Vizualizace nového brněnského nádraží Brno-Černovice.

Součásti modernizace železničního uzlu Brno je rovněž výstavba nového nádraží Brno-Černovice. Nádraží bude na novém více-kolejném mostě nad ulicí Olomoucká. Do nového nádraží budou zaústěny tratě ze tří směrů: od Židenic, tzn. tratě od Blanska i od Tišnova, od Šlapanic, tzn. tratě z Ostravy i od Slavkova. Třetí směr bude je více-kolejný výjezd na nové brněnské hlavní nádraží. Současná zastrčená zastávka Brno-Černovice zanikne. Na novém nádraží nové Černovice tak bude zastavovat většina regionálních vlakových linek. To ze zastávky udělá druhé největší nádraží v Brně. Skromné odhady z roku 2017 uvádí 23 000 cestujících / den, novější odhady dokonce neuvěřitelných 60 000 cestujících / den.

Dole pod mostem a v jeho blízkosti budou zastávky autobusů, trolejbusů i regionálních linek. Město Brno plánuje přeložení kolejí šaliny č. 8, která dnes jezdí „závlekem“ kolem První brněnské na zastávku Geislerova. Nově povedou koleje linky č. 8 z Olomoucké přímo k Židovskému hřbitovu a dále po stávající trase do Líšně. Po trase přes Geislerovu tak nově pojede už jen linka č. 9 do Juliánova.

Stávající zastávka Brno-Černovice

Současná zastávka Brno-Černovice leží na jednokolejné trati z Vyškova na brněnské hlavní nádraží. Kvůli dlouhému úseku bez možnosti křižování vlaků je počet spojů, které zde zastavují, značně omezen – pouze pár ranních „dělnických“ vlaků směřujících do Brna a odpoledne několik vlaků v opačném směru. Přednost mají rychlíky, takže většina cestujících tuto zastávku zná jen jako počmáranou stavbu, kde nikdy nebyli a ani netuší, že v Brně taková zastávka existuje. Podle sčítání z roku 2015 je průměrný počet cestujících přibližně 100 osob denně. Zastávka má jediné nízké nástupiště, které je navíc v oblouku. Nenajdete zde žádné služby, odjezdovou tabuli ani dostatečný přístřešek. Nádraží se nachází nad uliční sítí a přístup k němu není nijak označen.

Parametry nového nádraží Brno-Černovice

Nové nádraží Brno-Černovice bude posunuto na most nad ulicí Olomoucká. V současné době (zima 2025/2026) se projektuje konkrétní podoba nádraží, takže předložené vizualizace se mohou od výsledného stavu ještě mírně lišit. Podle aktuálních návrhů bude na mostě pět nástupišť: čtyři ostrovní a jedno jednostranné. Do černovického nádraží budou vstupovat čtyři koleje ze severu od Židenic – tedy tratě z České Třebové a z Tišnova. Tato čtyřkolejná trať povede podél ulice Klíny. Další tři koleje přijdou do stanice Černovice z východu od Šlapanic (směr Ostrava, Slavkov). Výjezd na nové Brněnské hlavní nádraží bude sedmikolejný.

Díky novým přestupním vazbám se mnoha cestujícím zkrátí doba cestování, protože zde budou moci přestoupit mezi vlaky i na navazující městskou a regionální veřejnou dopravu. Obrat cestujících na novém nádraží Brno-Černovice by mohl dokonce převýšit obrat současného brněnského hlavního nádraží. Rychlíky a expresy novým nádražím pouze projedou, nebudou zde zastavovat.

Ulice Klíny

Jednou z přípravných staveb modernizace brněnského železničního uzlu je rozšíření stávající tratě ze Židenic do Černovic ze dvou na čtyři koleje. Stávající násep mezi ulicemi Klíny a Nevrklova bude nahrazen opěrnými stěnami tak, aby nová trať co nejméně zasahovala do uliční sítě. Součástí modernizace bude i podjezd v ulicích Filipínského a Jílková, kde se v současnosti nachází zastávka MHD. Opěrné zdi budou tvořeny řadou oblouků s cihlovou výplní, což odkazuje na historické železniční viadukty. Koleje budou vedeny přibližně 7,5 metru nad uliční sítí. Kvůli omezení hluku bude trať obklopena proti-hlukovými stěnami a novou výsadbou – na ulici Klíny řadou jilmů, na Nevrklově jednou řadou keřů. Uliční profil bude doplněn o parkovací místa.

Byl bych rád, kdyby se nové nádraží Brno-Černovice začalo stavět co nejdříve. Mohlo by totiž převzít část zátěže regionálních vlaků po dostavbě tratě od Přerova a Vyškova, pro které v současném brněnském uzlu již není dostatek kapacity.

Od Published On: 15. 12. 2025Kategorie: Veřejná dopravaŠtítky: , ,

Diskuzní fórum