Expres na Pálavu

Po celé léto jezdí cyklovlak z Brna na jižní Moravu, do Břeclavi, Valtic, Mikulova a Znojma. Další osobní vlaky mívají přidané modré služební vozy pro přepravu většího počtu kol. Postřehy, zážitky a praktické rady jak s kolem do cyklo vlaku.
A jak cestovat s kolem v rychlíku do Vídně či Ostravy?

S kolem do vlaku

Z Brna víkendovým Expresem Pálava-Podyjí na jih na kolo, na koloběžku. Opačným směrem, na Vysočinu, pak spěšných vlakem Pernštejn.

Cyklovlak Expres Pálava-Podyjí

Cyklovlak Expres Brno - Pálava-Podyjí

Cyklovlak Expres Brno – Pálava-Podyjí zde na nádraží v Hrušovanech nad Jevišovkou Šanov. Prostřední modrý vůz je určen pro přepravu kol. První a třetí vůz pro cestující s tím, že kola lze přepravovat i v zadním voze, kde je rovněž místo pro kola a bez 20Kč příplatku. (řazení vlaku ve směru do Znojma)

Od jara do podzimu jezdí o víkendech a svátcích z Brna na Pálavu již nějaký ten rok cyklovlak Expres Pálava-Podyjí.
Jeho velkou výhodou je, že začíná v Králově Poli (7:42) a dále zastavuje na Lesné, v Židenicích na Dolním nádraží a pak až v Podivíně a Břeclavi (8:47).
Další zastávky jsou např. Valtice, Mikulov a Hrušovany nad Jevišovkou. Svou jízde končí ve Znojmě, resp. v Šatově (11:00). V podvečer jede zpátky.

Vedle cyklovlaku Sp1927 Expres Pálava-Podyjí jezdí z Brna i Sp1439 Pernštejn, který jezdí celoročně, ale v cyklosezóně s modrým služebním vozem pro přepravu kol.

Cyklovlak Expres Brno - Pálava-Podyjí

Cyklovlak Expres Pálava-Podyjí v Hrušovanech n.J. na odjezdu do Znojma.

Cyklovlak Sp1927 Expres Pálava-Podyjí je motoráček, který se skládá ze tří vozů. A to:

  • vozu Bdt754 s velkým místem na kolo (jede jako třetí, tedy poslední v soupravě),
  • prostředního, modrého vozu BDs449, s velkým místem na kola a
  • motorového vozu 854, který jede jako první a kde není místo pro kola.

Na odkazech vozu Bdt754, vozu BDs449 a vozu 854 máte popis a fotky těchto vozů.

V Králově Poli stojí už čtvrt hodiny před odjezdem a tak v klidu nakládám kolo do modrého služebního vozu určeného pro přepravu kol. Poznáte jej podle širokých dvoukřídlých odsouvacích dveří a piktogramu kola. Po chvíli otevírá dveře průvodčí, podávám mu kolo a platím za úschovu kola během přepravy doplatek 20 Kč. Celodenní IDS-JMK jízdenku pro sebe a pro kolo jsem si již koupil v pokladně na nádraží v Krpoli a označil na nástupišti ve žlutém označovači. Jízdenku si můžete koupit i přes aplikaci Poseidon.

Oznamuji průvodčímu, který mi ukládá kolo, že jedu do Hrušovan nad Jevišovkou. On podle toho ukládá kola.
Protože do služebního oddílu pro kola není během cesty přístup, nesmím si zapomenout vzít z cyklobrašny mobil, svačinu a jízdenky.

Interier vozu 854 na Expresu Pálava-Podyjí

Interier vozu 854 na Expresu Pálava-Podyjí. Jsem první. Více o tomto vozu, kterým jsem jel najdete v tomto příspěvku o voze 854.

Jdu si sednout do prvního vozu.  V Židenicích přistupují další cyklisté. Dva z nich jsou trochu zmateni a nakonec se i s koly usadí mezi sedadly. Trochu překáží, ale už takto vydrží až do Břeclavi, kde vystupují.
Nejvíce lidí ale nastupuje na brněnském Dolním nádraží, převládají pěší, část má in-line brusle.
Vystupuji v Hrušovanech n.J.-Šanově, jdu ke služebnímu vozu a průvodčí mi podává kolo.

Sledujte mimořádnosti a výluky (!). Trať z Břeclavi do Znojma prochází modernizací a v létě 2019 mohou být výluky a místo vlaků mohou jezdit autobusy náhradní dopravy.

Doporučuji

Nakládka a vykládka kol ze služebního vozu je zdlouhavá. Musíte kola postupně podávat, platit za přepravu … Doporučuji proto, pokud jedete z výchozí stanice a máte čas do odjezdu, dejte své kolo za 20Kč příplatek do modrého služebního vozu.

Cyklisté na dalších zastávkách pak mají místo pro svá kola v nástupním prostoru a urychlí se tím odbavení vlaku. Ať nevznikají zpoždění.

Typy vozů na přepravu kol

Vůz BDs 449

Uprostřed délky vozu BDs 449 jsou tyto dvoukřídlé zasouvací dveře do služebního oddílu. Pro jejich otevření je nutný průvodčí nebo jiný zřízenec. 

Na obrázku vlevo modrý služební vůz z Expresu Pálava-Podyjí.

Nezapomeň na mobil a svačinu

Cestovat uvnitř služebního oddílu nesmíte (zažil jsem už ale vyjimku), služební oddíl bývá většinou uzamčen a tak si nikdy nezapomeťe vzít z kola svačinu či mobil.

Vykládání kol ze služebního vozu Ds 952

Vykládání kol ze služebního vozu Ds 952, zde ve stanici Dolní Loučky z vlakuBrno – Ždár nad Sázavou.

Vykládání kol ze služebního vozu Ds 952, zde ve stanici Dolní Loučky z vlaku Brno – Ždár nad Sázavou.
Pod dveřmi do služebního oddílu jsou schody. Jejich použití pro nástup či výstup je velmi, velmi, nepohodlné.
Buďte proto dole na nástupišti a podávejte / odebírejte kola.

Pro naložení kola či kočárku musí být dva, jeden co stojí na nástupišti a druhý (zřízenec) ve voze.

Vůz Ds 952

Služební oddíl pro kola ve vlaku

Takto to vypadá uvnitř služebního oddílu, kam se ukládají kola. Toto je vůz Ds 953, který má dvě dvojice dvoukřídlých dveří, žádné sedadla, zato až 50 míst pro kola. Reálně se sem vejde kol ještě více.
Tohle jsem jel z Brna na Vysočinu na Křižanov.

Více o vozu Ds 953 se dozvíte v tomto příspěvku

Podrobné podmínky ČD pro přepravu kol jsou uvedeny zde.

Kolik zaplatím za kolo a dětské kolo

Jakou jízdenku na kolo

Za přepravu kola se platí. Pokud cestujete po Jižní Moravě, doporučuji na kolo jízdenku ČD, která je levnější, než jízdenka IDS-JMK.
Jízdenku na kolo si můžete koupit jen na jednu jízdu (třeba z Brna do Mikulova), kdy cena je závislá na vzdálenosti. Nebo si můžete koupit celodenní na kolo u ČD. Taková jízdenka stojí 70 Kč a platí 24 hodin, bez ohledu na počet přestupů ve vlacích ČD.

Ale pozor (!) tato jízdenka platí jen v případě, že se o kolo staráte sami. Tedy si jej naložíte a necháte na rámu v nástupním prostoru. Ve vlacích, kde je řazen služební vůz pro úschovu kol během přepravy (např. Cyklovlak Expres Pálava – Podyjí) se za úschovu platí o 20 Kč navíc.

Příklad kombinace jízdenek (obrázek výše): vyjel jsem na Velikonoce z Brna-Krpole na jih na cyklovýlet. Pro cestu do Hrušovan nad Jevišovkou-Šanova jsem využil cyklovlak Expres Pálava-Podyjí. Pro sebe a kamaráda jsem pořídil celodenní jízdenku IDS-JMK za 150 Kč. Ta platí o víkendu pro 2 dospělé a až tři děti. Dále jsem si v pokladně na nádraží koupil celodenní jízdenku na kolo za 70 Kč. Nevím totiž, kdy a kterým vlakem se budu vracet.
Protože je v Expresu Pálava-Podyjí řazen služební vůz pro úschovu kol, dáváme si svoje kola do tohoto služebního vozu. Ukazujeme průvodčímu naše 70Kč celodenní na kolo a doplácíme 20 Kč za kolo. Odložíme kolo a jdeme si sednout do vedlejího vozu.

Stejné kolo, rozdílné ceny

Za kolo platíte rozdílné ceny podle toho, zda-li si koupíte jízdenku na kolo u IDS-JMK a nebo u ČD. Například za cestu vlakem z Brna-Řečkovic do Doubravníku zaplatíte za kolo s jízdenkou ČD vydanou průvodčím ve vlaku 30 Kč. Kdybyste si ale koupili jízdenku IDS-JMK, zaplatíte za stejnou cestu s kolem 45,5 Kč.
Na trase Tišnov – Řečkovice zaplatíte za kolo 30 Kč u průvodčího ČD, s jízdenkou IDS-JMk pak platíte 32,5 Kč.

Moje rada je, po Brně s kolem se šalinkartou, mimo Brno pak s jízdenkami ČD. nebo s celodenní jízdenkou. Vyjde to lacinějši.

Cestování s kolem podrobně na stránkách IDS-JMK.

Dětské kolo, koloběžka

Kolo se počítá jako velký kufr. Když přepravujete vlaky ČD větší zavazadlo než 50 cm, tak za jeho přepravu platíte.
Jinými slovy, za malé kolo a skládací koloběžku neplatíte. Protože je malá. Jak je to u dospěláckých koloběžek nevím, ale pokud je skládací, tak se (asi) neplatí. Jinak ano.

Kolo v rychlíku a Povinná rezervace místa

S kolem v rychlíku: Pendolino

Jak cestovas kolem rychlíkem? Třeba v Pendolinu z Prahy do Ostravy?

V rychlících bývá povinná místenka na kolo. Co je to ta povinná rezervace kola ve vlaku? V jízdním řádku ji poznáte podle symbolu kola v rámečku. V takovém případě si musíte dokoupit k jízdence i místenku na kolo. Nestačí doplatek za kolo, musíte mít i místenku. Důvodem je, že počet míst pro kolo bývá omezen. O kolo se staráte sami, sami si jej naložíte.
Na místence na kolo je vyznačen povinný vlak, číslo vozu a číslo stojanu. Při nástupu do vozu si dávejte pozor, abyste nastoupili do správných dveří, protože s kolem uličkou ve voze těžko projedete. 

Takovým povinně místenkovým vlakem jsou například rychlíky z Brna na Vyškov a dál na Ostravu. Povinně místenkové jsou rovněž modré a červené Railjety z Brna do Vídně (a Prahy). V RailJet ČD je pro kola určena část oddílu u lokomotivy. Tj. při cestě z Brna do Vídně hned v prvním voze. Ve směru do Prahy je ten vůz na konci soupravy.

Cestujeme s kolem rychlíkem: RailJet

Cestujeme s kolem rychlíkem: třeba v RailJet-u z Brna do Vídně

Na snímku vlevo vidíte oddíl pro kola ve vlaku RailJet. Můžete sedět se svým kolem na sklopných sedátkách, ale hned za posuvnými dveřmi jsou normální sedadla.
Více o cestování s kolem v RailJet na tomto příspěvku, a s kolem do Pendolina v tomto příspěvku na webu Vlakem jednoduše.cz

Místo pro kola a kočárky ve voze Bdpee 231

Příklad uložení kol v klasickém rychlíku. U dveří na vnější straně je piktogram kola (všimněte si těch čísel rámů na kola) a uvnitř vozu jsou pak očíslované držáky na kolo. Pokud se bojíte o své kolo, vemte si zámek na kolo.

S kolem do autobusu

Zakázané kolo

Zakázané kolo – cedule na zastávce u Olympie / Modřice (rok 2018). S kolem nesmíte nastoupit ani do regionálního autobusu (číslo nad 100), ani do městského autobusu s číslem do sto. Přeprava jízdních kol ve vozech DPMB.cz je možná jen v Brně, ne v Modřicích.

Aby náš výčet cest s kolem po Jižní Moravě byl úplný:

Mohu cestovat s kolem regionálními autobusy?

NE, nemůžete. V jihomoravských regionálních autobusech (tedy s čísly 100 a výše) se kola nepřepravují. A to ani v brněnských zónách 100 a 101. Totéž platí (!) i pro autobusy do čísla 99, šalinu a trolejbusy začínající v Brně a pokračující mimo Brno. A to ani za příplatek.

Pokud například jedete s kolem šalinou do Modřic, řidič šaliny Vám nemusí povolit cestovat s kolem do Modřic a pokud ano, musíte za zónu 510 zaplatit za kolo.
Totéž platí, když pojedete městským autobusem mimo Brno, například s kolem na Vranov. Jste mimo Brno. Řidič Vám nemusí mimo Brno umožnit nástup s kolem i kdyby byl autobus nízkopodlažní a prázdný. Osobně však nevím o případu, kdy by řidič „městského“ autobusu mimo Brno takto postupoval. Ale za kolo mimo Brno musíte platit tak jako tak. 

Výjimkou jsou některé vybrané regionální autobusy (s čísly vyššími jak 100) s označením přepravy Kola v Jízdním řadu. Jinak ne.

Byl jsem ale opakovaně svědkem, když řidič povolil nástup s kolem i do regionálního autobusu. Autobus byl prázdný a nízkopodlažní. A cyklista(ka) poprosila. Ale rozhodně bych na to nespoléhal. Povinnost to není.

Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.

Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com