pálková, strana Zelených, členka zastupitelstva Bystrce.
U Nejvyššího správního soudu leží od jara nová kasační stížnost proti Zásadám územního rozvoje naši Jižní Moravy.
Varianta Boskovická brázda
Kolem obec Hvozdec, západně od hradu Veveří, klesá do svrateckého údolí s Brněnskou přehradou východně od Veverské Bítýšky. Zde však dochází ke konfliktu s přírodním parkem Prýgl (oblast Natura 2000) a zvláště s chráněným územím Přírodní rezervace Břenčák.
Přes Veverskou Bítýšku a Chudčice by dálnice D43 vedla tunelem v délce 950 m východně od Chudčic. Silnice pak pokračuje údolím řeky Kuřimky v blízkosti obce Chudčic a východně od Čebína. Zde bude nutné vybudování další tunel v délce cca 450 m pod vrchem Dálka. Dálnice by dále vedla kolem Čebínského kopce, vrchu Přebych a Zlobice.
Varianta D43 přes Medlánky
Nulová varianta
Co se psalo v novinách
Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže. Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.
Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com
Ahoj Pavle. U fotky modelu z roku 2006 píšeš:
„Za pozornost stojí rozsáhlé nezastavěné území.“
A vedle máš další dvě mapy, kde u poslední píšeš:
„Domy se stále přibližují, ale ochranné pásmo již osmdesát let platí a stále se s silnicí počítá.“
Ale ten první obrázek máš oproti těm následujícím dvěma o 180° otočený. Na prvním obrázku máš dole sever a nahoře jih, na dalších dvou máš nahoře sever. To nezastavěné území (na prvním obrázku zelené pod řekou) je na dalších dvou stále nezastavěné (ale žlutě nad řekou) a jsou to louky a pole nad přehradou (respektive mezi přehradou a Kníničkami).
Veškerá zásadní výstavba v blízkosti tělesa bývalé exterioriální dálnice se odehrála mezi lety 1970 a 1990. Viz https://gis.brno.cz/mapa/historicka-ortofota/?c=-603899.75%3A-1157089&z=6&lb=ofakt&ly=&lbp=92
Ta informace o 80 let platné stavební uzávěře mě překvapila. Máš k tomu nějaký zdroj?
Mimochodem – není mi úplně jasné, jak X43 přes Bystrc Brnu pomůže. Už nyní je v údolí Svratky mezi Žabinami a Bystrcí celkem přetížená čtyřproudá komunikace. Zejména ve špičkách. Pokud by měla sloužit ještě jako přivaděč k MÚK Bystrc, situaci to jen zhorší. Argument, že by nová silnice naopak údolí Svratky odlehčila, podle mě nedává smysl. Obyvatelé Bystrce a okolních obcí už nyní mohou využívat silnici v trase „Hitlerovy dálnice“, pokud chtějí na jih Brna, Kohoutovice, Bohunice, Prahu, Bratislavu, Vídeň. Stejně tak obyvatelé zmíněných městských částí mohou touto trasou jet do Bystrce. Zbytku města by trasa prospěla „jen“ odklonem tranzitní a mezinárodní dopravy. A odklánět tranzitní dopravu ne jedné z největších městských částí už myslím neodpovídá současným standardům…
jsem pro nulovou variantu- divím se, že brňáky nezajímá jejich prýgl- když je cílem mnoha výletníků v každém ročním období- hlavně kolem přístaviště-kde se při stavbě R 43 bude všecko rušit
V článku je odkaz na „Rychlostní silnice R43“ a tyhle stránky mi nabízí nábytek za super cenu.
Vidíte, uběhne pár měsíců a z webu o R43 je e-shop s nábytkem :-) Odkaz smazán.