ÚAN Zvonařka

Ústřední autobusové nádraží Brno-Zvonařka. Soukromý majetek. Už na konci roku 2018 měla začít roční rekonstrukce dle návrhu architektů Chybik+Kristof Architects & Urban Designers. Cílem je zlidštit a prosvětlit Zvonařku. Na ocelový podhled přibude osvětlení, kovové konstrukce se natřou.
Aby se za pár let Zvonařka zbourala a autobusové nádraží přesunulo pod Nové brněnské železniční hlavní nádraží. 

Budiž světlo

Přes autobusové nádraží Zvonařka projede denně na 1.000 autobusů regionální, vnitrostátní i mezinárodní dopravy. S nimi 25 až 30 tisíc lidí denně a to i přesto, že mnohé dálkové autobusy jezdí ke Grandu a ty začleněné do Jihomoravského dopravního systému končívají na předměstí Brna na zastávkách šaliny. A od konce roku 2020 by na Zvonařku po více jak 40 letech od dostavby měla konečně zajíždět i šalina po Plotní.

Autobusové nádraží Zvonařka

Autobusové nádraží Zvonařka v létě 2019

Už se začalo

ÚAN Zvonařka Brno

ÚAN Zvonařka Brno na podzim 2019

Natírání a opravy autobusového nádraží na Zvonařce už začaly. V první etapě dojde k natření konstrukce, co drží střechu. Bude použita světlá barva. Takže dole, jak chodí a čekají cestující, už nebude taková tma.
V lednu by se mělo pokračovat a to stavbou nové odbavovací haly, která bude místo stánků u ulice Opuštěná. Právě u ní by měla být zastávka autobusů.
Zmizí i zeď za stánky a před halou vznikne volný prostor. Takže z dnešní dopravní stoky se stane skutečná ulice a od Vaňkovky bude nový hlavní příchod k nádraží,“ popsal autor projektu Chybík. „Nově vznikne přístup k nástupištím středem nádraží“.
Současná (provizorní) odbavovací hala bude přeměněna na zázemí pro řidiče. Právě u ní bude zastávka šaliny do Komárova. Jinými slovy zastávka šaliny a autobusů budou kolmo na sebe. No konečně.

Začne se na konci roku 2019

16.září 2019
Po mnoha odkladech by rekonstrukce autobusového nádraží Zvonařka měla začít na přelomu října a listopadu 2019. Do konce září by totiž mělo skončit výběrové řízení na zhotovitele prací za cca 100 mil. Kč. Práce by měly být hotovy do konce roku 2020. Jinak propadnou dotace.

V první etapě, do konce roku 2019, by se mělo nainstalovat osvětlení a tím celý tmavý prostor, prosvětlit.

Autoři projektu rekonstrukce jsou brněnští architekti Michal Krištof a Ondřej Chybík. Ti považují stavbu ze 70.let za krásný příklad brutalistní stavby.Předpokládají, že po rekonstrukci, očištění od stánků a prosvětlení se  stavba začlení do nově vznikajícího jižního centra Trnitá.

Koleje z Dolního na Zvonařku

Netradiční pohled na Zvonařku z Dolního nádraží. Možná, že právě tudy původně jezdily vlaky z Horního na Dolní nádraží kolem Zvonařky a Vaňkovky. 

Já si však myslím, že to brněnské autobusové nádraží je hnus. Nástupiště postavená dole ve tmě a parkoviště nahoře pěkně na střeše, na sluníčku. Teď se to aspoň zlepší tím, že to vymalují a celý den se tam bude svítit. Nemusíme mít v Brně zrovna špičkovou architekturu, jako např. autobusové nádraží v Hradci Královém, ale ono by stačilo i něco takového jako je v Břeclavi. Prostě volný vzdušný prostor, denní světlo a kryté nástupní ostrůvky po celé délce
A když už, po čtyřiceti letech, přivedeme šalinu na Plotní, tak přemístíme čekárnu na druhou stranu k ulici Opuštěná. Ještěže za pár let budou autobusy stavět pod novým brněnským nádražím a tohle půjde (snad) k zemi.

Šalina Plotní

Vaňkovka od Zvonařky

Pohled z provizorní lávky pro pěší směrem k Vaňkovce, léto 2019. To vybagrované místo býval železniční násep z Dolního nádraží na to Horní – hlavní. Po skončení žel. provozu se násep změnil na pěší trasu Brno – Zvonařka.

Pohled z provizorní lávky pro pěší směrem na ulici Zvonařka

Pohled z provizorní lávky pro pěší směrem k ulici Zvonařka během modernizace Dornychu a přeložení šaliny na Plotní, léto 2019

Zvonařka Brno

Scházíme z lávky pro pěší dolů na autobus na Zvonařce

Cesta na autobusové nádraží Zvonařka

Cesta na autobusové nádraží Zvonařkav létě 2019

Lávka na Zvonařku

Ulice Plotní u Zvonařky

Ocelová lávkA pro pěší, vedoucí ze zastávky šaliny Zvonařka nad ulici Plotní na Zvonařku. Tato lávka je jen provizorním řešením než bude přeložena šalina na ulici Plotní. Už 40 roků je tím provizóriem.

Ocelové lávky pro pěší nad ulici Plotní jsou jen dočasným řešením, než bude přeložena šalina na ulici Plotní. Podobně i současná odbavovací „hala“ je jen provizoriem. Původní návrh ze 70.let počítal se zastávkou podpovrchové šaliny Zvonařka a společnou budovou – šalina & BUS nádraží. Už čekáme čtyřicet roků.

Zima 2017 / 2018 na Zvonařce

Zvonařka Brno

Autobusové nádraží Zvonařka – stav v březnu 2018, sobota

Autobusové nádraží Zvonařka

Přístup na autobusové nádraží Zvonařka od Vaňkovky. Zima 2017/18. Vzadu stávající Dolní nádraží, budoucí nové brněnské hlavní nádraží

Opravy se odkládají

Zvonařka Brno

Výjezd pro autobusy ze Zvonařky na ulici Trnitá. Jedno z rizikových míst pro chodce přecházející na Dolní nádraží.

srpen 2018
Majitel Autobusového nádraží Zvonařka nezískal dotaci na nákup barev a dalšího materiálu a prací. Opravy se tak odkládají na neurčito. 

Práce mají trvat asi rok. Denně se na Zvonařce otočí asi tisíc autobusů a kolem 25 až 30 tisíc lidí. Zvonařka byla postavena v brutalistním stylu architektury. Provizorní odbavovací hala bude přeměněna na zázemí pro autobusové nádraží a u ulice Opuštěná vznikne nová odbavovací hala.

Chystá se rekonstrukce 2018 / 2019

Vizualizace nové podoby Zvonařky

Vizualizace rekonstrukce ÚAN Zvonařky. Architekti:  Chybik+Kristof Architects & Urban Designers. 

Plán rekonstrukce Zvonařky

Plán rekonstrukce Zvonařky, nová odbavovací hala by měla být naproti té dnešní. Stávající čekárna by měla být proměněna na zázemí pro řidiče. 

Vizualizace Zvonařky 2019

Takto by měly vypadat nástupiště Zvonařky po rekonstrukci na konci roku 2019. Všude by mělo být světlo.
Vizualizace atelier Chybik+Kristof Architects & Urban Designers

Zvonařka se bude bourat

Nájezdová rampa na Zvonařku

Nájezdová rampa na střechu současného (rok 2018) autobusového nádraží Brno-Zvonařka. Tato rampa musí pryč. Místo ní bude vlak a v úrovni nástupišť pak šalina.

Nové brněnské nádraží Řeka ve variantě Aa.

Plán nového brněnského nádraží ve vítězné variantě Řeka, zde varianta Aa. Všimněte si vpravo nahoře křžení kolejí a nájezdové rampy ÚAN Zvonařka. Navíc mezi tratí a současnou Zvonařkou povede ulice se šalinou z Masné.

srpen 2018
Nové brněnské nádraží a navazující tratě si vyžádají zábor ploch kolem současného nákladního průtahu. Jedním z objektů, který stojí v cestě vlakům, je i autobusové nádraží Zvonařka. Ne tedy celé, ale „jen“ rampa na střechu. Ta musí pryč. 

Naši předkové na Zvonařce

Archeologické objevy u ulice Trnitá, vedle Vaňkovky.

Archeologické objevy kousek od Zvonařky, na ulici Trnitá, vedle Vaňkovky.

září 2018
Poblíž autobusového nádraží, vedle Vaňkovky, pracují archeologové. Území Trnitá bylo tedy osídleno již od pradávna. Jak dokládají i nálezy keltského obydlí přes ulici Plotní, na ploše Nové Vlněny.

Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji. Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com