Nová Zvonařka

Pro někoho jen kopřivy o které se někdo šeredně spálí, pro jiné pustá louka, neobydlené území. Pro další budoucí Jižní centrum, nová brněnská čtvrť, nové brněnské nádraží. To je velká výzva.

Jižní centrum Zvonařka

První byla Vaňkovka, následoval Dorn. Teď se zabydluje Nová Vlněna a staví se šalina Plotní. U ulice Opuštěná probíhá archeologický průzkum před zahájením stavby domu. Na druhém břehu řeky Svratky se již tyčí věžáky a na Dolní opět jezdí vlaky. U řeky stojí nová sportoviště a chystá se rekonstrukce náplavky a cyklostezky.

Plány brněnského jižního centra

Model jižního centra Brna Zvonařka
Model jižního brněnského centra

Model jižního centra Brna Zvonařka z roku 2018 – orientační bod je Vaňkovka a Trinity vedle Vaňkovky. „Nahoře“ na modelu je vidět znovu odkrytý vídeňský železniční viadukt po kterém dnes jezdí vlaky z Brna na Modřice a Vídeň. Vlevo nahoře pak řeka Svratka. Středem území vedou fialové světelné linky nové trasy šaliny, která obsluhuje  novou čtvrť a nové brněnské nádraží. Stále ještě není dořešeno vedení hlavní silnice Zvonařka – Opuštěná, která je uvažována se zapuštěním, aby podjížděla šalinu. Tím se vyhneme úrovňovému křížení a zajistíme plynulejší dopravu. Z domů na modelu dnes stojí už jen rohový dům u Vaňkovky u ulice Trnitá & Opuštěná.

Na tomto snímku je vlevo nové nádraží, resp. výjezd směrem na Židenice. Vaňkovka již stojí, hnusné autobusové nádraží Zvonařka ze 70.let 20.století je již (konečně) zbourané. Autobusy staví u nového nádraží pod jeho náspem. „Fialové“ linky šaliny se rozplétají u nového nádraží – první linka směřuje přes řeku Svratku a obsluhuje Štýřice a Horní Heršpice. Druhá linka vede kolmo na ulici Plotní, kříží se se šalinou Plotní a vede dál na ulici Masnou, kde se napojuje na šalinu po Křence.

Jižní Zvonařka v Brně
Pohled na novou Zvonařku od jihu, od Komárova. Řeka Svratka včetně náplavky, zeleného pásu kolem řeky, chodníku a cyklostezky. Široké nádraží vede asi sedm metrů nad současnou úrovni kolejiště. 
Křižovatka Dornych a Úzká

Křižovatka Dornych a Úzká. Ty červené domy jsou nová Vaňkovka a zbytky staré Vaňkovky. Provizorní železný most pro pěší na ÚAN Zvonařka už zmizel. Autobusové nádraží je zbouráno, místo něho vznikly nové domy.
Po Plotní už jezdí šalina.

Brněnský les Trnitá

Les Trnitá u Vaňkovky

Není mnoho měst na světě, které by v centru města, na území Brno-střed, měly les. Nikoliv park, ale neregulovaný les. Tady jsme na Trnité, dvě minuty chůze od Vaňkovky.

Roh Trnitá - Opuštěná

Na rohu ulic Trnitá – Opuštěná právě probíhá archeologický průzkum. Vlevo stojící dům půjde asi zbourat a hned vedle Městského úřadu Šlapanice za chvíli začne růst nový dům.

Centrum Triniti

Kousek od centra Triniti u Vaňkovky je les. Z vyšších živočichů zde lze v létě zahlédnout osamělé bezdomovce. Nejsou však agresivní a k lidem se chovají zdrženlivě.

Trnitá bunkr
V lese Trnitá je tato malá betonová stavba. Domnívám se, že se jedná o kryt z II.světové války. Zčásti zasypán. V chladnějším období bude asi vyhledáván bezdomovci.

Louka Trnitá

Louka Trnitá a Tower A, B
Vycházíme z lesa a před námi se otevírá volná krajina. Ty domy Tower A, B jsou už za řekou Svratkou na Štýřickém nábřeží. 
Lesní cesta v Brně-střed
Lesní cesta by nás dovedla až na ulici Uhelná
Malé Amerika a Titanium

Když se otočíme na východ, vidíme cihlovou stavbu skladu zvaného Malá Amerika, a za ním nový kancelářský komplex Titanium. Před námi stavební suť.

Trnitá a bezdomovec
Při našem výletě po území Brna-střed jsme vyrušili z poledního spánku i jednoho bezdomovec. Nebál se, neutekl, otočil se ve spacáku a pokračoval v nicnedělání dál

Na břehu řeky Svratky

Park Uhelná - Opuštěná

Na souběhu ulic Uhelná – Opuštěná, u řeky Svratky, je malý upravený park. Uprostřed parku je kříž a deska s názvem dávno zaniklých obcí. 

Autobazar na Uhelné

Hned vedle parku je autobazar. Myslím, že v něm ještě prodávají auta na ropu a její deriváty. Doufám ale, že již brzo zmizí a uvolní místo novým domům, kancelářím a hospodám.

Řeka Svratka

Letos nepršelo a hladiny Svratky byla zatraceně nízko.
U železničního viaduktu na Poříčí jsou schody, můžete sejít dolů a brněnské řeky se dotknout.

Park Uhelná - Opuštěná
Park Uhelná – Opuštěná, stranou města, a díky náspu sem nedoléhá ani ruch silnice.
Viadukt Poříčí

Překračujeme silnici Opuštěná a dostáváme se k řece Svratce. Zde je pohled na železniční most, či spíše sou-mostí nad silnici Opuštěná – Poříčí.
Oblouk vlevo slouží pro vlaky na vlečce směr brněnské výstaviště. Kdysi dávno, jsem slyšel, byly na vlečce panely, a vysoké naklaďáky co by se jinak nevešly pod most, to tudyma projížděly.

Viadukt na Poříčí
Pohled na železniční viadukt na Poříčí od hladiny Svratky. Odsud, zespodu, jsou dobře vidět jednotlivé tři fáze výstavby železničního sou-mostí.

Louka Trnitá

Louka Trnitá
Stojím na cyklostezce Brno – Vídeň, za zády řeka Svratka, přede mnou železniční vlečka a celá louka Trnitá. Jsou tu hřiště na plážový volejbal a na házení disku do košů (discgolf). V čele je Vaňkovka a Zvonařka. Úplně vpravo Dolní nádraží.

Dolní nádraží

Vlečka Dolní nádraží - Výstaviště

Vlečka z Výstaviště na Dolní nádraží.
Ještě před zaústěním na nádraží dochází poblíž odbočky cyklostezky k rozpletu kolejí vlečky.

Pohled na Dolní nádraží od jihu

Nejlepší pohled na Dolní nádraží je z jihu, ze železničního mostu nad řekou Svratkou, ale přístup je sem zakázán. Koleje slouží pro průjezdy nákladních vlaků přes brněnský železniční uzel. Tak pozor na vlak.

Dolní nádraží

Pokud půjdete kolem řeky Svratky po cyklostezce, a podejte dva železniční mosty, vyjdete z Brna-středu do Komárova. A jste za Dolním nádražím.
Dolnímu brněnskému nádraží se věnuji v samostatném příspěvku Dolní nádraží.

Dolní nádraží od Komárova

Většina lidí zná Dolní nádraží jen ze strany města Brna. Ale cesta na druhou stranu, do Komárova stojí za to. Tady jsme za nádražím, u odstavené koleji, kde došlo před lety k hrozné tragédii. V jednom z odstavených dřevěných vagónů přespávali v zimě bezdomovci a topili si v provizorních kamnech. Nikdo už nezjistí, který z nich zapomněl oheň na noc hlídat …

Komárov

Brněnský Komárov za Dolním nádražím

Brněnský Komárov za Dolním nádražím, u ulice Železniční. Na straně jedné Dolní nádraží, přes cestu zahrádky

Ulice Železniční ústí na Plotní

Jsme na ulici Železniční, která ústí na Plotní. V okolí nějaké zahrádky, dílny, vrakoviště … Já osobně se domnívám, že tudy kdysi vedla z Dolního i železniční vlečka do nedaleké slévárny UXA. Ale nemám pro to důkazy. Uvidíme, co ukážou záchranné archeologické vykopávky před výstavbou nového nádraží

Zahrádky v brněnském Komárově za Dolním nádražím

Zahrádky v brněnském Komárově za Dolním nádražím. Kvůli výstavbě nového brněnského hlavního nádraží půjdou asi pryč. Ale to už se majitelé záhonků dozvídají posledních sedmdesát roků.

Tam za Dolním nádražím, Komárov

Tam za Dolním nádražím, Komárov. Naše cesta dále pokračovala na Plotní a kolem slévárny UXA na ulici Kovářskou, abychom náš výlet na brněnský jih zakončili u Nové Vlněny.

Z dobového tisku

Co se v uplynulých letech o Trnití a výstavbě nového jižního centra také psalo …

1992-10-29-Brněnský večerník
Brněnský večerník z 29.října 1992. jakou cestou se vydat?
Rovnost z 31.března 2006
Rovnost z 31.března 2006
Brněnský deník 8.března 2008
Brněnský deník 8.března 2008

Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.

Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com