
Vše, co jste chtěli vědět o modernizaci železnic v Brně a báli jste se zeptat
Modernizace železničního uzlu v Brně (ŽUB) není pouze o stavbě nového hlavního nádraží, ale zahrnuje mimo jiné i nová nádraží Brno-Černovice a Brno-Vídeňská a proměnu nádraží Brno-Židenice. Součástí modernizace je také změna trasování navazující městské veřejné dopravy. Uvolněné plochy umožní vznik nových ulic a tolik potřebné bytové výstavby. Část stávajících tratí bude proměněna v městské parky. Přijďte se podívat na plány a vizualizace nového brněnského nádraží a vedení nových tratí v okolí Brna. A pokud nebudete něčemu rozumět, klidně se zeptejte.
- Urban centrum na Mečové v Brně
- Z vernisáže výstavy VRT // ŽUB: RYCHLOVLAKY V BRNĚ
Po nových železničních tratích se budou prohánět jak příměstské vlaky a rychlíky, tak i vysokorychlostní vlaky, které Brno propojí s dalšími krajskými městy i několika evropskými hlavními městy. Věděli jste například, že z Brna je už dnes možné cestovat přímými vlaky do pěti evropských hlavních měst?
Přestavbu železničního uzlu a chystané projekty rychlých spojení představí výstava, která potrvá až do 12. února 2026, a to ve všední dny. Ke zhlédnutí je připravena řada grafických a audiovizuálních materiálů, které přiblíží téma (nejen) brněnské železnice.
- Z výstavy VRT // ŽUB: Rychlovlaky v Brně
- Z výstavy VRT // ŽUB: Rychlovlaky v Brně
Autoři výstavy, architekti z projektového týmu Brněnských komunikací ve spolupráci se Správou železnic, připravují také doprovodný program v podobě komentovaných prohlídek a tematických přednášek, na které se můžete těšit počátkem příštího roku. Nahlédnout do samotného centra dění bude možné také prostřednictvím procházek přímo v místě budoucí výstavby.
Odkaz na webové stránky URBAN centra
- Vizualizace Správy železnic: zastávka Velká Bíteš
- Vizualizace Správy železnic: zastávka Velká Bíteš
- Vizualizace Správy železnic: tunel na nové trati u Rajhradu v délce 950 metrů
- Vizualizace Správy železnic: most přes údolí řeky Šatava
Navazující příspěvky
Nové nádraží Brno-Černovice bude umístěno na mostě nad ulicí Olomoucká. Od Židenic bude zaústěna trať od Blanska a od Tišnova, z východu pak koleje od Vyškova a Šlapanic. Výjezd na nové Brněnské hlavní nádraží bude sedmikolejný. Součástí nádraží bude přestupní uzel na tramvaje, trolejbusy, městské i regionální autobusy. Díky tomu se zastávka Černovice stane druhým nejdůležitějším nádražím v Brně.
Stavíme nový městský bulvár přes Trnitou – nová čtvrť Trnitá tvoří jižní část širšího centra města a zahrnuje rozsáhlou plochu o výměře téměř 140 ha. Budou zde byty, firmy, obchody a služby. Kolem řeky Svratky vzniknou rekreační plochy a městské parky. Bydlet zde bude až 15 tisíc Brňanů a dalších 20 tisíc zde bude pracovat. Středem povede nová městská třída – bulvár – spojující šalinou nové brněnské hlavní nádraží. V budoucnu pod povrchem pojede podzemka.
120 českých měst napojených na VRT – vysokorychlostní tratě nejsou izolovaným dopravním systémem jen pro vyvolené z Prahy a pro Brňáky (než se přestěhují do Prahy). VRT vlaky propojí 140 nádraží ve 120 českých a moravských městech. Takto navržené linkové vedení zajistí plošné pokrytí naší země, propojení všech krajských, větších a v některých případech i menších měst. Současně má nabídnout kvalitní dopravní dostupnost co největšímu počtu obyvatel. Projekt VRT plynule navazuje na stávající železniční síť a zajišťuje spolehlivé, bezpečné a rychlé spojení napříč celou republikou.
Linkové vedení VRT v okolí Brna – kam se z Brna bez přestupu po vysokorychlostní trati dostaneme? Pro mnoho Brňanů je kvalitní železniční spojení otázkou modernizace trati přes Vyškov a především rychlejšího spojení do Prahy. Nové tratě však umožní vedení přímých vlaků z Brna i tam, kam buď ještě nikdy nejezdily, nebo v minulosti jen krátce — například přímý vlak z Brna až do Karlových Varů.













