
Součásti modernizace železničního uzlu Brno je rovněž výstavba nového nádraží Brno-Černovice. Nádraží bude na novém více-kolejném mostě nad ulicí Olomoucká. Do nového nádraží budou zaústěny tratě ze tří směrů: od Židenic, tzn. tratě od Blanska i od Tišnova, od Šlapanic, tzn. tratě z Ostravy i od Slavkova. Třetí směr bude je více-kolejný výjezd na nové brněnské hlavní nádraží. Současná zastrčená zastávka Brno-Černovice zanikne. Na novém nádraží nové Černovice tak bude zastavovat většina regionálních vlakových linek. To ze zastávky udělá druhé největší nádraží v Brně. Skromné odhady z roku 2017 uvádí 23 000 cestujících / den, novější odhady dokonce neuvěřitelných 60 000 cestujících / den.
- Vizualizace dopravních vazeb nádraží Brno-Černovice
- Vizualizace nového brněnského nádraží Brno-Černovice.
Dole pod mostem a v jeho blízkosti budou zastávky autobusů, trolejbusů i regionálních linek. Město Brno plánuje přeložení kolejí šaliny č. 8, která dnes jezdí „závlekem“ kolem První brněnské na zastávku Geislerova. Nově povedou koleje linky č. 8 z Olomoucké přímo k Židovskému hřbitovu a dále po stávající trase do Líšně. Po trase přes Geislerovu tak nově pojede už jen linka č. 9 do Juliánova.
Stávající zastávka Brno-Černovice
Současná zastávka Brno-Černovice leží na jednokolejné trati z Vyškova na brněnské hlavní nádraží. Kvůli dlouhému úseku bez možnosti křižování vlaků je počet spojů, které zde zastavují, značně omezen – pouze pár ranních „dělnických“ vlaků směřujících do Brna a odpoledne několik vlaků v opačném směru. Přednost mají rychlíky, takže většina cestujících tuto zastávku zná jen jako počmáranou stavbu, kde nikdy nebyli a ani netuší, že v Brně taková zastávka existuje. Podle sčítání z roku 2015 je průměrný počet cestujících přibližně 100 osob denně. Zastávka má jediné nízké nástupiště, které je navíc v oblouku. Nenajdete zde žádné služby, odjezdovou tabuli ani dostatečný přístřešek. Nádraží se nachází nad uliční sítí a přístup k němu není nijak označen.
- Zastávka Brno-Černovice
- Zastávka Brno-Černovice, stav v květnu 2021
Parametry nového nádraží Brno-Černovice
Nové nádraží Brno-Černovice bude posunuto na most nad ulicí Olomoucká. V současné době (zima 2025/2026) se projektuje konkrétní podoba nádraží, takže předložené vizualizace se mohou od výsledného stavu ještě mírně lišit. Podle aktuálních návrhů bude na mostě pět nástupišť: čtyři ostrovní a jedno jednostranné. Do černovického nádraží budou vstupovat čtyři koleje ze severu od Židenic – tedy tratě z České Třebové a z Tišnova. Tato čtyřkolejná trať povede podél ulice Klíny. Další tři koleje přijdou do stanice Černovice z východu od Šlapanic (směr Ostrava, Slavkov). Výjezd na nové Brněnské hlavní nádraží bude sedmikolejný.
- Schéma komunikací a služeb na novém nádraží v Černovicích
- Schéma tratí na nádraží Brno-Černovice. Pro lepší orientaci, vpravo by byl černovický žel. triangl.
Díky novým přestupním vazbám se mnoha cestujícím zkrátí doba cestování, protože zde budou moci přestoupit mezi vlaky i na navazující městskou a regionální veřejnou dopravu. Obrat cestujících na novém nádraží Brno-Černovice by mohl dokonce převýšit obrat současného brněnského hlavního nádraží. Rychlíky a expresy novým nádražím pouze projedou, nebudou zde zastavovat.
- Nádraží Brno-Černovice bude celé na mostě
- Vizualizace příchod na nádraží Brno-Černovice
Ulice Klíny
Jednou z přípravných staveb modernizace brněnského železničního uzlu je rozšíření stávající tratě ze Židenic do Černovic ze dvou na čtyři koleje. Stávající násep mezi ulicemi Klíny a Nevrklova bude nahrazen opěrnými stěnami tak, aby nová trať co nejméně zasahovala do uliční sítě. Součástí modernizace bude i podjezd v ulicích Filipínského a Jílková, kde se v současnosti nachází zastávka MHD. Opěrné zdi budou tvořeny řadou oblouků s cihlovou výplní, což odkazuje na historické železniční viadukty. Koleje budou vedeny přibližně 7,5 metru nad uliční sítí. Kvůli omezení hluku bude trať obklopena proti-hlukovými stěnami a novou výsadbou – na ulici Klíny řadou jilmů, na Nevrklově jednou řadou keřů. Uliční profil bude doplněn o parkovací místa.
- Vizualizace trati u ulice Klíny, Nevrklova. Zdroj: Brněnské komunikace
- Schéma ulice Nevrklova
- Situace ulice Klíny
- Ulice Klíny dnes a po modernizaci trati
- Vizualizace trati u ulice Klíny. Zdroj: Brněnské komunikace
Byl bych rád, kdyby se nové nádraží Brno-Černovice začalo stavět co nejdříve. Mohlo by totiž převzít část zátěže regionálních vlaků po dostavbě tratě od Přerova a Vyškova, pro které v současném brněnském uzlu již není dostatek kapacity.


















