Zatímco v jiných městech mají radost z dokončených projektů a staveb, u nás v Brně máme radost, když něco starého zbouráme. Smutný blog o Brně, Brňácích a co se mi v Brně nelíbí. Stavby co se vlečou, projekty co se dokládají, nevyřešené otázky. Zkrátka Brno na vedlejší koleji.

Uzka

Radost z bourání

2017

V Brně končí hodiny

21.červen 2017
V Brně zmizely všechny veřejné hodiny. Byly hranaté, hnusné, nesly reklamu a navíc ukazovaly čas špatně. Pracovníci našeho města již osazují hodiny nové. Co jsem zatím viděl, nejsou o moc hezčí, ale díky vzdálené správě už budou ukazovat správný čas. Cena: 1,5 mil Kč.

V Brně jde o život

16.května 2017
Nejezděte do Brna. Jde Vám o život. Město Brno je v čele nejvíce nebezpečných měst naši vlasti. V roce 2016 se stalo v Brně 112 těžkých havárií a sedm lidí bylo v Brně zabito. O rok dříve, v roce 2015, bylo v Brně 101 vážných nehod a zabito bylo na silnicích šest lidí. A důvod? Velká hustota dopravy, včetně té tranzitní, která se valí přes Brno, městský okruh v nedohlednu, dálnice přes Bystrc stále jen v plánech. A pak příliš velká rychlost aut.

Komentář
Neschopnost nás Brňáků se domluvit nad velkými projekty se stává již pověstnou. Ustavičné změny plánů, nekonečné debaty, zablokovaná území. Velký MO se „buduje“ již od 70.let, Od 40.let je nakolíkovaná, rozestavěna a stále zanesena v územním plánu dálnice sever – jih přes Bystrc (a lidi si zde staví baráky v domnění, že dálnice se jim vyhne). Od 20.let se plánuje nové nádraží a vedení železničních tratí, aby by uvolnilo centrum Brna. O rozestavěném a (zřejmě i) ukončeném projektu Rychlé šaliny ze 70.let ani nemluvě. Mimochodem, stávající vedení žel. tratí blokuje jižní část plánovaného silničního MO. Kéž by se podařilo začít letos stavět aspoň tu Plotní.

+11/−1

Onderka zpět na dráze

Bejvalej primátor Brna, nějaký Onderka, po kterém je pojmenován onen černý útvar na Náměstí Svobody, se vrátil zpět k svému starému řemeslu, na železnici. Jeho rodná strana – ČSSD – jej v březnu 2017 dosadila do dozorční rady státního podniku ČD Cargo. Tedy do skupiny zabývající se přepravou nákladů.

Centrum Brna se vylidňuje

18.března 2017
Centrem Brna se myslí nejen to historické jádro, ale širší centrum. A proč lidé odsud mizí? Stárnutí obyvatelstva, malý počet nově narozených dětí, mizerný stav školních budov, nedostatek hřišť, v létě moc horko a trvale málo zeleně. A pak špatné parkování, zatížení ulic centra Brna tranzitní dopravou a také množství brownfieldů a samozřejmě Cejl, kriminalita a nezaměstnanost. A aby toho nebylo málo, 15 tisíc lidí je „namačkáno“ jen na jedné adrese – Husově 5. Tedy na formální adrese na radnici.
Na druhou stranu, v dobrých lokalitách v centru jsou nájmy moc vysoké a neustále rostou. Nové byty se nestaví – viz nový územní plán města Brna. A ani se moc neopravuje. Současný špatný stav centra Brna začal za války, kdy byly nejdříve vyražděni Židé a po válce vyhnáni i Němci, kteří tvořili většinu obyvatel historického i širšího centra Brna

Ze studie, kterou zpracovala pro radnici Brno-střed firma Garep, se píše, že ve 30. letech 20.století v centru žilo kolem 130 tisíc obyvatel. Nyní je to podle odhadů zhruba 83 tisíc. Reálně mínus 15 tisíc co jsou hlášeny na Husově 5.

Olympie s novým majitelem

10.března 2017
O čem si štěbetali vrabci již dlouho se stalo skutečností. Centrum Olympia má nového majitele. Je jí hamburská investiční Deutsche EuroShop. Nynějším vlastníkům, kterými jsou zahraniční realitní fondy Rockspring a ECE, za něj zaplatila 374 milionů eur, tedy více než deset miliard korun.
Uvidíme s čím přijde nový majitel, který nyní vlastní již 21 nákupních center. Ale nám Brňákům to může být celkem jedno. Tohle je na území Modřic, včetně daňových výnosů. Olympie nám „jen“ odvádí z Brna nakupující a zatěžuje dopravu na jižní výpadovce z města již od roku 1999.

Brněnské soudy trhají rekord

26.února 2017
Na Krajském soudu v Brně leží 216 případů starších 20 let. A na soudu Brno – město je 23 soudních sporů starších 20 let. Jsme jedničkou v republice. Druhá Ostrava má „jen“ 155 soudních sporů starších 20 let. Data zjistil brněnský advokát David Zahumenský, který se věnuje nepřiměřeně dlouhým soudním sporům.
Co je to za spravedlnost, když k definitivnímu rozsudku nestačí 20 let? To není žádná spravedlnost. Dodávám.

Počet vysokoškoláků klesá

Děti se nerodí a cizinců k nám přichází málo. To je obzvlášť nepříjemné pro Brno, které svoji ekonomiku a životní sílu zakládá na vysokoškolských studentech. Zdá se, že zlaté časy Brna, jako univerzitního města pomalu končí.

Josef Dvořák blokuje rekonstrukci tratě

18.ledna 2017
Trať mezi Brnem a Zastávkou u Brna se již dlouho chystá na pořádnou rekonstrukci za 3,7 mld Korun. Zdvojkolejnění a elektrifikaci. Bohužel vše je stále ve fázi plánování, byť už od loňska mělo být cestování vlakem mezi Zastávkou a Brnem rychlejší a pohodlnější, vlaky měly jezdit 120 km/hodinu a to ve špičce každých 15 minut až do Brna.
Nic z toho není. Stavební povolování ale už pět let blokuje pan Josef Dvořák z Tetčice ze spolku Voda z Tetčic, který od roku 2012 opakovaně napadá platnost územního rozhodnutí.

Dalším problematickým místem stavby je Starý Lískovec, kde u znovu obnoveného nádraží má vzniknout točna trolejbusů. A lidem, kteří si v okolí mezitím postavili domy vadí, že kolem jejich domečků pojede trolejbus. Byť v územním plánu je s tím dlouhodobě počítáno.
Nové Staro Lískovecké nádraží s napojením na trolejbus přes Bohunický kopec na Mendlák a dál na Pionýrskou, by výrazně pomohl lidem cestujícím tímto směrem. A není jich málo.  Původní článek na iDnes.cz najdete zde

Ostrava zvyšuje za 8 mld rychlost a kapacitu železnice

13.ledna 2017

Ostrava

Přestavba železničního uzlu Ostrava má zelenou: vyšší rychlost, delší nástupiště, více kolejí

Vláda ČR schválila modernizaci železničního uzlu Ostrava. Cílem je zvýšení kapacity tratí a také zvýšení rychlosti.
Rekonstrukce a výstavba nových kolejí za cca 8 mld Kč bude probíhat na 5 km úseku Ostrava-Svinov po Ostrava hl.nádraží.  Bude rovněž postaven i mimoúrovňový „přesmyk“, aby se odstranilo úzké hrdlo v podobě křížení vlaků jedoucích v jednotlivých směrech. Rychlost se má zvýšit ze současných 60 km/hodinu na 120 km/hodinu, v celém úseku. Přibude i třetí kolej. 
Vedle kolejí se bude prodlužovat i nástupiště na Ostrava Střed a nádraží Stodolní, aby zde mohly zastavovat i dlouhé vlaky.
Chce se mi zvolat: A co Brno? 

Z Ostrava do Beskyd rychlostí 160 km/hodinu

30.ledna 2017

Plechárna

Trať Ostrava – Frýdek-Místek čeká rekonstrukce na 120 až 160 km/hodinu

Lepšího spojení se dočká Frýdek-Místek. Z Ostravy povedou na jih do FM nově dvě koleje a celá trať až do Valašského Meziříčí bude elektrifikována. Z Ostravy až do Frýmy se bude jezdit rychlostí 120 km/hodinu,  z FM do Frýdlantu nad Ostravicí dokonce 160 km/hodinu. Zde se trať větví na krátký úsek Frýdlant – Ostravice pod přehradou Šance, a na pokračování železnice z Frýdlantu do Valašského Meziříčí přes Frenštát pod Radhoštěm. Zde budeme cestovat rychlostí 120 km/hodinu.  
Prvním modernizovaným úsekem bude, po roce 2020, trať Ostrava – Frýdlant, který je jednou z nejvytíženějších neelektrifikovaných tratí v naši vlasti. Následovat bude modernizace trati do Valašské Meziříčí včetně odbočky do Ostravice. Vše za 10,5 mld Kč. Dalším tratí Studénka / Sedlnice – Štramberk za cca 2,4 mld Kč.
Výsledkem bude, že z Ostrava-střed do Frýdku-Místku pojede vlak 13 minut, do Ostravice 33 minut a do Valašského Meziříčí 72 minut. Už se těšíme a tiše Ostravě závidíme.

2016

Úklid před nádražím začal

6.prosince 2016
Nejošklivější místo v Brně by mohlo být čistší. Od 1.prosince radnice Brno-střed zajistila lepší úklid před-nádražní plochy u nástupišť šalin a trolejbusů. Martin Landa (pol. uskupení Žít Brno), který má za radnici Středu úklid na starost, slibuje úklid po celý den, včetně víkendů.
Radnice postaví i nové veřejné záchody a to vedle obchodního domu Letmo. Měly by být zdarma a trvale otevřeny. Tak uvidíme v jakém budou stavu. Pravda je, pokud by byly placeny, hygienické situaci v okolí nádraží by to bohužel neprospělo.
A i na našem nádraží začínají změny.
Je nově otevřena čekárna pro cestující 1.třídou a pro cestující s dětmi do 10 let.

Vánoční nádraží

9.prosinec 2016
Pro porovnání dvě vánočně ozdobená nádraží: to naše brněnské a to nové vídeńské.
Najdete alespoň dvě shodné věci?

Nikdy nechytej dva zajíce současně

Listopad 2016
Do prosince letošního roku, 2016, bylo u nás zabito 220 lidí.
Na přejezdech, při přecházení kolejí tam, kde neměli.

Častěji do Prahy? Nebude

30.listopadu 2016
Správa železniční dopravní SŽDC rozhodovala, zda-li z Brna do Prahy pojede stejně nebo více vlaků jako doposud. O linku Bratislava (St. město u U.Hradiště) Brno – Praha a zpět má zájem jak ČD, tak nově i RegioJet. Nakonec počet spojů zůstane i pro rok 2017 stejný, protože „Naplnění kapacity brněnského hlavního nádraží neumožňuje v požadovaných časech vyhovět žádostem obou dopravců.“ řekla SŽDC a část spojů přiřkla RegioJetu. Škoda, mohli jsme mít častější spojení se světem, ale nemáme. Protože brněnské nádraží …
Plné znění „SŽDC rozhodla o přidělení kapacity dráhy na lince Praha – Brno“ najdete zde.

Kde je to v Brně nejhnusnější?

19.září 2016

Brno

Místo, které se nám v Brně vůbec nelíbí

U nádraží, na tom přecpaném přestupním uzlu u nádraží a pan na tom našem malém, dvojitě-zakrouceném, nádraží. Takto to vyšlo z tzv. Pocitové mapy, kde se nás, občanů, brněnský magistrát ptal, kde se nám žije nejlépe, kde jsme rádi, na které místo jsme v Brně pyšní a samozřejmě i naopak, kde se nám vůbec nelíbí, kde by to chtělo změnu.
Chcete vidět více? Pokračujte na příspěvek Kde je to v Brně nejhnusnější.

 

Nový fotbalový stadión za Lužánkami se odkládá

Čtvrtek 3.listopadu 2016
Problémy jsou dva. Tím prvním jsou potřebné peníze na zbourání a výstavbu nového brněnského fotbalového stadionu za cca 1,5 mld Kč. Se soukromým investorem se už moc nepočítá. Peníze by měly dohromady poskládat město, kraj, stát a naše Evropská Unie. Tedy veřejné organizace.
Druhý problém, a možná ještě závažnější jsou nevyřešené majetkové vztahy k pozemkům přiléhajících k chátrajícímu fotbalovému stadionu. Ty patří Liboru Procházkovi a dohoda mezi městem a ním je zatím v nedohlednu.
Přesto primátor města Brna, pan Vokřál, se snaží, aby stavba byla zahájena v roce 2018.
Tak uvidíme.

Pondělí 31.října 2016
Dnes byla podepsána dohoda o prodeji domu Jalta na Dominikánském náměstí. Po deseti letech chátrání a za sto milionů.  Původní záměr sem sestěhovat všechny magistrátní úředníky padl na bídném stavu domu, který vyžaduje další nemalé investice.
Uvidíme, co bude dál.

Úterý 20.září 2016

Babitron

Babitron po srážce s člověkem

Poblíž Hrušovan u Brna, v celkem nepřístupném terénu, srazil večer rychlík člověka. Ten na místě zahynul. Největší zpoždění bylo přes 180 minut.
Tři hodiny čekat ve vlaku, bez náhradní dopravy, to je noční můra. Zvláště, pokud někam spíchám, na letadlo, na hotel, večeři či domů do postele.
Vlaky se začaly rozjíždět kolem 23 hodiny.
Vizualizace z webu Babitron.cz, který sleduje pohyb osobních vlaků po České republice.
Více v článku na iDnes.cz.

Pondělí 19.září 2016

Podzim

Šedý podzim v Brně

 

Dneska nastal podzim. Skoro všichni vyměnili krásné barevné oblečení ve třináct odstínů šedé: šedé rifle, šedé baťůžky, šedé bundy, …

 

 

 

Tesco a Olympie na prodej

30.června 2016
Tesco-u se v Evropě nedaří a co se dalo čekat je tu: Tesco na Dornychu je na prodej. A také Olympie.  Vlastník ECE a Rockspring chtějí alespoň 350 milionů eur, což je cca 9 miliard korun. Naopak Vaňkovce se daří. Už osm roků chtějí postavit další patro a rozšířit plochu, bohužel chybí stavební povolení. Stejně jako sousednímu projektu nákupního centra Aupark. Opět chybějící stavební povolení. Aupark má vyrůst na místě parkoviště vedle Zvonařky. Proti stavbě Auparku brojí Zdeněk Patrik za Děti země a Nesehnutí. Podle nich se investorům jejich peníze nikdy nevrátí.

Zdroj: iDnes v článku: Brněnské kolosy Tesco i Olympia jsou na prodej, Vaňkovka chce růst.

Komentář:
Radši bych viděl na tom opuštěném místě obchodní centrum, radši bych viděl místo kopřiv a bodláčí domy a živé město. Místo vyasfaltovaného prázdného parkoviště Aupark. Novou trasu šaliny. A také nové nádraží. Je třeba zahustit město, než stavět domy na zelené louce za městem a obchodní centra na zemědělské půdě u Modřic. Argumentem lobbistů z hnutí Nesehnutí proti novému nádraží U Řeky je, že je to v pustině, kde nikdo nežije, kde není žádné spojení. A když se někdo snaží toto plochu zastavět, jsou opět proti.

Pamatuji si, když se stavěla Vaňkovka, byly protesty proti velké nákupní galerii blízko centra, která odsaje lidi z malých obchlůdků a zatíží dopravu. Opak je pravdou. Do Vaňkovky lidi přichází pěšky a považují Vaňkovku za součást města a nemají pak problém vrátit se do historického centra. Je to živá součást města. Což u Olympie se říci nedá. Snaha a konzervaci stavu vede k vylidnění centra a expanzi „řídkého-města“ do okolí se všemi dopravními a ekologickými problémy.

+10/0

Tesco prodává starý Prior u nádraží

25.února 2016
Jak jsem již dříve psal, Tesco má obrovské sluhy a chystá se na výprodej. Tesco ČR vyčlenilo pět svých obchodních domů do pěti samostatných firem. Vedle brněnského Tesca na ul. Trnitá / u nádraží, jsou to OD v Praze – Letňanech, v Hradci Královém, Plzni a Pardubicích. Tak uvidíme, kdo je koupí a zda-li vůbec. Možná v Brně budeme mít v brzku další brownfield. (Zdroj LN, 25.2.2016, str. 12)
Já osobně bych ten brněnský Prior poslal k zemi. Jako to nejhorší a nejbrutálnější architekturu pozdního socialismu, které ve své ohyzdnosti může soupeřit akorát s ÚAN Zvonařka.

Děkujeme, pane Onderko

Sklad Amazonu v Dobrovizích u Prahy začal pracovat. Investice dosáhla cca 2 mld, v současnosti pražský Amazon zaměstnává 1.500 stálých zaměstnanců. V sezoně se počítá s dalšími 2.000 brigádníky.
A co Brno?
Děkujeme Vám pane Onderko.


2010

V Brně tančí bagry: CD palác

 14.listopad 2010
V Brně se dějí ale věci. Jen do pátku 19.11. můžete posílat své návrhy co byste provedli s územím mezi Trnutou a Opuštěnou ulici. Začala se bourat polovina Plotní ulice, a za chvíli se roztančí buldozery i na Dornychu. Barák k demolici je již ohrazen. Co bude se šalinou?
A na Benešové ulici se rovněž dali do chodu stavební stroje. Konečně. Že by tam konečně postavili ten dlouho slibovaný C(Č)D barák? Taková aktivita.

Architektem CD palace je Radim Kousal spolu s Kubínem a Machem: CD palace – obchodně administrativní centrum na ulici Benešova. Více snímků najdete na webu První Černopolní.

CD palace

CD Palace architektů Kousal Kubín, Mach

CD palac

CD Palace architektů Kousal, Kubín, Mach

CD Palac

CD Palace architektů Kousal, Kubín, Mach

Proč máme na Jižní Moravě staré vlaky?

10.října 2010

Zastavka-Ladna

Zastávka Ladná na trati Břeclav-Brno,
foto autor

Protože JMK kraj investoval všechny peníze na dopravu do nákupu šalin, zatímco ostatní kraje investovali do vlaků. Což není nutně špatné rozhodnutí. Ale jak bylo na konferenci EuroTrans řečeno, od již v polovině roku 2015 bychom tu měli mít 5 tří-vozových a 2 dvoj-vozové příměstské jednotky Škoda.
Což bylo splněno.
Ty budou přednostně nasazeny na trať S2, tj. Letovice – Blansko – Brno – Křenovice. Budou konečně nízkopodlažní. Pro dosažení potřebné kapacity budou spřaženy do dvojic. V červenci 2014 byla v depu v Horních Heršpicích veřejnosti slavnostně představena první „jihomoravská“ souprava RegioPanter.
Cílovým stavem je zavedení 15 minutového intervalu pro osobní dopravu na všech páteřních tratích v Jihomoravském kraji. Což v současnosti není možné (tratě jsou již plné a další vlaky nelze přidávat). Problém je i to, že veškerá železniční infrastruktura je majetkem českého státu, nikoliv tedy např. jihomoravského kraje, který tak do ní nemůže investovat. Možný však je, jak uvedl pan horský za KORDIS na konferenci EuroTrans, i Černý scénář – omezování regionální dopravy. Protože v grafikonech mají přednost vlaky objednávané státem, tedy rychlíky / IC / EC. Teprve pak následují regionální spoje objednávané kraji, které se tak musejí vejít do volných „slotů“ na železnici. Pokud by stát objednal na trať Brno – Praha přes Blansko větší počet rychlíků nebo dal licenci na provoz dalších rychlíků soukromým dopravcům, nezbude již místo pro osobní vlaky od Letovic.


2009

Starobrno: čurání u zdi

7.září 2009

Carani

Čurání u zdi Starobrna

Nemohu si odpustit glosu k dnešnímu Dni otevřených dveří ve Starobrnu. Podle mně fakt promarněná marketingová akce: když už přilákají do pivovaru davy (věrných) lidí, možná by stálo za to prodávat vedle piva i nějaké reklamní věci (trička, čepice, kabele, rozdávat balónky s logem, …) a ono nic. A co děti, měli si kde hrát? – nebyl tu žádný nafukovací hrad, hry, …

PS: a s těmi záchody to taky nějak nedocenili :-(

Hláška dne

18.červenec 2009
Hláška dne: Rozkopané město na čtyři? Brno :-) Ale vážně: aspoň se něco děje, něco buduje. Právě se kope i cykostezka kolem řeky z Křenové na Cejl. Navíc, docela bez mediálního zájmu probíhá fotografická soutěž o krásách brněnské veřejné dopravy.

Dvě věže a brněnské nádraží

7.červenec 2009
Chcete dostavět druhou věž? Pokud jezdíte kolem brněnského hlavního nádraží, víte o čem je řeč. Tak na tuto otázku můžete odpovědět a rozhodnout, zda-li vrátíme budovu nádraží k původní podobě. Pravá věž totiž padla při spojeneckém bombardování Brna, ostatně i jako jiné domy v okolí a nebyla (ještě) obnovena. Tak hlasujte.

Dodatek po letech

prosinec 2016
Nic se neplánuje


1985

29.září 1985
Televizní noviny hlavní událost dnešního dne: otevření „Ústředního autobusového nádraží Brno Zvonařka„.

Tak nám tady už stojí (podle mne škaredé monstrum) jedno čtvrtstoletí. Vzpomínáte ještě na tu hnusnou cestu do centra na šalinu po bývalém železničním náspu než postavili Vaňkovku?
Hledal jsem na webu něco o historii ÚAN, kdo byl architekt a tak a vůbec nic.

Více o veřejné dopravě v Brně: Sny a skutečnost.


Závěrem

Smutný blog o Brně, Brňácích a co se mi v Brně nelíbí. Stavby co se vlečou, projekty co se dokládají, nevyřešené otázky. Zkrátka Brno na vedlejší koleji.