
Malá Amerika mění majitele
Úterý 30.září 2025
České dráhy podepsaly kupní smlouvu o prodeji historického skladiště známého jako Malá Amerika se společností Brno new station development (BNSD). Objekt se nachází poblíž brněnského hlavního nádraží. Pro industriální památku z konce 19. století České dráhy dlouhodobě neměly využití. Nový majitel nyní připravuje kroky k její budoucí proměně. Cena byla stanovena na 102 mil Kč. Vedle samotné budovy označované jako Malá Amerika jsou předmětem prodeje také pozemky, vše o celkové výměře 6400 m². Kupní smlouvu schválilo Představenstvo i Dozorčí rada Českých drah. Cenu určil znalecký posudek.
„Prodej Malé Ameriky je pro nás logickým krokem, obdobně postupujeme i u jiných developerských projektů. České dráhy se chtějí soustředit na své hlavní podnikání, tedy zajišťování kvalitní železniční dopravy. Proto jsme přistoupili k dohodě s dosavadním dlouholetým nájemcem, společností BNSD. Budova tak připadne developerovi, který ji dobře zná a má zájem o její další rozvoj,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
- Pohled z Petrova na Nové Sady a sklad zvaný Malá Amerika – říjen 2025
- Dlouhá léta byl červený cihlový sklad výraznou dominantou Nových Sadů. V posledních letech se v okolí (konečně) rozběhla výstavba a sklad postupně mizí za novými velkými domy.
- Železniční pás s horním brněnským nádražím a skladištěm Malá Amerika.
- V popředí červená hospoda Bogota, kde překvapivě dobře vaří.
Historie skladiště Malá Amerika
Třípodlažní stavba, označovaná jako Malá Amerika, je významnou industriální památkou. Vybudovaná byla v 90. letech 19. století. Průmyslový dojem podtrhuje fasáda z červených cihel. Objekt, který je kulturní památkou, sloužil a stále slouží především jako skladiště. V současné době již Malá Amerika nutně potřebuje rekonstrukci. Prodej ČD realizují i v návaznosti na rozhodnutí o přesunu stávajícího nádraží a souhlasného stanoviska Správy železnic, což byla jedna z podmínek transakce.
„Jsme připraveni udělat maximum pro to, aby byla Malá Amerika v budoucnu revitalizována a našla co nejlepší využití. Tento historický objekt má velký potenciál a naší snahou je, aby mohl být její potenciál naplno využit,“ uvádí Ivo Vrzal, zástupce člena správní rady společnosti Brno new station development.
České dráhy pronajaly společnosti BNSD areál železniční stanice Brno hl.n. o celkové rozloze více než 15 hektarů v roce 2008. Předmětem nájmu jsou pozemky a nemovitosti, včetně výpravní budovy, součástí smlouvy je i předkupní právo. Dosud byly mezi ČD a developerem realizovány dva prodeje v katastrálním území Staré Brno, jde o lokality Nové sady a Křídlovická. V nadcházející etapě se připravuje prodej dalších pěti lokalit.
Sklad na ulici Hybešova vznikl při přestavbě a modernizaci brněnského nádraží na konci 19. století, kdy bylo potřeba vyřešit vzrůstající nákladní železniční dopravu a překládku zboží. Protože velkou část zboží tvořilo zboží dovážené loděmi ze zámoří do Hamburku, vžilo se pro sklad označení Malá Amerika. Třípatrový sklad byl postaven v letech 1894 až 1897 v pozdně historizujícím stylu. Proto ty neomítnuté cihly, věžičky a ozdůbky na fasádě. Autory byli Fischel Hartwig a Ast Wilhelm. Ke skladu vedly koleje ve dvou patrech – na úrovni okolních kolejí Severní dráhy a o úroveň níže. Mezi všemi třemi patry byly nákladní výtahy. Původně měly nákladní rampy pilovité uspořádání (šikmý příjezd povozu či nákladního auta k rampě), které navrhl F. W. Ast.
Spodní patro bylo využíváno pro velkosklady s nápoji a tvrdým alkoholem. Kvůli špatnému technickému stavu skladu (zatékání vody po deštích), ale i tito nájemci odešli. Přilehlý plac slouží jako parkoviště. V horním patře se konají občasné kulturní a kulinářské akce. Nahoře se také hrají bojové hry. Kvůli nejisté budoucnosti se do objektu neinvestuje. Malá Amerika se dostala i do centra debat o nové poloze hlavního nádraží v Brně. Ve variantě nového nádraží v centru, označované jako Petrov, se počítalo s přestavbou skladu na nové nádraží – nebo naopak s jeho úplným zbouráním, protože přestavba a využití pro nové dvoupatrové nádraží by bylo technicky velmi komplikované, a tudíž drahé.
- Skladiště Malá Amerika v Brně v říjnu 2025. Před ní je parkoviště.
- Spodní patro s vjezdem a rampami do skladů.
- Prostranství před skladem e označeno jako ulice Malá Amerika
- Kolem rampy je ještě pozůstatek koleje po které již několik desetiletí nejel žádný vlak.
- Kolej vedla od skladiště podél opěrné zdi na jih k dnešní ulici Fuchsova.
- Zarostlý a koleje zbavený násep kudy se vlaky dostávaly nahoru na Heršpice.
Skladiště během oprav nádraží v rioce 2018
Je prosinec 2018. Probíhají opravy a částečná modernizace kolejí k V. a VI. nástupišti brněnského horního (hlavního) nádraží, aby zde bylo možné udržet železniční provoz ještě několik let, než bude v Brně vybudováno nové hlavní nádraží. Zboží se z vagónů vykládalo buď na rampu nebo se sypalo dolů do skladu přes „světlýky“. Nejspíše se jednalo o obiloviny či chmel, protože pro složení uhlí sloužily uhelné sklady o několik set metrů jižněji.
- Skladiště malá Amerika v Brně (2018). Dlážděná cesta pro nakládku v prvním patře. Další sklady jsou pod námi.
- Jižní průčelí skladiště. Zrezavělé vnější schody jsou jedinou přístupovou cestou nahoru.
- Pohled od jižního průčelí na rampu.
Festival komiksů KOMA 2018
V roce 2018 se v obou nadzemních patrech konal festival komuiksů KOMA. Byla to asi nejpepší akce, kterou jsem zde zažil. Přesunutí festivalu komiksů do káznice na Cejlu se mi nelíbí.




KOMA 2017
- Z festivalu komiksů KOMA2017, který se konal v bývalém nádražním skladu v Brně
Nádraží v centru a osud Malé Ameriky
Debata o modernizaci brněnského železničního uzlu se přímo týkala i památkově chráněného objektu tzv. Malé Ameriky. Ve variantě modernizace s nádražím pod Petrovem se skladiště přímo křížilo s navrženým vedením tratí.
Samostatný problém podzemní stanice pod Malou Amerikou představují památkově chráněné stavby. Přímo dotčenou nemovitou kulturní památkou bude jednak výpravní budova současného hlavního nádraží, ale především objekt bývalého železničního skladiště Malá Amerika spolu s částmi bývalého viaduktu původní vídeňské tratě, které se nacházejí přímo nad podzemní stanicí. Ve studii je doporučeno kvůli vysoké finanční náročnosti záchrany stavby Malé Ameriky její zbourání.
- Jeden z návrhů možného uspořádání kolejí, kdy nadzemní skupina kolejí obchází skaldiště. Podzemní skupina kolejí směřuje z objektu malá Amerika pod ulici Nádražní, Zelný trh a na Kohoutovice.
- Varianta nádraží Pod Petrovem: schéma nové dvou-podlažní stanice v místě Malé Ameriky dle návrhu Koalice Nádraží v Centru. V nadzemní části by byla příměstská doprava, v podzemí, v tunelové části, dálková doprava.
Budoucnost centra Brna s nádražím Pod Petrovem
V úterý 10. května 2016 proběhlo v Domě umění v Brně vyhlášení architektonické soutěže „Budoucnost centra Brna“ o podobu Jižního centra ve variantě nádraží pod Petrovem. Zde přináším jen několik obrázků, které ukazují sklad Malá Amerika a jeho možné budoucí využití. V létě 2018 bylo rozhodnuto o výstavbě nového nádraží ve variantě Řeka. Koleje v okolí Malé Ameriky budou během několika let odstraněny a sklad tak může najít nové využití. Dole na snímcích jen můj osobní výběr z návrhů. Samotné soutěži a všem oceněným návrhům se věnujeme v samostatném příspěvku.
- Neoceněný návrh: v nákresu vidíme horní i tunelovou část nového nádraží Pod Petrovem.
- Neoceněný návrh: Malá Amerika je pod střechou nového nádraží.
- Neoceněný návrh: za pozornost stojí vstup do podzemní stanice.
- 3.místo – vizualizace od Petrova a žádná auta.
- 3.místo v urbanistické soutěži: u Malé Ameriky mají vyrůst dva „klasické“ tubusy pro vlaky
- 3.místo – Malá Amerika se mění v nové nádraží Pod Petrovem. Podzemní stanice je ještě o patro níže
- 3.místo: detail nadzemní a podzemní stanice. Podle odborníků je však zachování objektu Malé Ameriky při dolní stanici technicky těžko proveditelné.
- 3.místo: rozvinutí řeky se objevuje i v dalších soutěžních návrzích
Tahanice o Malou Ameriku
30.srpna 2016
Dosavadní pořadatel kulturních akcí v Malé Americe, sdružení Container41, muselo skočit. Protože pronajimatel objektu, společnost Brno New Station Development (BNSD), dala pořadatelům výpověď. Důvodem mělo být, že návštěvníci se motali v kolejišti a hrozilo nebezpečí úrazu. Proto také byl zakázán plánovaný Pivní festival. Ale Malá Amerika nezůstane prázdná. Slibují. Novým pořadatelem má být dosavadní organizátor Food parku, Dana Drásalová. Malá Amerika by měla žít každý den a to především ve dne, aby se omezilo riziko nehod.
JustFest
O víkendu 29.dubna a 1.května 2016 se konal v Malé Americe festival jídla z blízka i daleka JustFest – Ochutnej svět. Já jsem sem zavítal až v neděli odpoledne, a za vstupné 100 Kč jsem nelitoval. Díky sluníčku se akce konala převážně venku a ani tentokrát, zdá se, nikdo nespadl z nezajištěné rampy (bez zábradlí) dolů na dlažbu.


Odpojené světy v Malé Americe
V pátek 29.dubna 2016 proběhla vernisáž výstavy ve 2.NP skladu Malá Amerikav Brně. Krásní lidé, úžasné prostředí, dobré obrazy. Doporučuji k návštěvě. Vstup je z jižní strany Malé Ameriky, po zrezivělém schodišti nahoru.
- Výstava Odpojené světy v Malé Americe (2016)
- Výstava obrazů Odpojené světy v Malé Americe v Brně, 2016
- Pohled na jih na odstavené vozy
USA2SA
21.červen 2009
Trocha moderního umění: Malá Amerika, třetí plechové dveře od stánkového baru z Nových Sadů s nápisem USA2SA.
Nádherné kousky v úžasném industriálním prostředí.
- Výstava USA2SA v přízemí skaldišti Malá Amerika v Brně
[…] viaduktu se dodnes nacházejí pod kolejištěm a jsou viditelné při návštěvě skladiště Malé Ameriky, kde slouží jako […]