
Novinky v jízdních řádech
V neděli 14. prosince 2025 začne na železnici platit nový jízdní řád. Rozsah dopravy v Jihomoravském kraji zůstane na podobné úrovni jako v současném jízdním řádu. Na tratích dochází pouze k drobným změnám. Nový jízdní řád bude platit do soboty 12. prosince 2026. V období platnosti jízdního řádu 2026 na území Jihomoravského kraje vypraví ČD v průměrný pracovní den 844 regionálních vlaků, v nepracovní dny pak 607. Ty ujedou regionální vlaky Českých drah na území Jihomoravského kraje 8,688 vlkm. Druhým dopravcem na regionálních linkách je na Jižní Moravě Arriva. Dálkové vlaky do okolních hlavních měst zajišťuje RegioJet a České dráhy.
- RegioPanter v Ostopovicích, ilustrační foto ČD
- Souprava Moravia – ilustrační foto ČD
Rychlíky a expresy
Brno bude mít přímé vlakové spojení do 27 destinací včetně pěti hlavních měst. Z Jihomoravského kraje to bude dokonce do padesátky míst a do šesti (!) hlavních měst. Od nového JŘ budou mnohem častěji jihomoravskou metropolí projíždět komfortní soupravy ČD Railjet a ComfortJet. O stovky míst se navýší kapacita vlaků a komfort mezi Brnem a Prahou. Nejmodernější soupravy už obslouží 15 spojů každým směrem a nově obslouží i vlaky ve směru Bratislava a Budapešť. Brno bude mít 3× denně nové spojení do Korutan. Z Brna do Prahy s ČD už 15× Railjetem nebo ComfortJetem, Railjety nově zamíří také do Budapešti.
Dalších 10 spojů z Brna do Prahy nabízí RegioJet. Do Vídně, Bratislavy a Budapešti pak 4 spoje denně.
- Přímé spojení dálkovými vlaky Českých dráh z Jižní Moravy > šest hlavních měst.
- Ilustrační obrázek ČD. Cestování s dětmi druhou třídou v expresech railjet.
ComfortJety a Railjety ovládnou většinu rychlých denních spojů do Prahy s dalšími zastávkami v České Třebové, Pardubicích nebo v Kolíně. Spoje kategorie RailJet pojedou z Brna do Prahy obvykle 2 hod a 37 min. První ranní vlaky této třídy budou odjíždět z Brna ve 4:28 hod a v 5:46 hod. Dřívější z vlaků nabízí také pohodlné cestování z Blanska, Letovic nebo ze Svitav. Komfortní a rychlé vlaky nabídnou také více místa k sezení. ComfortJet má o více než 100 míst k sezení navíc oproti Railjetu.
Railjety nově obslouží také spojení do Bratislavy a Budapešti. Zhruba polovina vlaků v tomto směru bude zajištěna nejmodernějšími soupravami Českých drah. Na dalších vlacích budou v provozu slovenské soupravy EuroCity. Z Brna do Bratislavy počítá jízdní řád s cestovní dobou 1 hod. 44 minut a do Budapešti 4 hod. 10 min. Nejmodernější ComfortJet nabídne také přímé spojení Brna s Ústím nad Labem, Drážďany, Berlínem a od května 2026 také s Hamburkem a Kielem. Z Brna do Berlína bude trvat cesta zhruba 6 a tři čtvrtě hodiny, tedy zhruba o hodinu méně než nyní.
- Cestování 2. třídou ČD. Ilustrační obrázek ČD
- Cestování 1. třídou ČD. Ilustrační obrázek ČD
Úplnou novinkou bude přímé spojení jižní Moravy a Korutan. Přímé vlaky vyrazí z Brna a z Břeclavi 3× denně do Vídně, Grazu, Klagenfurtu a Villachu. Cesta z Brna do Villachu bude trvat zhruba 5 hodin, což je zhruba o jeden a čtvrt hodiny méně oproti současné cestovní době, a navíc půjde o spojení bez přestupu. Korutany představují kouzelný prázdninový region pro trávení zimní i letní dovolené. V jízdním řádu 2026 bude jezdit také jeden večerní přímý spoj z Brna přes Vídeň do Lince. Směrem na západ Rakouska (Linz, Salcburk, Innsbruck), do Švýcarska a do jižního Německa lze snadno cestovat s jediným přestupem ve Vídni. Například cesta z Brna do Salcburku bude trvat 4,5 hodiny.
Jihomoravský kraj má díky železničnímu uzlu Břeclav také přímé spojení s Polskem. Spoje EuroCity do Varšavy, Katovic, Krakova, Wrocłavi a Poznaně zastavují na území kraje také v Hodoníně. Směrem do Polska bude z Jihomoravského kraje od poloviny prosince fungovat úplně nové spojení do Poznaně a více vlaků pojede do Wrocłavi a do Krakova.
Zaveden je také nový vlak EuroCity v trase Praha – Olomouc – Otrokovice – Břeclav – Bratislava. Ve směru na Slovensko pojede v neděli večer a do Čech v pondělí ráno.
Osobní vlaky
Změny jízdného řádu na lince S2 z Brna do Letovic
- Největší změny jsou na lince regionálních vlaků S2 z Brna do Blanska a Letovic a zpět. Počet vlaků se sice nemění, mění se však časy, kdy pojedou. Důvodem jsou expresy z Brna do Prahy, které budou na brněnském hlavním nádraží stát o nějakou tu minutu déle než dnes. Je tedy nutné upravit časy odjezdů regionálních vlaků linky S2, která jezdí po stejné trase. Vlaky linky S2 tak už kvůli expresům nebudou jezdit v přesném taktu, jak jsme doposud zvyklí. Celková doba jízdy z Brna do Letovic se nemění, ale předjíždění osobních vlaků rychlíky bude nově v jiných stanicích než doposud.
- Ze stejného důvodu se změna časů odjezdů dotkne i části osobních vlaků linky S3 jedoucích na jih do Břeclavi.
- Zlepšení a zrychlení regionálních vlaků se dá očekávat, podotýkám, až po dostavbě vysokorychlostní tratě a převedení expresů na nové koleje.
Trať 244: Do Krumlova a Ivančic každou hodinu i během víkendu
- Na lince S41 byl upraven jízdní řád tak, aby vlaky mezi Brnem a Moravským Krumlovem, resp. Ivančicemi, jezdily v 60minutovém intervalu i během nedělního dopoledne.
- V sobotu během turistické sezony (od 28. března do 24. října a také 3. dubna, 1. května a 8. května) pojede z Hrušovan n. J. – Šanova do Moravského Krumlova (6:47) a Brna Sp vlak s příjezdem do Brna v 7.27. Tedy jak ve všední dny.
- Na trati tak bude celodenně zaveden hodinový takt osobních vlaků. V nedělní dopoledne navíc pojedou vlaky s odjezdy v 7:31, 9:31 a 11:31 z Moravských Bránic do Ivančic, v 8:16, 10:16 a 12:16 z Ivančic do Moravských Bránic, v 8:29 a 10:29 z Moravských Bránic do Bohutic, a v 9:07 a 11:07 z Bohutic do Moravských Bránic. Všechny nově zavedené vlaky mají v Moravských Bránicích přípoj z / do Brna hl.n. v příslušném směru jízdy.
Nový vlak na lince S31 o víkendu
- S ohledem na množství cestujících bude vlak S31 Nedvědice 15.01 – Tišnov 15.25 veden celoročně i o nedělích.
Trať 250, 251, 252: Nedělní posílení linky R13 krajskou jednotkou Moravia
- Odpolední víkendový vlak R13 Břeclav 17.44 – Brno hl.n. 18.24 bude jezdit celoročně, přičemž o nedělích pojede již z Hodonína (odjezd 17.20). Vlak bude veden krajskou jednotkou Moravia. Odlehčí tak přetíženým vlakům InterPanter linky R13.
- Naopak s ohledem na poměrně nízké využití nepojede víkendový ranní vlak R13 Břeclav 5.42 – Brno hl.n. 6.22. Spojení přibližně v tomto čase však bude zachováno, a to vlakem S51 (Břeclav 5.45 – Šakvice 6.06), na který v Šakvicích naváže vlak S3 do Brna (příjezd 6.48). Takže do Brna s přestupem.
- V noci z pátku na sobotu nepojede osobní vlak Hustopeče 22:40 – Šakvice 22:46 (přípoj k vlaku do Brna bude nahrazen autobusem IDS JMK). Vlakové spojení bude zajištěno až k nočnímu spoji Brno hl.n. – Hodonín (Os 4669), v čase Hustopeče u Brna 0:28 – Šakvice 0:34 (Os 4668).
- Na nádraží v Králově Poli se od nového JŘ vrací rychlíky linky R8 z Králova Pole přes Vyškov do Bohumína.
- I nadále nepojedou osobní vlaky v úseku Lanžhot – Kúty – pokračuje výluka na slovenské straně.
Trať 240 Brno – Zastávka u Brna: rozšíření zastavování na lince S4
- Bez podstatných změn nebo k minutovým posunům vlaků v souvislosti s možnosti brněnského uzlu.
- Mezi Brnem a Zastávkou jezdí již rok elektrické vlaky po modernizované dvoukolejné trati. Navržený jízdní řád linky S4 se osvědčil, proto v novém jízdním řádu byl na základě požadavku obce Troubsko zvýšen počet vlaků S4, která tu budou zastavovat. V odpolední špičce pracovních dnů zastaví vlaky S4 s odjezdem z Brna hl.n. v 13:15, 14:15, 15:15, 16:15, 17:15, 18.15 také v Troubsku.
Vrací se expres Pálava – Podyjí
- Během turistické sezony opětovně vyjede Expres Pálava-Podyjí, tedy vlak spojující o víkendech Brno, Břeclav, Mikulov, Znojmo a Šatov. Z Brna hl.n. pojede v 8:02, nazpět do Brna přijede v 19.53. Na „expresu“ bude nově jezdit nízkopodlažní jednotka Stadler. Díky tomu bude manipulace s koly mnohem uživatelsky přívětivější, než dosud.
Trať 248 Znojmo – st. hr. – Retz – Wien, linka S82
- Bez podstatných změn.
Trať 255: Hodonín – Kobylí – Zaječí: vinařská turistika
- Kvůli velkému zájmu turistů z ostravska pojede nově v pátek večer vlak S52 z Hodonína v 18.55 přes Mutěnice a Čejč do Kobylí a Zaječí. V Hodoníně bude osobní vlak čekat na expres z Krakowa a Ostravy (EC 207 Porta Moravica). Nízkopodlažní vlak pojede i 23. prosince a pak na Velikonoce 2. dubna, 30.dubna, 7. května, 27. října a 6. listopadu 2026.
- V opačném směru bude možné jet o pátcích a před svátky ze Zaječí v 19.06 (po přípoji od vlaku R13 z Brna) do Čejče, Mutěnic a Hodonína.
- Úpravami se podařilo lépe provázat vlaky linky S8 Břeclav – Znojmo a mezinárodní expresy od/do Ostravy (Polska / Rakouska). Přípoj od Ostravy budou mít turistické víkendové vlaky S8 s odjezdy z Břeclavi v 8.45, 10.45, 12.45, 14.45 a 18.45.
- Přípoj na Ostravu budou mít o víkendech v turistické sezoně vlaky s odjezdem ze Znojma v 8:00, 12.00, 14.00, 16.00, 18.00.
Nové možnosti spojení pro Hodonínsko a Veselko
Nové jízdní řády přinášejí i nová zajímavá rychlá spojení s Prahou pro obyvatele Hodonínska, Veselska, Velké nad Veličkou a Myjavy zejména pro studenty a pracující v Praze. Jako příklad lze uvést, že v pátek po příjezdu RailJetu od Prahy (14:37) do Břeclavi (17:47) naváže v Břeclavi linka S9 (17:58) bez zastávek do Hodonína a odtud bude pokračovat jako linka S91 dále do Veselí nad Moravou, Velké nad Veličkou a Myjavy. Všechny obce na trase tak získají nejkomfortnější spojení s Prahou s jediným přestupem.
Autobusové linky IDS-JMK
- U linky 161 (Brno, nemocnice Bohunice – Troubsko – Popůvky – Brno, Bystrc, Zoo) dochází k posílení dopoledního spojení přidáním spojů v celé délce trasy, čímž se rozšiřuje spojení z Troubska a Popůvek do Brna, Bystrce a zpět v dané době.
- Od 22.prosince v souvislosti se změnami v Brně, po dokončení rekonstrukce Údolní, začne jezdit i nový večerní pár spojů v celé délce trasy linky.
- Dochází k úpravě jízdního řádu linky 210, která nově od 1.11. v souvislosti s výlukou Fryčajova jezdí ve špičkách pracovních dnů po cca 15 minutách. Mění se časové polohy spojů jedoucích až do Babic nebo Ochozi u Brna.
- Další autobusové linky se přizpůsobují časovým polohám vlaků, takže zejména na Blanensku a Boskovicku dochází k minutovým posunům některých spojů v souvislosti se změnou časových poloh vlaků linky S2, které jsou zase vyvolány časovými posuny expresů linky Brno – Praha přes Českou Třebovou.
Dále dochází na základě požadavku Olomouckého kraje k přečíslování linky 261 (Boskovice – Protivanov – Prostějov) na číslo 961 a linky 755 (Vyškov – Želeč – Prostějov) na číslo 957, aby mezikrajské linky mohly mít stejné číslo v celé délce linky a nedocházelo k duplicitnímu číslování v rámci kraje. - Z popudu Zlínského kraje dochází ke sjednocení číslování linek objednávaných Zlínským a Jihomoravským krajem v relaci Kyjov – Koryčany – Střílky a na Vyškovsku. Autobusové linky tak budou mít po celé trase stejné číslo.
- Se změnou jízdních řádů se pojí rovněž změna názvu vícero zastávek zejména ve městě Blansku a v okolí, kde se mění názvy s označením ČKD.
Přesnost + lepší vlaky = > nárůst počtu cestujících
Největší změny v končícím „dopraváckém“ roce na Jižní Moravě byly na lince S4, kde bylo dokončena modernizace trati Brno – Zastávka. Změny se osvědčily a modernizovaná trať s kvalitními vozidly přilákala nové cestující na železnici. Linkou S4 nyní využívá v pracovní dny cca 5 tis. cestujících, což je přibližně o dva tisíce více než v době před elektrifikací. Počet cestujících tedy narostl o 66 %. Také se výrazně zvýšila přesnost odjezdů na lince S4. Zatímco okolo roku 2023 se včasnost pohybovala v rozmezí 55 – 75 %, tedy hluboko pod standardem ostatních linek, v současnosti se pohybuje okolo 94 %.
I na páteřních linkách S2 a S3 zaznamenaly sčítače cestujících pokračující nárůst počtu po nasazení jednotek Moravia. Nejvíce cestujících přibylo na lince S3 ve směru na Kuřim – meziroční nárůst o 25 %. Počet cestujících roste ve vlacích i na jižní větvi linky S3. Ve směru na Modřice došlo k nárůstu počtu cestujících o 9 %.
I na lince S2 roste počet cestujících, zejména na větvi na Křenovice a Holubice, kde cestuje vlaky linky S2 z Brna o 12 % cestujících více než rok předtím.
„Vezmeme-li to v číslech počtu cestujících, tak v říjnu 2025 v pracovní dny cestuje vlaky linek S2, S3 a S4 o cca 5,5 tis. cestujících více, než tomu bylo v říjnu 2024. Připočteme-li k tomu i cestující, kteří od listopadu začali nově z Bílovic nad Svitavou využívat linku S2, tak proti stejnému období minulého roku reálně přibylo na těchto páteřních linkách více než 6 tis. cestujících“ doplnil Ing. Jiří Horský, ředitel společnosti KORDIS JMK, a.s.
- V Brně na nádraží si můžete koupit krajské jízdenky až do Žďáru nad Sázavou
- Jiří Horský, ředitel KORDIS JMK na dnešní tiskové konferenci k novinám v dopravě
Všemi dveřmi i o víkendech
Údaje počtu cestujících vychází ze sčítacích rámů, kterými jsou vlaky linek S2, S3 a S4 osazeny a jedná se počty cestujících v obou směrech. Vyšší počet cestujících se projevil i ve zvýšených tržbách. Za měsíce srpen, září a říjen letošního roku 2025 jsou tržby z jízdného vyšší o 20,5 mil. Kč oproti stejnému období v minulém roce. Obavy, že absence průvodčích znamená, že lidé budou cestovat bez placení se nenaplnily. Nedošlo tak ke snížení vybraných tržeb ani změnou odbavení na železnici ani zavedením nástupu všemi dveřmi na 13 autobusových linkách kolem Brna, byť zaznamenáváme vyšší počet vybraných pokut. Za zmíněné 3 měsíce minulého
roku zaplatili cestující na pokutách v regionálních linkách 188 tis, v letošním roce to bylo již 462 tis. Kč. Ti je dáno i větším počtem kontrol v porovnání s minulým rokem. Na základě aktuálních zkušeností zvažuje KORDIS rozšířit nástup všemi dveřmi na vybraných autobusových linkách IDS-JMK i v průběhu víkendu.
Připravované výluky na jihomoravské železnici
Jízdní řád 2026 bude v Jihomoravském kraji méně náročný na omezení železniční infrastruktury než ten letošní. Výluky se budou konat, ale nejsou plánována žádná dlouhodobá rozsáhlá omezení jako tomu bylo např. při modernizaci trati do Zastávky. K větším výlukám bude patřit:
- oprava kolejí od Sokolnic-Telnice přes Křenovice horní nádraží po Holubice v období 13. 8. – 21. 10.
- Kratší výluky by měly proběhnout
- 3. – 6. 4. zastavený provoz Hodonín – Rohatec kvůli rekonstrukci nadjezdu silnice II/432
- 13. – 29. 4. Břeclav – Mikulov kvůli opravě mostu mezi Břeclaví a Bořím lesem a údržbě kolejí
- 18. 7. – 12. 8. Skalice nad Svitavou – Boskovice kvůli údržbě kolejí a opravě přejezdů
Z Nového Města na Moravě až do Brna s levnější jízdenkou
Na 6 nádražích na Vysočině budou začátkem roku 2026 – tedy mimo oblast IDS JMK – namontovány nové žluté validátory. Ty budou prodávat krajské jízdenky z Vysočiny na Jižní Moravu. Cestující tak získají skutečné mezi-krajské propojení dvou integrovaných systémů – VDV a IDS JMK.
- Cestující v Třebíči si ve validátoru zvolí jako cíl Brno a zaplatí bankovní kartou. Místo papírové jízdenky se k jeho kartě přiřadí dvě elektronické jízdenky – pro úsek cesty v rámci Tarifu VDV a pro úsek cesty v rámci Tarifu IDS JMK. Tato jízdenka bude cestujícímu platit jak v rychlících R11 tak v osobních vlacích S42 a S4 s přestupem v Zastávce. Stačí tedy jedno přiložení, jedna platba a je to.
- Obdobně to bude fungovat ve směru ze Žďáru nad Sázavou. V Novém Městě na Moravě si jednoduše koupíte „obou-krajskou“ jízdenku až do Brna. Pokud pocestujete ze Žďáru nad Sázavou, bude možné s jízdenkou jet jak přes Křižanov, tak přes Bystřici nad Pernštejnem.
- Pro cestu z Brna je už nyní možné koupit kombinované jízdenky IDS JMK + VDV jak na Kontaktním centru na Hlavním nádraží, Kuřimi či Tišnově tak v červených automatech na vlacích S3 nebo S4. Nově ale přibyde v validátorech možnost zakoupení jízdenky do všech zastávek mezi Brnem a Třebíčí a Brnem a Žďárem nad Sázavou.
- A proč vlastně k této nabídce společně s Krajem Vysočina přistupujeme? Aby si cestující mohli již z těchto měst koupit jednoduše jízdenky na cestu do Brna, které jim budou v rámci časové platnosti platit i rámci městské dopravy v Brně. Navíc i ušetří. Např. běžná přímá Flexi jízdenka v tarifu ČD z Nového Města na Moravě do Brna vyjde na 176 Kč a není v ní zahrnutá brněnská městská doprava.
- Při koupi jízdenky ve žlutém validátoru bankovní kartou v Novém Městě na nástupišti zaplatí cestující v součtu jen 119 Kč (70 Kč za úsek Nové Město – Tišnov a 49 za úsek Tišnov – Brno včetně přepravy po Brně městskou dopravou). Jízdné Třebíč – Brno pak vyjde na 99 Kč.
Co se týká zastavování rychlíků linky R9 na nádraží v Křižanově, rok 2026 je posledním rokem, kdy tu rychlíky linky R9 budou zastavovat. Od následujícího roku, tj. od neděle 13. prosince 2026 již rychlíky linky R9 z Prahy do Brna budou Křižanovem projíždět. Proto Křižanov nebude pro rychlíky integrován do jihomoravského systému.
Výměny elektronických info panelů v Brně
Na významných přestupních uzlech v Brně nyní KORDIS obměňuje elektronické informační panely. Jedná se především o Starou osadu, Bystrc ZOO, Královo Pole nádraží, Mendlovo náměstí a tramvajové zastávky na Hlavním nádraží. Tyto panely zde sloužily už od roku 2007 jako první svého druhu v rámci jižní Moravy. Nyní je nahrazujeme panely nové generace. Co nové panely přinesou?
- Nejkrásnější brněnské nádraží zdobí vánoční strom
- Instalace nových info panelů v Brně u nádraží
„Po osazení všech zmíněných míst a následné úpravě softwaru centrálního dispečinku, která proběhne nejpozději začátkem příštího roku, budou moci přímo komunikovat s vozidlem v zastávce přes jednotný systém, kterým např. vozidla městské dopravy komunikují s křižovatkami. Díky tomu budou informace o odjezdech v rušných uzlech ještě přesnější a aktuálnější“ sdělil Ing. Jiří Horský, ředitel společnosti KORDIS JMK, a.s.
Vyhledávač spojené nové generace
Už od 26. listopadu se mohou návštěvníci webu www.idsjmk.cz při vyhledávání spojení setkat s novým tlačítkem. Jeho prostřednictvím mohou otestovat vyhledávač spojení nové generace. Aktuálně od cestujících zaznamenali již 138 reakcí. Své názory mohou vyjádřit přímo ve vyhledávači po stisku palce nahoru nebo dolů ve vyhledaném spojení a doplnit komentář.
75 % sleva pro studenty a důchodce
Pokud příští vláda rozhodne o slevě 75 % na cestovném pro studenty a staré lidi, bude výměna ročních a čtvrtletních průkazek zdarma. Dokonce si je budou cestující moci sami přes internet iBrno.z vrátit a hned zakoupit levnější roční či čtvrtletní. Cestující tak nemusí mít obavu o své peníze.















