Cílem modernizace trati z Brna přes Vyškov do Přerova je její zdvojkolejnění a zvýšení rychlosti až na 200 km/hodinu. Současná jednokolejná trať nevyhovuje jak rychlostně, tak kapacitně. Cesta z Brna do 88 km vzdáleného Přerova trvá hodinu a čtvrt. Kapacita trati je zcela vyčerpaná. Od roku 2006 kvůli tomu nejezdí osobní vlaky z Brna do Vyškova.
Soutěží se zhotovitel pro první usek Nezamyslice – Kojetín
Úterý 1. října 2024
Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h.
Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
Rekonstruovaný úsek měří přibližně deset kilometrů, díky vybudování rozsáhlých přeložek se na něm zvýší rychlost na 200 km/h. Nejvýznamnějším stavebním prvkem bude nový Němčický tunel dlouhý 744 metrů, který povede pod kopcem Kozlov. Projekt dále zahrnuje výstavbu osmi nových železničních mostů, nejdelší z nich přes údolí potoka Žlebůvky bude měřit 122 m.
Stavbaři vybudují dvě nové zastávky s bezbariérovým přístupem, jednu jako náhradu za zrušenou stanici Němčice nad Hanou. Obě zastávky získají stání pro auta a cyklostojany. V případě provozních mimořádností bude možné přejet z jedné koleje na druhou v nové odbočce Hruška, která se bude nacházet v polovině modernizovaného úseku. Oba stávající přejezdy budou zrušeny, v Němčicích díky přeložení železniční tratě do nové polohy, v Měrovicích ho nahradí nová objízdná komunikace. Součástí projektu jsou i částečné přeložky silnic III. třídy, které jsou v kolizi s novým vedením železniční tratě.
Dotčené obce budou chránit nové protihlukové stěny. V rámci stavby dále dojde i k posunu styku střídavé a stejnosměrné napájecí soustavy od Nezamyslic k Přerovu. Na trati se nainstaluje evropské zabezpečovací zařízení ETCS a rádiový systém GSM-R.
Stavba by měla začít v červnu příštího roku, hotovo bude podle plánu v prosinci 2028. Předpokládané celkové náklady přesahují 7,7 miliardy korun.
První kopnutí do země
srpen 2024
V úseku mezi stanicmei Nezamyslice – Kojetín, kde povede nová trať již brzo začnou kopat archeologové. Úseky Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov jsou s přípravou nejdál. Stavět by se mělo v letech 2025 až 2028. Letáček Správy železnic je zde.
Úsek Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo) bude dlouhý 9,5 km a převážně povede ve zcela nové stopě. Postaven bude pro rychlost 200 km/h. Stávající jednokolejná trať bude zrušena. Nejvýraznější stavbou na novém úseku bude dvoukolejný hloubený Němčický tunel o délce 747 metrů skrz kopec Kozlov.
Od Přerova do Ostravy pak povede již vysokorychlostní trať (tzv. VRT Moravská brána), kde se má jezdit 300 km/h. Pozděj, po dokončení nové klasické trati z Brna do Přerova, by se měla stavět i vysokorychlostní trať (VRT Haná).
Nové vyškovské nádraží a nová čtvrť
prosinec 2023
Spolu s novou tratí projde modernizací i vyškovské nádraží. Budou zde dvě ostrovní a jedno vnější nástupiště, k nimž povedou dva podchody. Bezbariérový přístup zajistí výtahy a nájezdové chodníky. To znamená pět nástupních hran. Rekonstrukce se dočká i nádražní budova. Vzniknou i nová parkovací plochy ve dvou lokalitách hned u nádraží.
Mezi lety 2025 a 2030 se bude stavět úsek Vyškov – Nezamyslice a úsek Blažovice – Vyškov pak v období 2026 – 2031. Takže v roce 2031 se dostanou Brňáci do Vyškova za 15 minut.
Správa železnic chystá kromě nového vlakového nádraží také podchod, který propojí oblast před a za nádražím. Zde má vzniknout nová obytná čtvrť. Lidé tak už nebudou „muset“ přebíhat koleje. Bourání skladů na plodiny by mělo proběhnout na podzim 2024 a nové domy a obchody by měly být hotovy do roku 2035.
Další odklady, další výluky
1. října 2021
Náhradní doprava za vlak směr Vyškov. Páteční odpoledne a zase výluka na Vyškov a dál. Kdy už konečně se začne stavět pořádná železnice z Brna do Přerova !?
Dlouho odkládaný projekt modernizace nejslabšího místa české železniční sítě. Současná jednokolejná trať přes Vyškov nedovoluje jízdu osobních vlaků. Rychlíky na sebe musejí čekat ve stanicích na křížení. Minuty tečou.
Po modernizace se jízdní doba z Brna do Přerova zkrátí ze současných 80 minut na 30 minut. Nejedná se ale o Vysokorychlostní železnici, ale „jen“ o klasickou moderní trať. Výstavba bude probíhat v několika etapách, počínaje od Přerova směrem na Brno. Trať povede v nové stopě, tunely a zářezy v krajině. Žádné úrovňové přejezdy. Nové stanice, ty současné projdou modernizací. Po naplnění kapacity i této trati se plánuje výstavba souběžně vysokorychlostní železnice z Brna do Přerova (-Ostravy).
Jako první úsek stavby bude Nezamyslice – Kojetín se zahájením v únoru 2024. O půl roku později se má začít stavět úsek Kojetín – Přerov. Úsek z Vyškova do Nezamyslic má přijít na řadu v únoru 2025, stejně jako Blažovice – Vyškov. Poslední se začne stavět úsek z Brna do Blažovic v roce 2026. Dokončení celé stavby v roce 201.
320 km/h kolem Přerova
červen 2023
Správa železnic vypsala veřejnou zakázku na vypracování dokumentace pro územní rozhodnutí nového 12km úseku VRT Moravská brána I, která se prodlouží z Prosenic do Brodku u Přerova.
Stejně jako již projektovaná VRT Moravská brána I mezi Prosenicemi a Hranicemi na Přerovsku bude i navazující úsek do Brodku u Přerova sloužit výhradně vlakům osobní dopravy s rychlostí až 320 km/h. Projektanti navrhnou umístění a technické řešení 12kilometrové trati, její napojení na stávající koridor Praha – Ostrava a doprovodnou infrastrukturu. Součástí zakázky je také geografický informační systém (GIS) pro veřejnost, inženýrsko-geologický průzkum nebo zpracování dokumentace pro posouzení vlivů na životní prostředí EIA.
Prodloužení z Prosenic do Brodku u Přerova vychází ze schválené studie proveditelnosti (Brno –) Přerov – Ostrava z roku 2021. Přinese nám to zkrácení jízdních dob mezi jednotlivými městy.
VRT Moravská brána I mezi Prosenicemi a Hranicemi, na kterou má prodloužení VRT do Brodku u Přerova navázat, je součástí nového železničního spojení mezi Brnem a Ostravou. Poslední návrh vedení této vysokorychlostní trati si můžete podívat v GIS portálu.
Proč se budou do Vyškova stavět dvě tratě?
Z Brna do Vyškova a Přerova se bude nejprve stavět obyčejná dvoukolejná trať. Jejim cílem je zajistit dopravní obslužnost Vyškovska pro regionální dopravu a kapacitu pro nákladní vlaky na trase Brno – Ostrava. A teprve následně se bude stavět druhá trať a to Vysokorychlostní pro rychlé spojení z Brna do Ostravy.
Dnes je v trase Brno – Vyškov – Přerov jednokolejná trať. Ta z kapacitních důvodů neumožňuje jízdy regionálních vlaků. Takže nejprve potřebujeme obyčejnou dvoukolejnou trať. Díky ní obsloužíme toto území a pak, s odstupem 20-30 let, se bude stavět Vysokorychlostní železnici pro spojení Brno-Ostrava.
Proč nestačí postavit jen Vysokorychlostní trať?
Vysokorychlostní trať je, zjednodušeně, jako dánice. Jejim cílem je zajistit kapacitní a rychlé spojení velkých měst vedené mimo obce. Vést po stejných kolejích vysokorychlostní vlaky, osobáky a nákladní vlaky je podobné jako kdyby na dálnici byly zastávky autobusů, popřípadě každou chvíli byl připojovací pruh pro výjezd autobusu ze zastávky. A k tomu by po stejné trase jezdily pomalé nákladní vlaky, které by bylo nutné často předjíždět.
Od železnice, které má sloužit pro obsluhu kraje regionálmí vlaky požadujeme, aby po trase byly v rozumných vzdálenostech zastávky v obích. Tomu se musí přizpůsobit vedení tratě v krajině.
Stěvět proto souběžně dvě koleje pro normální vlaky a dvě koleje pro vysokorychlostní tratě by znamenalo, že se trať vyhne mnoha obcím, zastávky a přestupní uzly budou mimo dosah lidí.
Průchod VRT přes některé obce by znamenal výrazný zásah v podobě bourání domů kvůli narovnávání trat. Je to podobné, jako kdybychom chtěli k silnicím 1. třídy přidat další pruhy a tuto vést v režimu dálnice.
Vejdou se nové vlaky na současné brněnské nádraží?
Ne nevejdou. Dokončení modernizace trati z Vyškova bude znamenat skokový nárůst počtu osobních vlaků. Tyto vlaky nelze do současného brněnského uzlu zavést. Není pro ně kapacita.
Buď se tedy i po dokončení modernizace trati z Vyškova neobjeví osobní vlaky a bude se čekat na dokončení modernizace brněnského žlezničního uzlu nebo, pravděpodobněji, budou vlaky končit před Brnem, popřípadě v Židenicích.
B-01 Blažovice – Rousínov – Vyškov
Termín stavby: duben 2022 – listopad 2028 (k 9. 2018)
B-02 Vyškov – Nezamyslice
Termín stavby: duben 2022 – listopad 2028 (k 9. 2018)
4. stavba Nezamyslice – Kojetín
4. stavba, cca 10 km úsek Nezamyslice – zastávka Němčice na Hané – zastávka Měrovice na Hané – Kojetín.
Stavba zahrnuje výstavbu nové trati v úseku mezi stanicemi Nezamyslice a Kojetín. Trať bude dvoukolejná, max. rychlost bude 200 km/h. Budou zrušeny všechny železniční přejezdy a nahradit je mimoúrovňovými kříženími. V zastávkách se postaví bezbariérová nástupiště s výškou nástupní hrany 550 mm nad kolejí.
Délka úseku je 9,5 km. Součástí stavby jsou dvě železniční zastávky – Němčice nad Hanou a Měrovice nad Hanou. Původní železniční stanice v Němčicích nad Hanou bude zrušena.
Nástupiště budou jako dvě jednostranná o délce 140 metrů a šířce čtyři metry s výškou nástupní hrany 550 mm nad kolejí. Všechna nástupiště dostanou nový orientační i informační systém. Součástí stavby jsou i chodníky na obě zastávky a nový autobusový terminál u zastávky Němčice nad Hanou. Nový podchod umožní průchod cestujících pod tratí mezi autobusovou zastávkou, nástupištěm a centrem obce. Cestujícím zde bude k dispozici i malé parkoviště pro osm aut.
Nejvýraznější stavbou na modernizovaném úseku bude dvoukolejný hloubený Němčický tunel dlouhý 747 m, překonávající svah kopce Kozlov. Největším mostním dílem bude estakáda o délce 134 metrů překonávající potok Žlebůvku. Na základě výsledků akustické studie jsou navrženy tři protihlukové stěny o celkové délce 2288 m a výšce 2 až 2,7 m.
V celém modernizovaném úseku bude instalováno nové traťové zabezpečovací zařízení.
Na opuštěném drážním tělese dojde k odstranění všech zařízení a staveb dráhy s výjimkou výpravní budovy v Němčicích nad Hanou, která s ohledem na svou historickou hodnotu zůstane zachována.
Projekt bude spolufinancovaný EU z programu Nástroj Evropské unie pro propojení Evropy (CEF).
Předpokládané náklady: 4,3 mld Kč (k 9. 2018)
Termín stavby: duben 2022 – listopad 2028 (k 9. 2018)
Navazující stavbou je modernizace trati Nezamyslice – Prostějov – Olomouc, a Kojetín – Hulín.
B-02 Kojetín – Přerov
5. stavba, cca 17 km úsek, zvýšení rychlosti ze 100 na 200 km/hodinu. Odstranění všech 14 úrovňových křížení mimo-úrovňovým řešením, nebo jejich zrušením.
Nové nádraží v Kojetíně (současná lávka nad kolejištěm bude zrušena) – Chropyně – Věžky – Kojetín
Předpokládané náklady: 5,6 mld Kč (k 9. 2018)
Termín stavby: duben 2022 – listopad 2028 (k 9. 2018)
Setkání ve Vyškově
Ve středu 26.února 2020 proběhlo první setkání Správy železnic s radními Vyškova. Důvodem byla připravovaná nová trať a hlavně nové vyškovské nádraží, které bude znamenat konečně normální nástupiště a samozřejmě podchod. Zatím je odhadovaná cena nové trati 55 mld Kč a počátek stavby se plánuje na rok 2025.
Návrh vysokorychlostní tratě (Brno) – Přerov – Ostrava zpracuje sdružení francouzské firmy Egis Rail a české společnosti Sudop Praha. Egis Rail, který se podílel na projektování řady francouzských vysokorychlostních tratí,
Mezi Brnem, Vyškovem a Přerovem bude postavena klasická želenice na 200 kilometrů v hodině. Teprve za Přerovem se bude brněnská větev napojovat na trať od Prahy. Odtud až do Ostravy se bude jezdt po plnohodnotné vysokorychlostní trati 300 kilometrů v hodině. A právě tohoto úseku se týká připravovaná Studie proveditelnosti.
Kufy povede ona druhá trať a to Vysokorychlostní pro rychlé spojení z Brna do Ostravy. Všude v cizině to vede souběžně s dálnicí….