
Jak šel čas s nádražím v Králově Poli
První nádraží v Králově Poli bylo otevřeno v roce 1885 jako součást tratě z Brna do Tišnova. Nádraží stálo jihovýchodně, na místě dnešní vlečky do průmyslového areálu a sjezdu silnice. Před, v průběhu 2. světové války a po ní se plánovala modernizace železničního spojení z Brna do Prahy přes Vysočinu, tedy tratě Brno–Havlíčkův Brod. Nové nádraží bylo uvedeno do provozu v roce 1952 a v roce 1954 byla dokončena i „nová“ staniční budova. V 80. letech před nádražím přibyla silniční estakáda, tzv. Svitavská radiála. V prosinci 2023 začala kompletní modernizace nádraží a její součástí je i přestavba stávající staniční budovy. V říjnu 2025 byla otevřena nová hala královopolského nádraží. Druhé nejvytíženější nádraží v Brně tak již potřetí zcela změnilo svou tvář. Do konce roku 2025 nabídne nové nádraží komfortnější cestování díky moderní budově, která poslouží i jako zázemí pro přilehlý dopravní terminál. Přestaví se také kolejiště, všechna nástupiště budou bezbariérová. Stávající podchod se rozšíří a zároveň propojí přednádraží s Myslínovou ulicí, která leží za nádražím.
-
-
1885 – otevřeno první nádraží jako součást tratě Brno–Tišnov. Stálo jihovýchodně od dnešní stanice, na místě dnešní vlečky do průmyslového areálu.
-
2. světová válka a poválečné období – vznikají plány na modernizaci železničního spojení Brno–Praha přes Vysočinu, tedy trati Brno–Havlíčkův Brod.
-
1952 – uvedeno do provozu nové králopolské nádraží.
-
1954 – dokončena „nová“ staniční budova.
-
80. léta – před nádražím vyrostla silniční estakáda, tzv. Svitavská radiála.
-
prosinec 2023 – zahájena kompletní modernizace stanice včetně přestavby staniční budovy.
-
říjen 2025 – otevřena nová moderní odbavovací hala, už třetí výrazná proměna v historii stanice.
-
Poslední prohlídka starého nádraží
14.březan 2024
Ráno jsme se spolu s ministrem dopravy panem Kupkou a ředitelem Správy železnic panem Svobodou sešli na králopolském nádraží. Byla to poslední prohlídka před demolicí staniční budovy a zahájením výstavby nové. Zatím probíhají práce v okolí – v březnu 2024 se kácí stromy a odstraňují letité keře. Hlavní dopad na cestující nastane od začátku letošních prázdnin. Vedle současné budovy vyroste provizorní zázemí pro cestující, které bude sloužit do konce prázdnin 2025. Kvůli omezením a rekonstrukci širé trati se interval mezi vlaky prodlouží z 15 na 30 minut. Ve stanici se přestaví a prodlouží celé kolejiště. Vzniknou nová nástupiště s moderním zastřešením. Současný podchod bude prodloužen až za nádraží do Myslínovy ulice. Na nástupiště povedou výtahy. Nainstalují se nové informační tabule, a to i na zastávkách v Řečkovicích, Lesné a v České.
-
1. dubna začne výluka celé liché skupiny kolejí ve stanici.
-
červen/červenec – proběhne demolice stávající budovy.
-
1. července se otevře provizorní přechod přes koleje.
-
1. září začnou intenzivní práce na trati do Tišnova.
-
březen 2025 – cestující začnou využívat nové ostrovní nástupiště.
-
prosinec 2025 – plánuje se otevření nové výpravní budovy a prodlouženého podchodu.
- Dnešní prohlídky staveniště se v doprovodu pana ministra dopravy a ředitele Správy železnic zúčastnila také paní primátorka.
- Současné pracoviště řízení provozu bude během rekonstrukce dočasně přesunuto do stavebních buněk na opačné straně nádraží.
- Řízení provozu
- Původní releové zabezpečovací zařízení na nádraží v Králově Poli
- Pod králopolským nádražím byl kryt. V případě války měl být odsud řízen provoz vlaků.
- Kryt je postupně vyklízen a bude rovněž odstranět spolu s budovou. Na stěně jsou vzduchové filtry
- Únikový východ z krytu
- Do králopolského nádraží byly v minulosti zapojeny i koleje od šaliny. Přímo zde se z železničních vagónů vykládaly nové tramvaje, které se hned nasazovaly na koleje. Odtud byly odvezeny do medlánecké vozovny k finálnímu zprovoznění.
Začíná modernizace nádraží Královo Pole
6. prosince 2023
Dnes začala modernizace královopolského nádraží a navazujících úseků tratí. Nejviditelnější změnou je demolice stávající nádražní budovy a výstavba nové, dvoupatrové haly. V přízemí budou umístěny pokladny, obchody a toalety. Uprostřed haly povedou eskalátory do vyvýšené části s lavičkami pro cestující a dalším komerčním prostorem. Jedná se již o třetí nádraží v Brně-Králově Poli – to dosavadní zde stálo 70 let. Stávající budova ustoupí nové v červenci 2024. Po dobu výstavby bude pro cestující připravena provizorní čekárna s kapacitou 250 osob u prvního nástupiště. Ta bude rozdělena na tři části: pokladnu, čekárnu a toalety.
Součástí stavby je kompletní přestavba kolejiště v celé stanici. Zvýší se kapacita pro odstavování souprav dálkových vlaků a pro potřeby nákladní dopravy budou vybrané koleje prodlouženy. Vzniknou nová nástupiště s moderním zastřešením. Výška hran nástupišť bude 550 mm nad temenem kolejnice, tedy plně nízkopodlažní. Stávající podchod bude prodloužen – nově povede napříč celým nádražím až za potok Ponávku do Myslínovy ulice. Bezbariérový přístup k vlakům zajistí výtahy. Nový informační a orientační systém usnadní cestování nejen ve stanici, ale i na přilehlých zastávkách Brno-Lesná, Brno-Řečkovice a Česká. V průběhu dvou let bude vyměněno také zabezpečovací zařízení. Dojde k obnově 13 mostů, 9 propustků, jednoho silničního nadjezdu a pěti opěrných zdí. Vlaky budou nově moci stanicí projíždět rychlostí až 120 km/h. Stavební práce se bohužel dotknou cestujících. Omezení provozu je plánováno od března 2024 až do listopadu 2025. Projeví se sníženou kapacitou trati, především v regionální dopravě, a to prodloužením intervalu vlaků z dnešních 15 na 30 minut.
Celkové náklady stavby dosahují 2,9 miliardy Kč. Zhotoviteli prací jsou společnosti OHLA ŽS, Subterra, FIRESTA-Fišer a TRAMO RAIL. Projekt Rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Hlavní prioritou vlády České republiky je zlepšení stavu dopravní infrastruktury. „Investice do modernizace a rozvoje železnice a dalších dopravních systémů jsou důležité nejen pro rozvoj české ekonomiky. Jsou také prostředkem, jak přimět spoluobčany, aby v ještě větší míře využívali veřejnou dopravu. Jako Brňana mě navíc těší, že se modernizace nádraží nevyhýbá ani jihomoravské metropoli,“ uvedl při zahájení stavby předseda vlády Petr Fiala.
- „Investice do modernizace a rozvoje železnice a dalších dopravních systémů jsou důležité nejen pro rozvoj české ekonomiky.“ Petr Fiala
- „Stanice Brno-Královo Pole není jen železničním uzlem, ale také klíčovým bodem městské a příměstské dopravy…“ Martin Kupka
- „Práce budou probíhat nejen v samotné stanici, ale také na první koleji od Brna-Maloměřic až po Kuřim. Rekonstrukci navíc úzce koordinujeme s modernizací stanice Vlkov a úseku do Křižanova a také se stavbami města a kraje přímo v Brně,“ Jiří Svoboda.
- Slavnostní poklepání na kolejnici
- Slavnostní kolejnice
„Stanice Brno-Královo Pole není jen železničním uzlem, ale také klíčovým bodem městské a příměstské dopravy. Zajišťuje spojení s Vysočinou a slouží jako vstupní brána do krajské metropole pro stále se rozvíjející obce Tišnovska. Toto nádraží se zařadí mezi moderní stanice splňující současné požadavky na pohodlné cestování,“ zdůraznil ministr dopravy Martin Kupka a přidal kousek básně.
„Práce budou probíhat nejen v samotné stanici, ale také na první koleji od Brna-Maloměřic až po Kuřim. Rekonstrukci navíc úzce koordinujeme s modernizací stanice Vlkov a úseku do Křižanova a také se stavbami města a kraje přímo v Brně,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Společným poklepáním na kolejnici byla slavnostně zahájena modernizace nádraží Brno-Královo Pole. Vedle předsedy vlády, ministra dopravy a generálního ředitele Správy železnic tu byla i paní primátorka a starostka Králova Pole. Dále paní zodpovědná za čerpání fondů Evropské Unie a zástupce zhotovitele.
Proměna nádraží může začít
Podzim 2023
Modernizace druhého nejvytíženějšího nádraží v Brně může začít. Správa železnic vybrala zhotovitele, jimiž jsou společnosti OHLA ŽS, Subterra, FIRESTA-Fišer a TRAMO RAIL. Komplexní rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole a přilehlých úseků vyjde na 2,9 miliardy korun. Zásadní proměnou projde zázemí pro cestující – vznikne nový, moderní dopravní terminál. První práce začnou příští měsíc, hotovo by mělo být do konce roku 2025.
Připravovaná modernizace zahrnuje výstavbu nové nádražní budovy, která bude zároveň součástí přilehlého dopravního terminálu. Půjde o prosklený a částečně dvoupatrový objekt.
V přízemí vzniknou pokladny, obchodní prostory a sociální zázemí. Uprostřed haly budou eskalátory vedoucí do vyvýšené části s lavičkami pro cestující a dalším komerčním prostorem.
Po dobu výstavby nové budovy bude zázemí pro veřejnost zajišťovat provizorní čekárna pro 250 osob. Zásadní přestavbou projde také kolejiště ve stanici – koleje se prodlouží, postaví se nová nástupiště a jejich zastřešení. Stávající podchod se rozšíří a zároveň prodlouží, aby propojil přednádraží s Myslínovou ulicí. Bezbariérový přístup k vlakům zajistí výtahy.
Dojde i k rekonstrukci části trati z Brna-Maloměřic až po Kuřim. Komfort cestujících zvýší nový informační a orientační systém nejen v královopolské stanici, ale také na zastávkách Brno-Lesná, Brno-Řečkovice a Česká. Součástí stavby bude rovněž obnova 13 mostů, 10 propustků, silničního nadjezdu a pěti opěrných zdí. Stanice získá i nové zabezpečovací zařízení. Rekonstrukce železničního spodku a svršku umožní průjezd stanicí rychlostí až 120 km/h.
Hodnota stavebních prací činí 2 947 820 093 Kč. Stavba je navržena ke spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
- Vizualizace nového nádraží v Brně-Králově Poli, říjen 2023. Zdroj Správa železnic
- Vizualizace nového nádraží v Brně-Králově Poli, říjen 2023. Zdroj Správa železnic
Máme všechna razítka
27. února 2023
Drážní úřad vydal stavební povolení pro rekonstrukci stanice Brno-Královo Pole. Práce by měly začít v roce 2024. Úřad ve stavebním povolení stanovil celkem 19 podmínek, žádná z nich však nepatří mezi mimořádné a jde o běžné povinnosti stavebníka.Současná nádražní budova bude zbourána a na jejím místě vyroste nová, menší stavba. Součástí projektu je i prodloužení podchodu pod tratí až na druhou stranu do ulice Myslínova. Náklady na tuto část projektu činí přibližně 300 milionů korun.Spolu s modernizací stanice Brno-Královo Pole se bude opravovat také trať směrem do Kuřimi, jejíž obnova vyjde zhruba na 2,9 miliardy korun.
Farma zvířat na nádraží v Králově Poli
V únoru 2023 se na nádraží v Králově Poli objevila farma zvířat.
Abych byl přesný – za sklem vidíte královopolské nádraží zarostlé bujnou vegetací.
V trávě mezi kolejemi se procházejí vlci, staniční budova je bez střechy, ale odjezdová tabule zůstala.
Zvířata nahradila lidi.
- Farma zvířat na nádraží v Brně-Králově Poli
- Farma zvířat na nádraží v Brně-Králově Poli
Lávka k ulici Myslínova
25. května 2022
Nádraží v Brně-Králově Poli projde v letech 2023–2024 rekonstrukcí. V rámci ní dojde k prodloužení podchodu pod železniční stanicí směrem k ulici Myslínova. Vzhledem k nutné koordinaci prací došlo k dohodě, že všechny práce provede Správa železnic a město Brno uhradí náklady spojené se svým záměrem. Smlouvu o spolupráci dnes schválili radní města Brna. Cílem je zajistit pohodlnou, rychlou a bezpečnou cestu pro pěší od ulice Myslínova.
„Předpokládané náklady města Brna na prodloužení podchodu, jeho osvětlení a zastřešení výstupu z něj jsou vyčísleny na 17,5 milionu korun bez DPH. Definitivní částka bude samozřejmě známa až po výběru zhotovitele. Kromě toho město plánuje navazující lávku přes Ponávku do ulice Myslínova, což je samostatná stavba, avšak se stejným termínem dokončení,“ doplnila primátorka Markéta Vaňková.
Více než 70 let stará a pro dnešní potřeby nevyhovující nádražní budova bude zbourána. Na jejím místě vznikne nový dvoupodlažní bezbariérový objekt se službami a zázemím pro cestující.
Dojde i ke kompletní výměně kolejiště, vybudování nových zastřešených nástupišť s bezbariérovým přístupem, informačního a orientačního systému a zabezpečovacího zařízení. Součástí investiční akce je také rekonstrukce koleje č. 1 v celém úseku z Brna-Maloměřic až do Kuřimi. Cílem je zkrácení jízdní doby tranzitních spojů v úseku Maloměřice–Královo Pole, zlepšení komfortu cestování a zvýšení bezpečnosti. Po dobu výstavby nové výpravní budovy bude zázemí pro cestující zajištěno pomocí mobilních kontejnerů.
Rekonstrukce nádraží by měla odstartovat v lednu 2023. Vše má být hotovo do konce roku 2024.
Kompletní stavba úseku od Brna-Maloměřic až po Kuřim by měla stát přibližně 2,8 miliardy korun.
- Nádraží v Králově Poli před přestavbou
- Podchod
- Výmalba na egyptské motivy
Navazující články
Nejkrásnější nádraží v Brně – Cestující na nádraží v Brně-Králově Poli už mohou využívat novou odbavovací halu. K dispozici je pokladna ČD, placené toalety, místa k sezení a několik drobných obchodů. Hala slouží nejen cestujícím směřujícím na vlak, ale i těm, kteří využívají navazující uzel MHD u nádraží. Vznikla v rámci modernizace celého králopolského nádraží a přilehlých tratí. Nový je také orientační systém a odjezdové tabule. Nádraží je plně bezbariérové.
Fotky a popis současného nádraží v Králově Poli – nádraží v Brně-Králově Poli prošlo do října 2025 kompletní obnovou a dnes patří k nejkrásnějším nádražím v Brně. V hale se nachází pokladna, toalety, čekárna a drobné obchody. Nástupiště jsou pohodlně a bezbariérově přístupná. Celé nádraží je uživatelsky přívětivé.
Průběh modernizace nádraží – cestující začnou od května 2025 využívat první část zmodernizované stanice v Králově Poli. Už nemusí chodit až dozadu a pak přes koleje k původnímu nástupišti. Od středečního večera bude sloužit nové nástupiště, podchod a rovněž nový provizorní příchod.