Čekáme na desítku

Sledujte plány na znovu obnovení šaliny číslo 10 ze Stránské skály opět až do Líšně. Historie, jak probíhá výstavba a kdo tomu brání 

Šalina číslo 10

Má dojít ke sloučení zastávek Stránská skála a Stránská skála – smyčka. Smyčka bude nadále sloužit jen jako záloha. Trať bude pokračovat 2,7km úsekem se zastávkou Holzova, do smyčky Muzeum dopravy. Trasa bohužel nebude mít parametry Rychlé šaliny, protože na dvou místech bude úrovňové křížení šaliny se silnici: Drčkově a u Holzovy ulice.

  • První zmínka o obnově trati: 2016
  • Zahájení výstavby: jaro 2018 (odloženo ale kvůli protestům místních)
  • Cena: 400 až 450 mil Kč (360 mil Kč na jaře 2017 před připomínkami občanů)
  • Dokončení: za 2 roky, tj. polovina 2020 do oslav MHD v Brně
  • Cíl: obnova šaliny na již existujícím náspu, kde byl v 60.letech ukončen provoz šaliny. Obsluha nové bytové výstavby v Líšní
  • Zrušeno: jaro 2019: projekt zrušen kvůli protestům obvatel ulice Holzova

Desítka do Líšně má zelenou

Plán na prodloužení šaliny 10ky do Líšně

Plán na prodloužení šaliny číslo 10 do Líšně

Říjen 2017 
Obnova šaliny ze Stránské skály do Líšně získala v říjnu 2017 posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA. Příprava tedy může pokračovat.
Stavět by se mohlo již příští rok, popř. v roce 2019. První šaliny by mohly opět vyjet nahoru v roce 2020. Naposledy tudy šalina projela z depozitáře Technického muzea v roce 2002. Od té doby trať už jen chátrá. Celkem nás to bude stát 400 až 450 milionů korun, včetně stavby protihlukové stěny, aby projíždějící šaliny nerušili obyvatele okolních domků.

Šalina č. 10 bude jezdit v 10 minutovém intervalu a na tříkilometrovém úseku zastaví na zastávce Stránská skála a U proluky a na konečné Muzeum dopravy, u níž bude přestup na autobus. 
Součástí stavby bude také roční rekonstrukce tratě na Stránskou skálu, která odbočuje od tratě na Mifkovu.

Současná konečná Stránská skála  

Šalina Stránská skála

Jsme na bývalém nádraží Stránská skála. Proto ta „divná“ zastávka šaliny. Později byla železnice přeměněna na šalinu. 

Smyčka Stránská skála

Smyčka Stránská skála na podzim 2018

Šalina Stránská skála

Šalina Stránská skála

Šalina Stránská skála

Šalina Stránská skála

Odhlučnění tratě

Návrh protihlukové stěny

Protože obnovení provozu šaliny bude nejen znamenat lepší dopravní dostupnost, ale také hluk od šalin, musí být navrženo protihlukové řešení.

Se zajímavým řešením jak odhlučnit šalinu od okolí a přitom nestavět ty hrozné protihlukové stěny přišel Radovan Vašíček z Mendelovy univerzity, Zahradnická fakulta.
Kolem trasy šaliny by vedl cyklostezku, která by byla v noci osvětlena bateriemi přes den nabíjenými ze solárních panelů. A kolem Holzovy ulice by postavil tunel pro šalinu, kde nahoře by vedl cyklostezku a cestu pro pěší, nabízející krásný výhled na město Brno.

BunkR pro jednoho muže

Hned u současné konešně šaliny číslo 10 je tento betonový úkryt. Není to ale žádná rarita. Takových úkrytů je po Brně více. Další, který jsem navštívil je na Špitálkách v Teplárnách města Brna. Tyto standardizované kryty sloužily jako ochrana jen pro jednoho muže při náletu. Zde nejspíše jako úkryt pro železničáře, který obsluhoval železniční nádraží Stránská skála u fabriky. Při vyhlášení náletu měl za úkol zastavit provoz, vypnout zařízení a běžet do nejbližšího krytu. Aby po skončení náletu mohl rychle obnovit provoz. Uvnitř nebylo nic jiného než sedátko. Tyto bunkry byly stavěny nejspíše ve 30.letech 20.století před válkou s Německem.

Bunkr Stránská skála

Kousek od současné konečné šaliny číslo 10 je tento bunkr Stránská skála.

Kryt na Stránské skály
Kryt na Stránské skále

Dnes je vchod do krytu u zastávky šaliny Stránská skála částečně zasypán hlínou a listím

Bunkr Stránská skála, kryt pro jednoho pozorovatele

Bunkr Stránská skála je betonovým krtem či spíše pozorovatelnou pro jednoho muže. 

Děsina zrušena. Na jak dlouho?

Holzova - Líšeň, z.s.

Výpis ze spolkového rejstříku Holzova – Líšeň, z.s.

Duben 2019
Na konečnou do Líšně přestala šalina jezdit v roce 1964. Námitky spolku Holzova-Líšeň, kteří odmítly protihlukovou stěnu, způsobilo, že naděje na dotaci padla, vedení trati v jiné stopě je hloupost a tak prodloužení šaliny do Líšně defnitivně padlo.

Tímto děkuji panům: Michal Štourač, Jan Holan a Jaroslav Hnilica.

Pokračování do Líšně

Šalina do Líšně

Pokračování šaliny číslo 10 do Líšně. Koleje po pár metrech končí v křovích a v zahrádkách

Pokračování šaliny číslo 10 do Líšně
Pokračování šaliny číslo 10 do Líšně

Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.

Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com