
Nové hlavní nádraží a budoucnost Brna
Ve čtvrtek 9. října 2026 proběhl v novém Info centru v Brně první prezentační den Správy železnic na téma železničního uzlu Brno. Po vzrušené debatě před několika lety o modernizaci brněnského uzlu, kdy hlavní pozornost poutalo rozhodnutí o poloze nového brněnského nádraží, to pohledem běžného občana totiž vypadá, že celý projekt spí a zdánlivě se nic neděje. Proto vzniklo toto informační centrum, kde je vystaven model nové jižní čtvrti s nádražím a kde se budou konat prezentace o aktuálním stavu příprav a prací (nejen) na novém brněnském nádraží.
Začalo to za císaře pána
Přednášejícím byl pan Jan Kubelka ze Správy železnic, který to vzal vskutku od začátku – tedy od císaře Františka I., jenž však nebyl železnici a modernostem vůbec nakloněn. Díky železnici, která by propojila stát, by totiž bylo až příliš snadné, aby do jeho krásné Vídně mohli jezdit lidé z různých koutů císařství. Železnice se tedy začíná budovat až po jeho smrti. V přednášce se přesouváme do Brna, kde je zopakován problematický stav současného brněnského hlavního nádraží a vysvětleno, jak historicky vznikl. Přitom je tomu letos už 102 let (!) od prvních návrhů na přesun brněnského nádraží.
V roce 2017 vyšla Studie proveditelnosti a o rok později je vybrána varianta modernizace uzlu „Řeka Ab“. Se zahájením stavby nového nádraží se stále počítá v roce 2028 a s dokončením v roce 2035. Celkové investice na modernizaci železničního uzlu Brno činí v dnešních cenách 73 mld Kč.
- Prezentace Správy železnic o dění kolem brněnského železničního uzlu
- Prezentace proběhla v novém Info centru na ulici Panenská (Domini park)
Projekt se musí vyplatit
Zajímavý byl údaj o rentabilitě projektu modernizace brněnského uzlu, která činí přibližně 1,56. Ekonomická rentabilita veřejného projektu vyjadřuje, do jaké míry se daný projekt celospolečensky vyplatí – tedy zda jeho přínosy převyšují náklady (hodnota vyšší než 1). Jak pan Kubelka opět zdůraznil, takto rozsáhlá investice se netýká pouze samotného nádraží, ale modernizace celého brněnského železničního uzlu. Ta například zahrnuje výstavbu nového nádraží Brno-Černovice či přemístění nádraží Brno-Židenice, ale také prvky, které nejsou na první pohled vidět – například vybudování nového pracoviště sjednoceného sdělovacího a zabezpečovacího zařízení.
Projekt modernizace železničního uzlu Brno zahrnuje
- Výstavbu nového hlavního nádraží se 7 nástupišti, terminálem MHD a autobusů, nové ulice a parky
- Modernizaci nádraží v Židenicích na mostě nad ulicí Bubeníčková – pohodlný přestup na šalinu
- Vybudování železniční stanice a přestupního terminálu Brno-Černovice na mostě nad ulicí Olomoucká (u První brněnské strojírny)
- Přestavbu lokality Horní Heršpice na odstavná nádraží
- Uvolnění 30 ha ploch pro rozvoj města, což umožní lepší propojení městských částí a odstranění bariér v rozvoji města
Etapa – Heršpice a nové brněnské hlavní nádraží
První etapa je největší a nejdůležitější. Zahrnuje výstavbu nového hlavního nádraží. Denní obrat cestujících se odhaduje až na 100 tisíc denně (!) – pro srovnání je to tolik, kolik odbaví dnešní pražské hlavní nádraží. S modernizací železničního uzlu Brno a výstavbou nového nádraží úzce souvisí také Metropolitní dráha (nazývaná také severo-jižní kolejový diametr či brněnská podzemka). Ačkoliv se bude realizovat až jako následný projekt, už dnes je třeba nové nádraží připravit na zaústění brněnské podzemky. V současnosti se připravuje dokumentace pro povolení stavby nového nádraží. Jakmile bude povolení vydáno, bude možné zahájit stavbu. V oblasti dnešní ŽST Brno-Horní Heršpice proběhne v této první etapě výstavba dvou odstavných nádraží.
Pokud si chcete udělat lepší představu o budoucím hlavním brněnském nádraží, můžete si na brněnském výstavišti prohlédnout virtuální prohlídku nového nádraží.
- Etapy modernizace brněnského železničního uzlu
- Předběžný plán zastávek brněnské podzemky (2025)
Etapa – Brno-Černovice
Na novém vícekolejném mostě nad ulicí Olomoucká vznikne nové brněnské nádraží Brno-Černovice. Do nového nádraží budou zaústěny tratě od Židenic (tzn. tratě od Blanska i od Tišnova) a trať od Šlapanic (od Ostravy i od Slavkova). Z opačné strany bude výjezd na nové brněnské hlavní nádraží. Současná zastrčená zastávka Brno-Černovice zanikne. Přes nové Černovice tak pojede a bude zastavovat většina linek regionálních vlaků. Výsledkem bude druhé největší vlakové nádraží v Brně z pohledu počtu cestujících.
Dole pod mostem a v jeho blízkosti budou zastávky autobusů, trolejbusů i regionálních linek. Město Brno plánuje přeložení kolejí šaliny č. 8, která dnes jezdí „závlekem“ kolem První brněnské na zastávku Geislerova. Nově povedou koleje linky č. 8 z Olomoucké přímo k Židovskému hřbitovu a dále po stávající trase do Líšně. Po trase přes Geislerovu tak nově pojede už jen linka č. 9 do Juliánova.
Díky novým přestupním vazbám se mnoha cestujícím zkrátí doba cestování, protože budou moci přestoupit právě zde – jak mezi vlaky, tak na navazující městskou i regionální veřejnou dopravu. Obrat cestujících na novém nádraží Brno-Černovice by měl dokonce převýšit obrat na současném brněnském hlavním nádraží. Rychlíky a expresy budou novým nádražím pouze projíždět.
- Vizualizace nádraží Brno-Černovice (2025)
- Plán napojení žel. uzlu Brno na okolí tratě
Etapa – Židenice
Modernizace nádraží v posunuté poloze nad zastávkou šaliny Kuldova. Díky tomu vznikne pohodlný přestup na vlak. Součást stavby je nová spojovací kolej k nákladovému nádraží, která umožní zvýšit kapacitu tratě.
Aktuální stav přípravy Železničního uzlu Brno
- Probíhají přípravy pro podrobný inženýrsko-geologický průzkum (zahájení prací v roce 2026)
- Zpracovává se dokumentace EIA do konce roku 2026 nebo v roce 2027
- Začíná výkup pozemků
Předstihové stavby
- Modernizace traťového úseku u ulice Klíny, tj. mezi Židenicemi a odbočkou Brno-Černovice .
- Stavba nového kapacitního mostu Bubeníčkova. Současný most je již ve špatném stavu.
Už se ozvali Děti Země a Voda z Tetčic. V současnosti Ministerstvo dopravy řeší odvolání. Předpokládané zahájení prací se očekává s ročním zpožděním, tedy až v roce 2026.
- Časová dostupnost po dokončení rychlých spojení (30 minut a jedna hodina)
- Předpokládané linkové vedení vlaků kolem roku 2050
Pozn. všechny grafy a vizualizace jsou součásti prezentace Správy železnic (říjen 2025)
Navazující stavby rychlého spojení
Závěr prezentace byl věnován dalším železničním projektům v okolí Brna. Už se staví nová trať z Brna na Přerov, která nahradí současnou jednokolejnou trať. To bude znamenat obsluhu okolí Vyškova a skokový nárůst počtu vlaků i cestujících.
Připravuje se vysokorychlostní trať „Vysočina I“ a zejména „Jižní Morava“. Jednou z předstihových staveb před novou tratí na Břeclav bude modernizace nádraží v Modřicích, kde se bude odpojovat vysokorychlostní trať od stávající tratě.
Navazující příspěvky
- Info centrum pro nové nádraží a vysokorychlostní tratě v Brně – slavnostní otevření Informačního centra rozvojových projektů v Brně. Když chtějí Brňané a Brňanky vědět, jak bude moravská metropole vypadat za několik let, kde bude stát nové nádraží a jak bude vypadat, nebo pokud se chtějí dozvědět více o vysokorychlostních tratích v okolí Brna, mohou navštívit Informační centrum rozvojových staveb na Panenské 1 v přízemí budovy Domini Park.
- Modernizace trati Brno-Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov začala – Modernizace železnice na Moravě pokračuje. Začala stavba 5. úseku trati Brno–Přerov. Trať získá druhou kolej a rychlost se zdvojnásobí. Celý projekt je rozdělen do pěti částí. Na úseku z Nezamyslic do Kojetína se už pracuje, nyní přichází na řadu další. Přestože je trať někdy označována jako vysokorychlostní, ve skutečnosti půjde o klasickou železnici s rychlostí 200 km/h.
- Modernizace trati Brno-Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov – Úsek Kojetín – Přerov je součásti modernizace trati z Brno do Přerov. Cílem je zrychlení a zdvoukolejnění stávající trati v délce 17 km na rychlost až 200 km/h. V rámci prací budou kompletně rekonstruovány stanice Kojetín a Chropyně a zastávka Věžky.
- Modernizace trati Brno-Přerov, 4. stavba Nezamyslice – Kojetín – v květnu 2025 začala po mnoha letech příprava a odkladů dlouho očekávaná modernizace trati z Brna do Přerova a to 10km úsekem z Nezamyslic do Kojetína. Tato 4. stavba navazuje na 3. úsek z Vyškova do Nezamyslic a na 5. stavbu z Kojetína do Přerova. Celá modernizace končí na jihu před Brnem, který řeší vlastní projekt Modernizace železničního uzlu Brno.
- VRT na jižní Moravě získalo kladné stanovisko EIA – Úsek vysokorychlostní trati mezi Modřicemi a Rakvicemi získal dnes od Ministerstva životního prostředí souhlasné stanovisko v procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Díky tomu je nyní definována poloha železnice v krajině, může začít výkup pozemků, pokračovat projektová příprava, soutěžit zhotovitele a archeologové se mohou pustit do vykopávek.













