Dornych z vlaku

říjen 2018

Dornych

Pohled na Dornych z vlaku, říjen 2018

 

Brněnský Dornych

Pohled na Dornych z vlaku, říjen 2018. V popředí slévárna UXA. I ta musela částečně ustoupit rozšiřovánísilnice na Dornychu. Další zábor slévárny UXA bude v souvislosti s budováním nového brněnského nádraží

Dornych pokračuje

30.září 2018
Nedělní procházka po Dornychu. Jsem překvapen objemem prací. Z plánu jsem znal rozsah stavby, ale skutečnost překvapila.
Jsem moc rád, že se buduje. V tomto období se budují podpovrchové inženýrské sítě.

Kovářská

Dornych na konci září 2018, u ulice Kovářská, zatáčka na Dornychu

 

Dornych

Dornych v neděli 30.září 2018. Vlevo slévárna UXA. Její čelní zeď již byla před lety posunuta. Vlevo ústí z ulice Kovářská – stromy jsou pokáceny, ulice rozšířena a mnohé domy jsou opravené.

 

UXA

Dornych v neděli 30.září 2018. Zadní část slévárny UXA do ulice Dornych. Výrobní hala byla již posunuta před lety (to je ta bílá stěna), tento rok byl zbourán a posunut i plot.

 

Dornych u Lídlu

Dornych před tratí u samoobsluhy Lídl

 

Dorn

Dornych u přízové, vpravo nový dům Dorn, vlevo pak staveniště Nové Vlněny.

Skončila smyčka Zvonařka

srpen 2018
Mám neuvěřitelnou radost. Ohyzdný barák a pavlačák, co od nepaměti stály u smyčky šaliny Zvonařka, jsou srovnány se zemí. Konečně! A že to trvalo. Jen pro připomenutí, byl to ten barák na spadnutí u kterého byla nejhnusnější zastávka šaliny v Brně – Zvonařka. V baráku, hned u zastávky, byly vrata, prodejna erotického čehosi a vedle bazar. Konečně se uvolnilo místo pro něco nového.

Plotní

Přeložení šaliny do ulice Plotní, srpen 2018

 

Dornych

Pohled na Dron, přes rozkopaný Dornych

Ze smyčky šaliny a autobusů Zvonařka zůstaly v srpnu 2018 už jen nevytrhané zbytky.

Smyčka Zvonařka

Zde byla smyčka šaliny Zvonařka. Nikdy více.

Výluka: Jak budeme jezdit z Brna do Komárova

12.března 2018
Šalina č. 12 bude končit ve smyčce Zvonařka. Náhradní dopravu v úseku Úzká – Komárov zajistí autobusové linky 40, 48 a 63, doplněné o mimořádnou autobusovou linku x12 v úseku Úzká – Komárov. Navíc bude z Komárova na Úzkou prodloužena i autobus č. 50. Přestup mezi šalinou č. 12 a autobusy bude zajištěn v zastávce Úzká, ale (!) zastávka autobusů + X12 bude u OD Prior (Tesco). Nikoliv na refýži šaliny č.12 (!).
Z Úzké pojedou autobusy po Uhelné a pak kolečkem po Opuštěné. Dále po ulicí Plotní přes zastávka Železniční a zastávku Zvonařka

Točna šalin Zvonařka

Od pondělí 12.března 2018 končí šalina č.12 na Zvonařce.

BUS 64 ve směru z Komárova na Červený písek odjíždí nově ze zastávky Mariánské náměstí na parkovišti a pojede po stejné trase jako v opačném směru, tj. přes zastávku Černovická k zastávce Škrobárenská a dále po pravidelné trase. Linka 64 vynechá zastávku Konopná.
BUS 67 pojede od současného starého Hlavní nádraží do Komárov (Mariánské náměstí) nově po Křenové, Masnou kde zabočí na zastávku Hladíková, Škrobárenská a Černovická.
Noční autobusová linka N95 pojede v obou směrech odklonem ulicí Plotní.

Křižovatka Dornych - Zvonařka

Křižovatka Dornych – Zvonařka. Od pondělí 12.března se Dornych rozšiřuje na 2+2 pruhy.

V záboru staveniště bez možnosti obsluhy linkami MHD tedy zůstanou zastávky Kovářská (náhradou možno využít zastávek Zvonařka nebo Škrobárenská), Svatopetrská (náhradou zastávka Železniční) a po dobu stavby nebude možno obsloužit ani zastávku Konopná ve směru do centra (možno použít zastávky Komárov nebo Železniční).

Vizualizace šaliny na Plotní

Vizualizace šaliny na Plotní

 

Plotní

Vizualizace části projektu šaliny na Plotní

Poslední jízda

V neděli 11.března večer proběhla poslední jízda šaliny do Komárova po staré trati přes Dornych. Na dvě stě účastníků, Česká televize a TV Krokodýl. Povznesená nálada. My brňáci se vskutku radujeme i z toho, že něco starého končí a bude se bourat. A snad i budovat. 

Poslední jízda šaliny po Dornychu

Poslední jízda šaliny do Komárova po Dornychu. Zde točna v Komárova. Po více jak sto letech, na 30 měsíců rekonstrukce, aby pak šaliny jezdily nově po Plotní, kolem Zvonařky. Šalina Plotní, nutná podmínka pro Nové nádraží ve variantě Řeka. 40 let zpoždění.

Začínáme!

středa 31.ledna 2018

Šalina Plotní

Přeložení šaliny Plotní. Začínáme 12.března 2018

Přeložení šaliny Potní a stavba nové silnice na Dornychu začíná. Cílem je vytvořit na Dornychu 2+2 jízdní pruhy pro auta ve směru do Komárova. Šaliny budou přeloženy do ulice Plotní. Dornych by tak měl být schopen zvládnout těch 34 tisíc aut denně, co se dnes valí po Plotní.

 Po dokončení stavby, za 30 měsíců, budou nově po Plotní jezdit jen šalina a autobusy – městské i regionální a ty na ÚAN Zvonařka, plus BUS IKEA a Olympie. Po stejné trase jako šalina budou do Komárova jezdit i noční autobusové spoje. Zrychlí se i samotná šalina. Díky tomu, že šalina č. 12 bude nově jezdit z Brna do Komárova po kratší trase, ušetří se na každé cestě 2 minuty. Po 1,4 km dlouhé trase budou i dvě nové (inteligentní ?) zastávky: Železniční a Zvonařka. Zastávka Zvonařka konečně kvalitně napojí autobusové nádraží Zvonařka na síť městské veřejné dopravy. Dosavadní železné lávka pro pěší nad silnici půjde definitivně do šrotu. Zmizí i smyčka šalin Zvonařka. 
Aby se omezil hluk od šaliny, budou koleje šaliny nad odpružené trati, podobně jako již dnes na ulici Milady Horákové. Přibudou i protihlukové stěny (?).  Plus 250 metrů zelené trávy v kolejišti jako na Nových Sadech. 

Náhradní doprava: od 12.března 2018 šalina č. 12 během výstavby končí ve smyčce Zvonařka. Přestupním místem na náhradní autobusy bude zastávka Úzká. Vedle X12 se změní trasy i dalších autobusových linek, např. linka BUS 67 bude nově jezdit po Masné a Křenové. 

Celá stavba bude stát 1,2 mld Kč. 50 % z této částky platí naše město Brno.  K tomu 350 mil Kč bude investice DPMB na novou trať šaliny na ulici Plotní, dvě nové zastávky a také na zajištění náhradní dopravy během výstavby. Daších 250 mil Kč přidá ŘSD, protože se buduje silnice I.třídy na Dornychu a 50 mil Kč také Teplárny Brno.

Součásti stavby je i nová kanalizace, a archeologický průzkum. Uvidíme, co se najde. Moc toho ale asi nebude. Spodní voda je již ve třech metrech, což mimo jiné bude hodně znesnadňovat výkopové práce.

Poslední šalina po sto let trase pojede v noci 11.března. Výluka začíná 12.března.

Šalina Plotní

Šalina Plotní – nová trasa šaliny kolem Zvonařky do Komárova

Přestávám doufat

Už pomalu přestávám doufat, že se toho dočkám. Přeložení šaliny z ulice Dornych na ulici Plotní. A kompletní rekonstrukce Dornychu. Zrychlení spojení do Komárova, zastávky šaliny u autobusového nádraží Zvonařka. Podstatné zlepšení pro chodce kolem Vaňkovky a Zvonařky, a hlavně zlepšení pro řidiče aut. 

Celý projekt Šalina Plotní vznikl již na konci 60.let. Následovalo půl století odkládání. Šalina Plotní je také nutným předpokladem pro dopravní napojení nového brněnského hlavního nádraží a hlavně pro rozvoj tzv. Jižního centra, tedy území od Vaňkovky, Zvonařky k řece Svratce.  Šalina Plotní a nové Jižní centrum Brna. Rychlá šalina v Brně.

Už v únoru 2018

středa 17.ledna 2017
První kopnutí do země by mělo být už v únoru. Ještě se musí něco doladit. Náklady na přeložení šaliny a novou silnici jsou 1,2 miliardy korun, práce mají trvat 2,5 roku (30 měsíců).

Auta budou jezdit po rozšířené a modernizované ulici Dornych. Ta bude mít nově čtyři jízdní pruhy. Šaliny naopak Dornych opustí a budou jezdit kratší trasou po Plotní do Komárova. Už tedy žádné míšení aut a šalin na jedné úzké ulici. Plotní se zklidní, lidé konečně po 4 letech od dokončení Zvonařky získají pohodlný přístup na autobusové nádraží a poskytne se i nástupní prostor pro šalinu směr Nové nádraží Řeka. Hnusná konstrukce nadchodníku půjde do šrotu.

Nejdříve se začne pracovat na Dornychu, který bude zavřený od Svatopetrské až k jižnímu konci ulice. Zhruba po roce se stavba přesune do Plotní ulice. Šaliny přestanou jezdit do Komárova už od začátku stavby. Nahradí je autobusy, které budou jezdit po Plotní.  Jako objízdné trasy pro auta budou sloužit nově postavená ulice Nová Agrozet, která spojuje Dornych přes areál bývalých mrazíren s ulici Masnou.

Dornych - Plotní

Modernizace Dornychu a přeložení šaliny na Plotní

Na nové tramvajové trati bude zastávka šaliny přímo u autobusového nádraží, které má projít první zásadní modernizací. Jižněji vznikne ještě jedna nová zastávka šaliny. V Plotní budou protihlukové stěny. Investice dopravního podniku je 330 milionů korun. Dalších 176 milionů korun investuje Ředitelství silnic a dálnic a 30 milionů Teplárny Brno, které díky stavbě mohou rozšířit síť teplovodu. Dosud teplo dodávaly pouze na Dornych, rozšíří síť i do Plotní. Zbylých zhruba 700 milionů investuje Brno, kterému se podařilo získat evropské dotace.

Dornych - Plotní

Detail rekonstrukce Dornychu a Plotní

A to nejdůležitější nakonec: zastupitelstvo už také schválilo poslední potřebnou směnu domu u současné zastávky Zvonařka. To je ten s tím bazarem. Barák půjde (konečně) k zemi. 

Šalina Plotní – co se zlepší

26.srpna 2017
Stavba má začít na podzim 2017 po skončení oprav tzv. Pražského viaduktu mezi dosavadním Hlavním a Židenickým nádražím. A související výluky vlaků 2017 na hlavní nádraží. Dokončení je plánováno na 2,5 roků. Podle webu města Brna se:

  • Šalina se přesune z ulice Dornych do ulice Plotní. Tím se trať narovná a zrychlí cesta do Komárova.
  • Nová zastávka šaliny  Autobusové nádraží Zvonařka.
  • Zbourá s eten ohyzdný nadchod na Zvonařku
  • Dojde k uvolnění prostoru Dornychu pro automobilovou dopravu.  Na Dornychu vznikne tří až čtyřpruhová komunikace, kudy pojedou auta z centra Brna na jih.
  • Hladší průjezd aut zajistí také přestavba křižovatky ulic Dornych a Zvonařka
  • Odstraní se dosavadní smyčka šaliny na Dornychu.
  • Vznikne nový výjezd pro autobusy z ústředního autobusového nádraží Zvonařka ve směru východ a jih.
  • Teplárny Brno rozšíří tepelný rozvod o přípojky mezi ulicemi Zvonařka, Dornych a Plotní a o páteřní přípojku takzvané Jižní centrum. 
  • Kompletní rekonstrukcí projdou všechny veřejné plochy v daném prostoru včetně rekonstrukce inženýrských sítí.

Zdroj a více na stránkách města Brna.

Šalina č. 12 bude po většinu dobu přestavby Plotní ukončena ve smyčce Zvonařka. Lidé budou pokračovat autobusy přes zastávky Plotní a Masná. 

Dornych Brno

Ulice Dornych kolem roku 2012. U zastávky Kovářská vidíte probíhající demolici rohového domu a zadní části výrobní haly slévárny UXA.

 

Ulice Dornych

Ulice Dornych kolem roku 2012. Probíhající demolici zadní části výrobní haly slévárny UXA.

Demolice Plotní

14.listopadu 2010
V Brně se dějí ale věci: do pátku 19.11.2010 můžete posílat své návrhy co byste provedli s územím mezi Trnitou a Opuštěnou ulici. Začala se bourat polovina Plotní ulice, a za chvíli se roztančí buldozery i na Dornychu. Barák k demolici je již ohrazen. Co bude se šalinou?
A na Benešové ulici se rovněž dali do chodu stavební stroje. Konečně. Že by tam konečně postavili ten dlouho slibovaný C(Č)D barák? Taková aktivita.

Co psali v novinách

2.červen 2008

Šalina Plotní

Šalina Plotní – Deník 2.června 2008

22.duben 2008

Šalina Plotní

Šalina Plotní – Deník 22.dubna 2008

11.března 2005

Šalina Plotní

Šalina Plotní – MFDnes ze dne 11.března 2005