Brno původně plánovaná trasa Nové městské třídy z Cejlu na Křenovu ulici

Dopravně urbanistická studie Špitálka – Radlas

září 2025
Kancelář architekta města Brna vypracovala studii území Špitálka-Radlas. Orientačně je vymezené na severu ulicí Cejl, na východě řekou Svitavou, na jihu železničním nákladovým průtahem a na západě ulicemi Dornych a Koliště. Navrhuje například novou městskou třídu v nové poloze a to jako spojnici ulice Cejl s ulici Masnou včetně nové tramvajové tratě, která má po Masné pokračovat k novému hlavnímu nádraží. Tato městská třída využije ulici Koželužskou u řeky Svitavy.

Původně zvažovaná poloha nové městské třídy s využitím ulice Vlhká již studie nepočítá. Tato třída měla sloužit nejen pro obsluhu tohoto zandebaého území, ale i jako severojižní průtahu městem spojujícího Svitavskou a Bratislavskou radiálou jako nejkratší silniční průtah městem. Ten je nahrazen mnohem kapacitnějším Velkým městským okruhem.

Jde o území s řadou bývalých nebo dosluhujících průmyslových areálů, velmi řídkou uliční sítí a minimem zeleně. Studie uvažuje novou městskou třídu propojující Cejl a Masnou včetně nové tramvajové tratě, která má pokračovat k novému nádraží. Naopak se ruší dřívější záměr severojižního průtahu městem spojujícího Svitavskou a Bratislavskou radiálu, neboť pro tyto dopravní vztahy je určen Velký městský okruh. Svitavský náhon, a po výstavbě nového hlavního nádraží i koridor staré tratě do Židenic, se stane zelenou osou území.

Výsledný dokument poslouží jako podklad pro změnu územního plánu, podrobnější územní studii nebo investiční a majetkovou přípravu města Brna.

Změna názorů na novou třídu

8.února 2018
Kancelář architekta města Brna začala znovu prověřovat projekt Nové městské třídy, včetně možnosti zrušení části plánované trasy od náměstí 28. října po Cejl. Důvodem je odpor proti bourání ulice Traubové a poloviny ulice Příční. Dnes jsou zvažované varianty:

  • Nejdelší varianta od ulice Drobného přes Traubovu, Příční, Bratislavskou, Cejl a Vlhkou a přes Křenovou až na Zvonařku.
  • Zkrácená varianta začínající z ulice Milady Horákové.
  • Nejnovější a nejkratší varianta je vedená z ulice Cejl přes neobydlené plochy.

Nová městská třída, alespoň pro městskou veřejnou dopravu, by měla být. „V severojižním směru mezi ulicemi Rooseveltova a Gajdošova totiž není žádná varianta MHD. Pokud se třída nepostaví, budou se všichni dopravovat tramvajemi. Plánovaná třída je atraktivní pro cestující i tím, že počítá s trolejbusy, které jsou rychlejší než tramvaje,“ uvedl Všetečka z KAM.

Návrh vedení brněnské Nové městské třídy dle projednávaného Územního plánu v roce 2020.

Návrh vedení brněnské Nové městské třídy dle projednávaného Územního plánu. Bílé kolo je křížení z ulici Cejl,
modrý kruh je křížení se železničním viaduktem a červený kruh je křžení s ulici Křenovou.

31.leden 2018
Podle webu Archiweb chtějí projekt plánované Nové městské třídy zrušit dvě strany brněnského zastupitelstva Žít Brno a Strana zelených. Obava je z velkého bourání domů a obava z vytvoření nového tranzitního průjezdu městem Brnem. Ostatní strany vznik nové ulice, která by zpřístupnila doposud nevyužívaná území, s připomínkami (omezení tranzitní dopravy) podporují.

Nová městská třída z Cejlu na Křenovu ulici

16 listopadu 2017

V Brně má vzniknout nová městská třída – široká ulice se širokými chodníky, dvěma jízdními pruhy a stromořadím uprostřed. Bude připomínat dnešní Třídu Kapitána Jaroše. Už více než 30 let je součástí územního plánu města Brna, ale zatím se nestaví. Účelem nové městské třídy je propojit náměstí 28. října, ulici Křenovou, Vaňkovku a Zvonařku. Toto nové propojení otevře a zpřístupní dosud zanedbaná území a brownfieldy a umožní jejich rozvoj. Místo vybydlených domů, dávno zapomenutých skladů a dřevěných dílen by zde měly vyrůst tolik potřebné obytné domy. Výrazně se tím pomůže i veřejné dopravě v Brně. V plánu je trolejbus, který by polo-okružní trasou propojil Žabovřesky, Lužánky, ulici Milady Horákové, Zábrdovice, oblast Trnitá a Zvonařku. Tím by vzniklo nové dopravní spojení. Auta by přitom měla zůstat na stávajícím Malém městském okruhu a v budoucnu využívat Velký městský okruh.

Kvůli výstavbě nové městské třídy se ale bude muset bourat – a ne zrovna málo. Nemělo by to však být tolik, jako se počítalo v původním plánu ze 70. let. Tehdy se uvažovalo o tranzitní cestě sever–jih v parametrech ulice Sportovní, tedy se dvěma pruhy v každém směru. Cílem mělo být rychlé odvedení automobilové dopravy z města. Tento plán byl však na přelomu 70. a 80. let změněn, protože se začal budovat Velký městský okruh s tunely pod Vinohrady, s plánovaným dokončením do konce 20. století.

Demolicím se ale přesto nevyhneme. Nová městská třída povede od široké ulice Drobného (směrem do ulice Traubova, demolice sudých čísel), přes křižovatku Milady Horákové – Příční (demolice lichých čísel), dále přes křižovatku Bratislavská, průrazem na Cejl, v Zábrdovicích průrazem kolem Tepláren, kolmo pod pražským železničním viaduktem (který by už v té době neměl stát), přes areál Mosilany. U ulice Křenová se má napojit na Vlhkou, pokračovat přes křižovatku Křenová, průrazem přes brownfield na ulici Mlýnská, následně přes nově vznikající areál Vlněny, Dornych, Zvonařku až k novému brněnskému nádraží. Bohužel odkládání a nejistota kolem projektu nové městské třídy způsobuje škody každý den. Zanedbaná území zůstávají nevyužitá, nové domy se nestaví a stávající domy se neopravují. Trolejbusová trať linek 34 a 36 by měla vést: Žabovřesky – Kounicova – Šumavská – Sportovní – Nová městská třída – nové hlavní nádraží. Ze zastávky Klusáčkova mají být linky 34 a 36 vedeny po nové trati přes Sportovní, náměstí 28. října a Novou městskou třídu až k nádraží. Více o vedení trolejbusů a dalších linek MHD najdete v příspěvku „Studie proveditelnosti – MHD“.

Návrh nového linkového vedení trolejbusů po dostavbě nového hlavního nádraží. Dvě linky, pracovně označené jako 34 a 36, by právě využívaly Novou městskou třídu. Zdroj: Studie proveditelnosti ŽUBrno, podzim 2017

Procházka po Nové městské třídě

Je dobře, že se o Nové městské třídě mluví. Její význam spočívá především v podpoře městské veřejné dopravy a ve zpřístupnění dnes nevyužívaných brownfieldů mezi Cejlem, pražským viaduktem, areálem Mosilany, Křenovou a Zvonařkou.Pokud by trolejbus po Nové městské třídě jezdil už dnes, využívalo by jej 30–34 tisíc lidí denně. To by výrazně ulehčilo šalinám na Lidické a Veveří, kterými dnes denně projede až 50 tisíc lidí.Debata o trolejbusu po této polo-okružní lince je podobná, jako kdybychom se dnes rozhodovali, zda má jezdit trolejbus po Kotlářské nebo Úvoze.

Zatím jde o vybydlenou oblast – spousta „garáží“ a „skladů“ v těsném sousedství centra čeká na zbourání a novou výstavbu. Bez zpřístupnění pro auta, veřejnou dopravu a bez chodníků to ale nepůjde.Vzhledem k množství křížení bych se určitě nebál, že by Nová městská třída byla využívaná pro tranzit. A ulice Traubova se bourat nebude. V současnosti se řeší, zda trolejbus bude najíždět z ulice Milady Horákové, nebo až z Cejlu.Hlavním smyslem Nové městské třídy je otevřít „zadní dvory“ mnoha dnes zanedbaných a dopravně obtížně dostupných brownfieldů v těsném sousedství centra a vést tudy novou trolejbusovou linku, která by výrazně pomohla veřejné dopravě v Brně

Diskuzní fórum

Jeden komentář

  1. […] územního plánu, očekávaného ke konci roku 2024. Toto propojení, dříve označované jako Nová městská třída, umožní především chodcům nový přímý průchod přes tuto oblast. Areál současné […]