Rullerovo nábřeží

Samotný příběh Brna je už od počátku spjatý s řekou Svratkou. Během 8. a 9. století na jejím břehu, či snad dokonce ostrově, vyrostlo sídliště, a to v oblasti někde mezi dnešními ulicemi Křídlovická, Křížová a Ypsilantiho. S opevněním osídlení vzniká snad kolem roku 1000 hrad Brnen. Jeho jméno pravděpodobně vychází z umístění „na blátě“ (staroslověnské brn znamená bláto) u důležitého brodu. Řeka se zde často rozvodňovala a napájela všudypřítomné močály. Nejstarší zmínka o povodni je tak doložena už z roku 1257. Informace o zvýšených hladinách řeky a způsobených škodách narůstaly od 16. století a s připojováním dalších předměstí a obcí k Brnu sílily dopady na město i jeho obyvatele, což byl jeden z důvodů, proč se už v roce 1847 přikročilo k regulaci koryta Svratky. Jen ve 20. století postihly Svratku padesátileté povodně (1920, 1938 nebo 1941), stoletá v roce 1941 a před tou nejkatastrofálnější v červenci 1997 bylo Brno uchráněno jen díky Vírské přehradě, kde byla hladina kvůli opravě hráze dočasně snížena o tři metry – jinak by škody nebylo možné zachytit.

Na základě průběhu povodní v roce 2006 přistoupilo město k vytvoření ucelené koncepce protipovodňové ochrany, a na jejím základě vznikly mezi roky 2022 a 2025 první úseky protipovodňových opatření založených na přírodě blízkých principech – a to právě zde v úseku mezi koupalištěm Riviéra a Vídeňským viaduktem. Návrh zpracoval tým urbanistů a architektů Ivana Rullera (mj. autor lávky Rondo), který zvítězil v mezinárodní architektonicko-krajinářské soutěži. Hlavním cílem úprav je ochránit město a jeho obyvatele před stoletou vodou a zároveň z řeky udělat také veřejný prostor. Nově vytvořené břehy přinášejí náplavku o délce 245 metrů. Při případné povodni se počítá se zaplavením promenády, kdy vnitřní prostory budou chráněny mobilním hrazením. Horní patro je nad hladinou stoleté povodně.

Brněnský krokodýl na břehu řeky Svratky

Na břehu řeky Svratky kvete rozrazil,
na břehu řeky Svratky roste nízká tráva,
rád chodil jsem tam denně, koupal se a snil,
na břehu řeky Svratky kvete rozrazil
a voda je tu těžká, chladná, kalná, tmavá.

Proteče ještě hodně vody, než břehy budou zelené a stromy vysoké. Ale už i v Brně máme náplavku s cesta pro pěší i cyklisty. Uběhlo dlouhých osm let, kdy v červnu 2017 porota vybrala vítězný návrh na brněnskou náplavku. Architekt Ruller se dokončení svého největšího díla už nedožil. Proto Rullerovo nábřeží.

„Právě oddělení cest pro pěší, bruslaře a cyklisty bylo porotou velmi kladně hodnoceno. Tam, kde to místo u řeky dovoluje, navrhuje Ruller vytvoření malé „kolonády“ – nějaké ty obchody, občerstvení, záchody…“ psal jsem před osmi lety.

Když si tak prohlížím nové Rullerovo nábřeží v Brně, co kdyby místo toho kamenitého ostrůvku byl krokodýl? Velkej, betonovej, rozvalenej ve vodě jak Brno na břehu. V noci se zeleně svítícíma vočima? Co myslíte? A co na to turisté?

Na břehu řeky Svratky,
kde stíny mostů krouží
a Rullerovo nábřeží
večer po milencích touží.

Tam, kde z města přichází
tichý dech cizích bot,
turisté by koukali,
v řece na ten skvost.

Na místo, kde voda se čeří,
jak Starobrno by chutnalo,
a krokodýl ve vodě
se tvářil, že ho to bavilo.

Řeka Svratka, plná snů,
se leskne jako stříbro na podšálku,
v jejím toku bez významu
se ztrácí láska, vášeň i chuť na dálku.

Tam šel jsem, šel jsem beze slov,
jak brňák v mlze, bosý
a v proudu tichém jak souslednost,
mi utonuly prosby.

Hledá se malíř co ozdobí náplavku v Brně

srpen 2025
Brno hledá malíře, kteří by ozdobili zdi. Má přísné podmínky, ale nabízí málo peněz. Odměna za vítězný návrh je sto tisíc, což ale vyžaduje už propracovaný návrh na 186 metrů délky a 2-3 metry výšky zdi. Na samotnou realizaci max. 1 250 000 Kč bez DPH. To může znít jako hodně, ale… Mluvil jsem s jedním grafikem, nepřihlásil se. Když si to rozpočítal na metry plochy s tím, že si hradí všechen spotřební materiál, čas, daně… tak je to zoufale málo. Přihlásí se někdo? Čas máte do 25. srpna.
Cílem je proměnit betonovou stěnu protipovodňových opatření na řece Svratce v umělecké dílo…

Září 2025
Do soutěže přišlo 27 návrhů, které hodnotila porota. Po shlédnutí návrhů město Brno změnilo svůj názor a rozhodlo se místo uměleckých maleb nechat stěny zarůst rostlinami. Místo plánovaných maleb tedy vznikne přírodní zeď z rostlin, která bude součástí nově vznikajícího povodňového parku.

„Radní vyhlásili pořadí návrhů podle názoru poroty a v souladu se soutěžními podmínkami schválili udělení odměn autorům na prvních sedmi místech. Současně doporučili městské části Brno-střed jako druhému zadavateli zakázky, aby žádnou z předložených nabídek nevybrala k realizaci a aby namísto toho zajistila ve spolupráci s Kanceláří architekta města Brna ozelenění protipovodňové stěny,“ uvedl vedoucí tiskového střediska magistrátu Roman Burián.

Rullerovo nábřeží je otevřené

18. července 2025
Rullerovo nábřeží je hotovo. Součástí úpravy koryta řeky Svratky bylo odbourání kamenných zdí, rozšíření koryta řeky, úprava břehů a stavba nových protipovodňových stěn. Jedná se o protipovodňová opatření na řece Svratce, která vznikla v úseku od Riviéry po most na Uhelné i díky výrazné evropské dotaci. Město nyní získalo povolení k předčasnému užívání stavby. Samotná stavba, vyprojektovaná dle návrhu významného brněnského architekta Ivana Rullera a jeho týmu, začala v lednu 2022. Postupem času však bylo nutné provést několik změn a termín dokončení se i kvůli loňským povodním posunul na konec června letošního roku.

Hlavním principem je zvýšení kapacity koryta řeky Svratky jeho rozšířením. Odstranily se původní nábřežní zdi a vytvořily se široké bermy a přirozeněji formovaný profil koryta s tůněmi a ostrůvky. Protipovodňová ochrana je zajištěna formou odsazených protipovodňových stěn u viaduktu na Uhelné, na Bakalově a Táborského nábřeží či podél Poříčí a Bauerovy.

Protipovodňová opatření jsou pro zajištění ochrany obyvatel města nepostradatelná. Názorným příkladem byly loňské zářijové deště, kdy se rozvodnily řeky po celé republice, přičemž i v Brně k tomu chybělo opravdu málo,“ podotklaprimátorka města Brna Markéta Vaňková a doplnila: „Díky dokončeným opatřením je nově vyjmuto ze záplavové oblasti zhruba 80 hektarů území. Proměnu, kterou nábřeží prošlo, ocení ale také lidé trávící svůj volný čas u řeky, ať už na procházce, nebo jízdou na kole na nových stezkách. Tomu pomáhají i tři podjezdy pod mosty na Heršpické, Vídeňské a Renneské. Brňané a Brňanky mají nově zpřístupněnu řeku v centru bosou nohou a celkově je rozsah upraveného nábřeží unikátní.“

Vybudováno bylo pět kilometrů pěších cest a přibližně tři kilometry stezek pro chodce a cyklisty. Barevně jsou stezky pro pěší odlišeny červeným nádechem, který odkazuje na blízký Červený kopec. Smíšené stezky jsou šedé, aby navazovaly na existující trasy za dotčeným úsekem nábřeží.

Na pravém břehu ve směru od viaduktu Uhelná na Riviéru lze trasu překonat bez nutnosti přecházení přechodů a tramvajových tratí, a to díky třem podjezdům pod mosty (Heršpická, Renneská, Vídeňská). Pod Renneskou je na pravé straně, kde se nachází kolonáda, pouze podchod pro pěší. Cyklisté musí využít opačný břeh nebo přechod u Ronda.

Nově bylo vysazeno 1 804 stromů. Z toho bylo 625 stromů umístěno v rámci samotné stavby Poříčí, kde jsou dřeviny vysazeny do přirozenějších stanovišť v blízkosti vodního toku, což podporuje jejich dlouhodobý růst a udržitelnost. Sedm perspektivních stromů bylo přesazeno na nová stanoviště. Celkové náklady nyní činí přibližně 1,5 miliardy Kč, z toho dotace z evropských fondů (Národní plán obnovy) představuje 762 milionů Kč.

Během stavebních prací se projekt musel upravovat – především kvůli odvodnění podchodu na Heršpické, okamenování břehu za jezem u Riviéry, založení protipovodňových stěn v oblasti Poříčí a výstavbě gravitačních zídek pod mosty. Část stezky u Bauerovy nebyla součástí projektu PPO, protože se v místě realizoval Velký městský okruh Bauerova. Doplní se po dokončení všech prací v lokalitě, a to v roce 2026.

2024

Havárie železničníhon viaduktu

Prosinec 2022
V zimě 2022 popraskal železniční viadukt nad řekou Svratkou. Havarijní stav mostu výrazně omezuje provoz vlaků jedoucích na brněnské hlavní nádraží. Příčinou náhlého zhoršení stavu starého kamenného mostu je nejspíše výstavba protipovodňových opatření. Předvánoční kontrola mostu odhalila poškození pilířů a jedné klenby. V blízkosti základů mostu probíhá stavební činnost, která však nebyla s vlastníkem mostu, Správou železnic, projednána. Jde zejména o zatlučení štětovnicové stěny v korytě řeky Svratky. Štětovnicová stěna je tvořena ocelovými prvky zatlučenými do koryta řeky. Okraje štětovnic jsou opatřeny zámky určenými k mechanickému spojení dvou sousedních prvků. Toto spojení zvyšuje pevnost vytvořené štětovnicové stěny vůči tlaku podloží a zlepšuje její nepropustnost. Vzdálenost stěny od základů mostu je zhruba dva metry. Rozsah poškození kamenného mostu je natolik závažný, že je nutné dlouhodobě vyloučit jednu kolej.

Štětovnicové stěny

září 2022
Štětovnicové stěny jsou dočasné nebo trvalé zemní konstrukce tvořené ocelovými profily (štětovnicemi), které se zatloukají nebo zavibrovávají do země tak, aby vytvořily nepropustnou a pevnou stěnu. Používají se především ve stavebnictví a vodohospodářství — například při hloubení stavebních jam, ochraně výkopů před sesuvem, nebo při úpravách koryt řek a protipovodňových opatřeních.

Plány nové brněnské náplavky na řece Svratce

  • pro zpřírodnění řeky bude rekonstruována většina stávajících nábřežních zdí
  • bude rozšířeno koryto a upraveno do pozvolnějšícho přechodu do dna řeky
  • budou vytvořeny tůně a mělké peřejnaté úseky
  • v korytě řeky budou vybudovány ostrůvky, nasypány štěrkové lavice
  • v rámci protipovodňové ochrany bude vybudováno 310 m nových zemních hrází, 1450 m železobetonových stěn, 175 m navýšení terénu
  • průtok bude zvýšen na stoletý průtok Q100 neovlivněný transformačním účinkem vodních nádrží Brno a Vír s převýšením hrází o 30 cm
  • přístup pro návštěvníky bude umožněn po pěšinách vedoucích v těsné blízkosti vody a po obslužných a promenádních stezkách a cyklostezkách (5300 m pěšin a 2800 m stezek)
  • stávající lávka Táborského bude zrušena a bude zbudována nová lávka posunutá cca 40 m proti proudu řeky
  • u jezu Riviéra bude vytvořen úsek pro sportovní plavbu
  • u Mlýnského potoka bude vytvořen mokřad a periodické tůně, záliv a jezírko bude využitelné pro koupání
  • podél ulice Poříčí bude zbudována kolonáda se vstupním objektem a s výtahem pro vozíčkáře a zázemím pro veřejnost
  • naproti kolonádě bude zbudované dřevěné molo na pilotách
  • budou doplněny lavičky, mobiliář, informační tabule

Kácení stromů vzbudilo odpor veřejnosti

Začínáme

10. ledna 2022

Dnes byla zahájena stavba protipovodňových opatření na řece Svratce. Na nábřeží v úseku od Riviéry přes Poříčí k železničnímu viaduktu na Uhelné ulici dostane řeka více prostoru a Brňané místo k procházkám, sportu i odpočinku. Projekt je financován z evropského Nástroje pro oživení a odolnost. Proměna více než tří kilometrů obou břehů Svratky je připravena na základě návrhu zpracovaného týmem architekta Ivana Rullera. Hlavním cílem navržených úprav je ochránit město a jeho obyvatele před stoletou vodou a zpřístupnit dopodus blokované pozemky pro výstavbu.

Nábřeží se dostane blíže vodní hladině a vznikne krásná rekreační i volnočasová zóna. Prostředí bude bezbariérové, a tak vhodné pro vozíčkáře, seniory či maminky s dětmi. Spolu s vysazením více než 600 nových stromů vznikne u Svratky živá zóna pro setkávání lidí. Příkladem je třeba areál bývalé chatové osady Favorit na Bauerově, kde budou vytvořeny nádrže, tůně a mokřady, přes které navíc vznikne nová lávka. V rámci změn v lokalitě potěšíme také cyklisty – na cyklostezce vzniknou dva nové cyklopodjezdy, a to pod mosty na Vídeňské a na Renneské,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková a dodala: Vysoutěžená cena prací, které potrvají do října 2023, je 1,26 mld Kč bez DPH…“

Budou rovněž přeloženy vodovody a kanalizace a namísto sto let staré kmenové stoky vznikne nová.  Jakmile skončí budování protipovodňových opatření, naváže na. ně rekonstrukce ulice Vídeňské včetně rozšíření mostu. V rámci výstavby vznikne pět kilometrů pěších cest, přibližně tři kilometry stezek pro chodce a cyklisty, nové lavičky nebo náplavka. Zhotovitelem je sdružení „PPO nábřeží Svratky – Brno“ složené ze společností OHLA ŽS, HOCHTIEF CZ, FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby.

Nábřeží řeky Svratky v novém

Březen 2018

340 milionů korun je částka, za kterou by město Brno chtělo oživit nábřeží Svratky od koupaliště Riviéra až po viadukt v Uhelné ulici. Místo hlubokého koryta by zde měla vzniknout pěší a cyklopromenáda, park a protipovodňová opatření. Hotovo by podle náměstka Martina Andera mělo být do konce roku 2022. Brno připravuje i další protipovodňová opatření na Svratce v Komárově, na Svitavě v Husovicích nebo na Ponávce poblíž centra.

Výsledky soutěže Nábřeží řeky Svratky

červen 2017
Soutěž o novou lepší podobu brněnské náplavky řeky Svratky vyhlásilo město Brno, které jmenovalo prvních 5 členů poroty. Druhá šestičlenná část byla nezávislá na městu. K hodnocení byly pak přizváni ještě dva experti poroty. V soutěži byly oceněny tři nejlepší návrhy a uděleny dvě odměny. Vítězná návrh Ivan Ruller a spol, 2.místo atelier Bauchplan a 3.místo Consequence Forma. Všechny návrhy, vítězné i ty neúspěšné si můžete do konce června 2017 prohlédnout v divadle Reduta na Zelném trhu. Přináším zde pár snímků oceněných návrhů i těch, které mne osobně zaujaly. Obecně bych řekl, že tentokrát zvítězila střídmost před výraznými nápady.

1. místo Ruller a kolektiv

První místo obsadil Ivan Ruller se svým týmem. Z mého pohledu jde o velmi střídmý návrh: po obou stranách řeky Svratky jsou cesty, pěšiny a zeleň. Právě oddělení cest pro pěší, bruslaře a cyklisty bylo porotou velmi kladně hodnoceno.Tam, kde to místo u řeky dovoluje, navrhuje Ruller vytvoření malé „kolonády“ – nějaké obchody, občerstvení, záchody… Žádné velké zásahy do okolí řeky. Z mého pohledu jde o velmi střídmý návrh – po obou stranách řeky jsou cesty, pěšiny a zeleň.

2. místo ateliér bauchplan

Druhý návrh v pořadí se mi moc nelíbí. Výrazně jsou odlišeny pravý a levý břeh, oba bez jasných cest, jen tráva.

3. místo atelier CONSEQUENCE FORMA

Zato třetí oceněný návrh je velice zajímavý, ale vyžaduje už velké zásahy do okolí řeky, což porota hodnotila jako mínus. Obsahuje například schody u Ronda směřující do vody a konflikt s městským okruhem, navrhuje také další pěší most. Po obou stranách je cesta – zřejmě jedna pro pěší, druhá pro cyklisty – a výrazné rozšíření přírody. Bylo by to hezké.

Co mne také zaujalo

Linda Boušková a kolektiv: oceněný návrh z hlediska krajinářského, způsobů protipovodňových opatření a návratu k přírodnímu charakteru. Porota jej považuje v rámci soutěže za výjimečný.

Architektonická soutěž na novou řeku Svratku

Prosinec 2016
Město Brno vyhlásilo architektonickou soutěž „Nábřeží řeky Svratky“. Cílem soutěže je krajinářský a urbanistický návrh brněnského nábřeží řeky Svratky od brněnského výstaviště, na pravém břehu kolem Kamenné kolonie, přes oblast Ronda až k železničnímu viaduktu nad řekou Svratkou, mezi ulicemi Pražákova a Uhelná. Řeka Svratka je v tomto úseku takřka nedostupná, schovaná v hlubokém kamenném korytě. Součástí projektu musí být také protipovodňová opatření a zároveň návrh pro aktivní i pasivní využívání zatím opomíjené hodnoty města, kterou řeka Svratka představuje. Datum odevzdání soutěžních návrhů je 28. února 2017.

Výsledky soutěže by tak měly být zveřejněny spolu s výstavou návrhů v průběhu jarních měsíců 2017. Oceněny budou tři nejlepší návrhy. Vítěz získá 550 000 Kč, oceněny budou i další dvě místa.

Tento úsek řeky Svratky je tím nejatraktivnějším pro oživení a pro jeho využití jako zajímavého veřejného prostoru, kde se mohou lidé potkávat, trávit svůj volný čas. Hledáme pro něj řešení, které bude ladit s životem města a ve kterém zároveň budou protipovodňová opatření navržena co nejvíce jako přírodě blízká,“ upřesňuje Ander, člen zastupitelstva města Brna a člen poroty.

Horší než dnes to už být nemůže. Řeka je stísněna v betonovém korytě a oba břehy jsou svázány v několika dopravních uzlech. Větší zásah do okolí řeky je možný až jižněji od železničního viaduktu, dál po proudu řeky – kolem budoucího Jižního centra Brna, nového brněnského nádraží a dále do Komárova. Brněnská náplavka – architektonická soutěž na zatraktivnění území kolem řeky Svratky, od výstaviště po ulici Opuštěná.

Od Published On: 9. 9. 2025Kategorie: Stavíme BrnoŠtítky: ,

Diskuzní fórum