Stručný přehled Malých Velkých staveb v Brně, v brněnské metropolitní oblasti a na Jižní Moravě.

V čem je problém?

V roce 2018 se naše Česká republika ocitla na 156 místě ze 180 zemí na světe co se týká obtížnosti stavebního povolení. jsme jen příčku před Palestinským územím. Délka stavebního řízení však ovlivňuje i cenu stavby. Každá regulace zvyšuje cenu, kterou vždy zaplatí koncový zákazník.
Průměrná cena bytů a domů se u nás vlivem regulací a průtahu navyšuje o jednu třetinu, a v Praze dokonce o více jak polovinu. To se týká jak domů, tak veškerých veřených zakázek: železničních tratí, nových knihoven, silničních obchatů měst. Za tyto průtahy platí každý pracující občan. Jinými slovy, pokud bychom zjednodušili stavební řízení, spadla by cena nových domů a bytů až o třetinu. Omezení a restrikce uměle vyvolávají nedostatek domů a bytů. Ti, kterým se podaří překonat stavební řízení, samozřejmě zvyšují ceny nahoru. 

Vytratil se étos stavění

Takto si 23.zář 2017 povzdechl Ondřej Boháč, ředitele Institutu plánování a rozvoje města Prahy. „…odvykly jsme si na jeřáby ve městě. Ve společnosti dnes není touha něco postavit, spíše převládá obrnný reflex. Mnoho politických elit se dostalo do popředí právě díky obranné reakcí společností.“ a o kus dál „…mnoho politiků bylo vyneseno nechutí něco budovat – slibovali spíše, že se nestane a co zastaví. Nálada ve společnosti je faktorem, který hrahe významnou roli.“  Z článku „Vytrtil se étos stavění“ v Lidovkách v sobotu 23.9.2017, strana 15
Viděno v Brně: nechuť stavět a budovat nové věci
Nejen v Brně se šíří nechuť stavět a budovat nové věci. Nic neměnit, pokrok neexistuje, návrat do minulosti, vše zakonzervovat. Zvláště v Brně.
Zdroj snímku: Foto pořídil pan Ivo Ax, zveřejněno na FBooku ve skupině Viděno v Brně. Zeď na ulici Rybářské v Brně
„Zdá se mi, že touha budovat opadla a teď zažíváme něco, co bych nazval dokonce nechuť stavět, měnit, budovat a být odvážní, kreativní.“ řekl slavný český architekt pan Josef Pleskot a pokračoval „….prožíváme období stavební pasivity a developeři staví jen proto, že to je jejich džob.“

K situaci v Praze, ale mohli bychom říci o každém větším českém a moravském městě pak „… Praha chřadne a ztrácí na kráse, protože se neomlazuje…. Když něco stagnuje a chátrá, není z toho (ani) dost energie pro život.“ 

Forbes Life, podzim 2018

Napřed velký okruh, pak teprve nové silnice uvnitř města

Ivo Oberstein, bývalý hlavní architekt Prahy říká, nejdříve měl být postaven vnější dálniční obchvat Prahy a teprve až bude hotov, pojďme stavět vnitřní městský okruh. Dnes přes centrum Prahy jezdí tranzitní dopravy, která po dokončení vnějšího okruhu už nebude. A změní se směr a tok dopravy.

Možná bychom si ze slov architekta Obersteina měli vzít ponaučení i pro Brno. Stavíme Velký městský okruh, když nám přes Brno jezdí tranzitní doprava. Dnes nestavíme Velký městský okruh pro nás brňáky a každodenně dojíždějící, stavíme Velký městský okruh pro tranzitní dopravu. Až postavíme dálnici (přes Bystrc) na sever, změní se v Brně intenzita a směr dopravy. Nebude pak Velký městský okruh již zastaralý? S nájezdy ze směrů odkud není třeba a chybějícími napojením na jiné směry? Dodávám já. A ještě jeden vzpomínka architekta Obersteina. Popisuje, jak byl v polovině 60.letech v Praze odpor proti výstavbě metra s odůvodněním, že Praha přece nikdy nebude mít přes milion obyvatel. Stačí tedy tramvaje (šaliny) a autobusy.

Trochu mi to připomíná debaty o poloze Nového nádraží a Severo-jižním kolejovém diametru. Brno je malé, má málo obyvatel, … Zdroj: Lidovky, sobota 5.srpna 2017, příloha Česká pozice. str. 13

Co se v Brně plánuje postavit

Kamenný vrch II

  • První zmínka: 2018
  • Zahájení: na podzim 2019, po skončení sezóny
  • Cena: 900 mil Kč za 300 bytů, tj. 3 milkč na byt.
  • Investor: město Brno
  • Zahájení: 2022
  • Dokončení: 2024
  • Cíl: Polovina (150) by měla sloužit pro družstevní bydlení ale to jen občanům Evropské unie ve věku od 18 do 36 let s měsíčním příjmem v páru od 35.000 do 50.000 Kč čistého. Zbytek jako startovací byty pro mladé, byty pro seniory nebo handicapované. 
  • Brno vlastní téměř 30.000 bytů, což je asi 15 procent z celkového počtu bytů ve městě.
  • Umístění: Lokalita Kamenný vrch II je nad ulicí Petra Křivky v městské části Nový Lískovec. 

Nové byty na Kaménkách

Vizualizace nových bytů a domů Na kamenkách
Vizualizace vítězného soutěžního nových bytů a domů Na kamenkách. Architekti Kuba a Pilař s.r.o. Ladislav Kuba a Tomáš Pilař.
  • První zmínka: 2018
  • Cena: 2,4 mld Kč
  • Počet bytů: 800 bytů (tj. cca 3 mil kč za byt)
  • Investor: město Brno
  • Zahájení: 2022
  • Dokončení: 2028
  • Cíl: Část bytů bude družstevních (380), další pro důchodce (200), mladé rodiny (100), handicapované (60 bezbarierových) nebo pro sociální účely (60 bytů).
  • Lokalita: Na Kaménkách v Černovicích
Poloha nových bytů a domů Na kamenkách
Poloha nových bytů a domů Na kamenkách
Nová zástavba Na Kamenkách, vizualizace vítězného soutěžního návrhu
Nová zástavba Na Kamenkách, vizualizace vítězného soutěžního návrhu

Byty na Kaménkách II

  • První zmínka: 2018
  • Cena: 
  • Počet bytů: 1.100 bytů
  • Investor: soukromý IMOS
  • Zahájení: 2028 (?)
  • Dokončení:
  • Cíl: 
  • Lokalita: Na Kaménách v Černovicích

První městská ubytovna pro chudé

  • První zmínka: únor 2019
  • Cena: 31 mil Kč
  • Počet bytů: 12 bytů pro 30 lidí
  • Investor: Brno
  • Zahájení: 2019
  • Dokončení: 2021
  • Cíl: dočasné ubytování pro chudů, zejména manželské páry a rodiny s dětmi. Lidé by v ubytovně měli zůstat nejdéle rok. 
  • Lokalita: Železniční ulice v Komárově vzadu za novým nádražím

Riviera: hřiště na plážový volejbal

  • První zmínka: listopad 2018
  • Zahájení: na podzim 2019, po skončení sezóny
  • Cena: 50 mil Kč
  • Investor: město Brno
  • Dokončení: 2020
  • Cíl:kryté hřiště na plážový volejbal, zázemí, občerstvenní

Nové brněnské nádraží

Nové brněnské nádraží
  • První zmínka: 1927
  • Zahájení: 1970
  • Nový odhad zahájení: 2023
  • Cena: 42 mld Kč + 1,5 mld Kč na MHD
  • Dokončení: 2030
  • Cíl: Zajištění potřebné kapacity přes železniční uzel Brno, zejména v osobní dopravě, rozvoj města Brna jižním měrem
  • Více v příspěvku Historie železničního uzlu Brno

Dálnice D52: Brno – Vídeň

  • První zmínka: 1938
  • Zahájení stavby: 1939
  • Nové pokračování:  2019
  • Cena:
  • Dokončení:
  • Cíl: kapacitní silniční spojení Pohořelic a Rakouska
  • Dodat z 2.2019: pan Josef Dvořák z Tetčic podal námitku pro úsek Pohořelice – Iváň. Stavba se odkládá na neurčito

Všichni Brněnští úředníci na jednom místě

  • První zmínka: květen 2018
  • Zahájení:
  • Cena: 1,5 mld Kč
  • Cena: odkup pozemku a projektu za  170 milionů (uvažovaný ČD palác se nebude stavět).
  • Prodej stávajících pozemků a budov: odhad 750 mil Kč.
  • Investor: město Brno
  • Dokončení:  2023 – 2024 (stavba má v 6.2018 stavební povolení)
  • Cíl: soustředit všechna pracoviště pro styk s veřejností na jedno místo. Místo pro 1.100 úředníků, kteří dnes sídlí na deseti (!) různých adresách. Do nového paláce u ulice Benešova a Koliště, na místo plánovaného CD paláce. Plus 517 parkovacích míst v podzemní garáži. Lávka přes Koliště nebo lávka (spojení) se sousedním Moravským palácem není předmětem zakázky.
  • Původní záměr bylo zde postavit CD Centrum, tento záměr nevyšel
Úředníci Magstrátu města Brna budou na jednom místě
Vizualizace nového městského paláce, kde budou soustředěni všichni úředníci Magistrátu města Brna. 
Pohled na nový úřednický palác od Malého městského okruhu v Brně
Pohled na nový úřednický palác od Malého městského okruhu z Koliště. Lávka by propojovala centrum města s ulici Vlhká v Zábrdovicích.
Plocha CD Paláce v 6.2018
Zamýšlená plocha v červnu 2018. Dříve se tu plánoval kancelářské prostory ČD paláce. Z projektu ale sešlo a pozemek už několik let leží ladem. 
Plocha CD Paláce v 6.2018, zatím parkoviště
Plocha budoucího městského paláce. Zatím se malá část využívá jako parkoviště. Snímek z 6.2018. 

Obnova smuteční síně v Židenicích

  • První zmínka: 1983, provoz ukončen v lednu 2007
  • Zahájení: 1,5 roků na projektovou přípravu (!)
  • Cena: 25 mil Kč + 2 mil Kč na projektovou přípravu
  • Investor: Židenice + město Brno
  • Dokončení: 
  • Cíl:  aby síň opět sloužila obřadům, byla cílem turistů a zachránila se významná brněnská památka jejímž autorem je v roce 2018 zesnulý architekt Ivan Ruller.

Nová železniční zastávka Obřany

  • První zmínka: 2014
  • Zahájení:
  • Cena:
  • Investor:
  • Dokončení:
  • Cíl: z Obřan do centra za 10 minut díky nové žel. zastávce nad ulici Fryčajova. V současnosti je zadána Studie proveditelnosti s očekávaným rozuzlením na podzim 2018.

Prodložení trolejbusu Jírová

Prodložení trolejbusu Jírová
  • První zmínka: 2016
  • Zahájení: 2019
  • Cena: 129 mil Kč (6.2018)
  • Dokončení: 2020
  • Cíl: navazující stavba na šalin Stránská skála. Prodloužení trolejbusové trati Novolíšeňská – Jírova: Prodloužení linek 25 a 26 ze zastávky Novolíšeňská do zastávky Jírova. Zavádí se obsluha zastávek Bartákova, Rotreklova a Jírova.
  • Měnírka Jírová, 1.600 metr trolejbusových tratí.

Parkoviště a Koncertní sál Brno

Koncertní sál Brno
  • Název: Janáčkovo kulturní centrum
  • První zmínka: 90.léta 20.století
  • Soutěž na projekt: 2004, vítězný návrh Ateliér M1
  • Zahájení:
  • Cena: 1,5 mld Kč / 1.300 míst k sezení
  • Cena za jedno místo na sezení:  1,2 mil Kč
  • Cena za podzemní parkoviště: 250 mil Kč / 200 míst  
  • Cena za jedno parkovací místo: 1,25 mil kč
  • Investor:
  • Dokončení:
  • Cíl: parkoviště v centru, koncertní sál a zázemí pro brněnskou filharmonii
  • Dodatek: Primátorka Markéta Vaňková se dohodla s autory projektu z M1, že v březnu 2019 stáhnou žalobu na naše město Brno.

Parkoviště a Modernizace úrazovky

Modernizace a dostavba úrazovky v Brně
  • První zmínka: jaro 2018
  • Zahájení:
  • Cena:
  • Dokončení:
  • Cíl: modernizace a zvětšení kapacity novým objektem, plus lepší přístup pro vrtulníky a parkoviště
  • V roce 2019 proběhly za 52 mil Kč drobné opravy zateplení, klimatizace a fasáda. Úrazovka má 500 zaměstnanců a roční obrat 550 mil Kč.

Šalina na Lesnou

  • První zmínka: 1977
  • Zahájení:
  • Cena:
  • Dokončení: 2035
  • Obsluha sídliště Lesná. Prodloužení Merhautova – Lesná a Propojení Generála Píky – Merhautova: Prodloužení linky 5 ze zastávky Štefánikova čtvrť směr Lesná, Haškova / Čertova rokle. Ze zastávky Fügnerova je linka 11 vedena přes spojku směr Lesná, Haškova. Obsluha zastávek Poliklinika Lesná, Lesná-nádraží, Heleny Malířové, Arbesova, Blažkova, Brechtova, Haškova. Most nad železniční tratí buď opravit nebo postavit nový, popř. postavit druhý jen pro šalinu.

Dálnice D43 Dálnice – Rozrání

  • První zmínka: 1938
  • Termín dokončení: 1940
  • Nové zahájení:  2020
  • Cena:
  • Dokončení:
  • Cíl: první úsek dálnice Vídeň – Slezsko

Nové domy na Veveří

Nové domy na Veveří
  • První zmínka: 2008
  • Zahájení: 2021
  • Cena: soukromý investor
  • Dokončení: 2024 první etapa
  • Cíl: Na ulici Veveří, místo C.K. kasáren mají podle projektu Evy Jiřičné vzniknout byty, plochy pro kanceláře a živnosti, garáže, něco pro volný čas a zeleň. Společnost Veveří Centre v roce 2018 pro stavbu získala územní rozhodnutí a nyní připravuje projekt pro stavební povolení. Na pozemku velkém přibližně sto čtyřicet krát sto dvacet metrů by měl být postaven soubor několika domů, které budou diagonálně rozděleny krytou pasáží na dva bloky. Celý komplex bude čítat přibližně tři sta bytů různých typů a zhruba osm set parkovacích míst umístěných ve dvoupodlažních podzemních garážích. Jednotlivé budovy budou mít šest až sedm nadzemních podlaží. V prvním podlaží by měly být komerční prostory.
Vozualizace vnitrobloku na Veveří
Vozualizace vnitrobloku na Veveří

LANOVKA Z PISÁREK DO BOHUNICKÉHO KAMPUSU

Vizualizace lanovky z Pisárek do Bohunic
  • První zmínka: podzim 2016
  • Zahájení:
  • Cena: 430 mil Kč (6.2018)
  • Dokončení:
  • Cíl: přímé dopravní napojení od konečné v Pisárkách do Bohunického kampusu
  • Více v příspěvku Brněnská lanovka.

Nový barák na Lidické

Architektonický návrh nového domu na Lidické vedle hasičů
  • První zmínka: 9. 2018
  • Zahájení:
  • Cena:
  • Investor: soukromý, návrh arch. kancelář A Plus.
  • Dokončení: místní protestují
  • Cíl: nabídnout 177 nových bytů v centru Brna, kanceláře a garáže pro kola, motorky a auta. Na střeše garáží park.
Vizualizace mrakodrapu na ulici Lidická v Brně
Vizualizace mrakodrapu na ulici Lidická v Brně, jaro 2019
5.března 2019
Gabriela Stögerová, která bydlí hned vedle pozemku, na němž by měl věžák vyrůst, sesbírala  na 4.500 podpisů proti výstavbě nových bytů. Petici v úterý odevzdala primátorce Markétě Vaňkové.

23patrový dům má být ve vnitrobloku ulic Lidická, Kotlářská, Bayerova a Burešova. 177 nových bytů by zde nabízelo nový domov. Za petici se již dříve postavila brněnská Strana Zelených (Jasna Flamiková).

Podle Stögerové se lidem z dotčených domů plán nelíbí. „Jsme rádi za možnost bydlet v domě z konce 19. století…“ uvedla. Problémem je i připravované parkoviště pro 180 aut, které by jinak stály na ulici.

26.března 2019
Společná schůzka města a stavbařů. Bylo dohodnuto, že max. počet pater bude 16. Má také vzniknout regulační plán pro tuto oblast, protože se tu mají stavět další budovy.

ÚPRAVA PARKU V ROOSEVELTOVĚ ULICI, NAPROTI DIVADLU

  • První zmínka: duben 2018
  • Zahájení:  ?
  • Cena: ?
  • Dokončení: ?
  • Cíl: v jižní části parku má být (konečně) postaven dům. Prostor mezi Místodržitelským palácem a Janáčkovým divadlem protnou nové cesty, vzniknou místa pro letní zahrádky, lavičky, staré stromy zůstanou nedotčené.
  • Návrh: tým architekta Jiřího Vokřála (soutěž Brno-střed, duben 2018)

REKONSTRUKCE BÝVALÉ PEKÁRNY NA CEJLU

Pekárny na Cejlu v Brně
  • První zmínka: duben 2018
  • Zahájení:  ?
  • Cena: soukromý investor, developerská skupina RC Europe
  • Dokončení: ?
  • Cíl: rekonstrukce bývalé pekárny a sousedních baráků

DÁLNICE D43 VÍDEŇ – BYSTRC U BRNA – SLEZSKO – POLSKO

  • První zmínka: 1939
  • Zahájení: 1939
  • Cena:
  • Dokončení:
  • Cíl: dálniční spojení sever- jih střední Evropy přes Bystrc. Odvedení tranzitní dopravy z Brna, částečný obchvat města

Atletická hala v Bohunicích

Atletická hala v Bohunicích, vizualizace návrhu
  • První zmínka: 2016
  • Zahájení: 2019
  • Cena: 640 mil Kč (649 mil Kč – 6.2018)
  • Dokončení: 2020 (2021 – 6.2018)
  • Cíl: atletický stadión pro 2.000 diváků, zázemí pro atlety na Jižní Moravě. Kromě atletů ji bude využívat sousední Masarykova univerzita. Sloužit bude i pro vědecko-výzkumnou činnost pro lepší trénink atletů. Jedno patro podzemí a dvě patra nadzemní.

ŠALINA NA KAMECHY

Trasa plánované šaliny na Kamechy v Brně Bystrci
  • První zmínka: 2015
  • Zahájení: odloženo, problém s geologii
  • Cena: 1,5 mld Kč + tunel přes skálu
  • Dokončení:
  • Cíl: napojení nového sídliště na šalinu
V polovině října 2018 město Brno zadalo za 16,5 mil Kč vypracování Studie proveditelnosti pro územní rozhodnutí o prodloužení šaliny z Bystrce na Kamechy. Šalina má nahradit stávající autobusy, které již nestíhají odvážet cestující z tohoto velkého sídliště. Termín výstavby tratě se již posunul, protože se při geologickém průzkumu zjistilo, že v místě plánovaného vedení šaliny je moc tvrdá skála. Nová Studie proveditelnosti má říci, co s tím. Jednou z možností je vedení trasy šaliny i v jiné stopě než se doposud plánovalo.

Nový hokejový stadión u Výstaviště

Nová hokejová hala v Brně, vizualizace z jara 2019
První zmínka: 2007

  • Oživení plánu: duben 2018 (pan primátor Vokřál)
  • Změna plánu: únor 2019 (paní primátorka Vaňková)
  • Zahájení: 2020
  • Cena: 1,4 mld Kč
  • Nová cena: 1,5 mld Kč z 5.2018
  • Nová cena: 1,4 mld kč z 3.2019
  • Dokončení: 2022 (posunutí na 2024) 
  • Cíl: nová hokejová hala pro brněnské hokejisty. Na místě zbouraného velodromu u výstaviště
  • Změna: nová hala nebude místo Velodromu, ale vzadu na Výstavišti. Kapacita: 12 000 lidí.
  • Komentář: Je dobře, že v Brně vznikne poradna krytá hala, nejen na hokej. Velodrom čeká demolice tak jako tak, nevyhovuje ani svými parametry, tak proč místo něj nepostavil novou halu. Já jsem pro. A nářky, že to bude daleko, že všichni brňáci jsou zvyklí chodit za Lužánky …. mi trochu připomínají nářky nad výstavbou jiné důležité stavby v Brně v nové poloze u řeky. Jen bych tu ještě zmínil, že v nedávné soutěži o rozvoj našeho Výstaviště, jeden z návrhu vedl šalinu i okolo výstaviště po ulici Křižkovského + Bauerova pro zlepšení dopravní obslužnosti tohoto území.+5/0
  • Změna: 2.2019 Nový zimní stadión nebude místo starého velodromu, ale bude postaven na volné ploše vzadu na výstavišti, u pavilonu Z. Cena: 1,4 mld Kč, počet míst 12.000. Cena za jedno místo cca 117 tisíc Kč. Důvodem přesunu je, že se nikomu nechce čekat až bude v Komárově postaven nový velodrom. A pak teprve stavět na výstavišti. Rozhodnutí uvítal i ředitel BVV pan Kuliš, protože spojení velkých výstavních hal vzadu na výstavišti a nového velkého stadionu je velmi atraktivn. Škoda jen, že z přední části výstaviště se postupně stává skanzen, popřípadě brownfield.
  • V březnu 2019 se město Brno dohodlo s českým státem na spolu-účasti ve výši stovek mil Kč. Další stovky mil Kč má poskytnout Jihomoravská kraj a zbytek doplatí Brno. 

Rekonstrukce přednádražního prostoru

  • Zahájení: 2021 – 2022
  • Cena: neznámo
  • Dokončení:
  • Cíl: po rekonstrukci dlažby na refýži šalin v létě 2017 úprava / rekonstrukce schodiště do podchodu

Rekonstrukce bazénu na Ponávce

  • Zahájení: 2019
  • Dokončení: 2019
  • Cena: 20 mil Kč (2 mil kč dotace z Prahy, zbytek Brno)
  • Cíl: oprava opravy střechy a zateplení budovy bazénu. Díky tomu se uspoří za energie.

Přes dva miliony korun by měla pokrýt dotace, zbytek dá město z rozpočtu. Objekt nabízí pětadvacetimetrový bazén. Cílem projektu je zlepšit energetickou náročnost budovy, šetřit energie a snížit produkci znečišťujících látek.

TROLEJBUSY NOVÁ ZBROJOVKA

Plánovaná trasa trolejbusu přes Zbrojovku
  • První zmínka: říjen 2017
  • Zahájení:
  • Cena:
  • Dokončení: 2020
  • Cíl: Obsluha rozvojového území Zbrojovka: Spoje linek 25 a 26, které jsou ukončené v zastávce vozovna Husovice, jsou vedeny přes areál Zbrojovky do zastávky Stará Osada. Prodloužení linky 27 ze zastávky Stará Osada do zastávky Tomkovo náměstí. Zavádí se obsluha tří nových zastávek na nových komunikacích v prostoru Zbrojovky.
  • Sledujte bourání a výstavbu v příspěvku Nová Zbrojovka.

Věznice Cejl v novém: kreativní centrum (jako) Brno

Věznice a káznice na Cejlu v Brně
Věznice a káznice na Cejlu v Brně
  • První zmínka: 2016
  • Zahájení:  2020
  • Cena: 350 až 400 mil Kč
  • Dokončení: 2022
  • Architekti:  atelier Kava
  • Cíl: Najít nové využití pro zchátralý objekt věznice a později archívu na Cejlu. Na jedné straně rozsáhlý památkově chráněný objekt s velmi obtížným využitím, na straně druhé snaha zachovat pietu místa. Návrh na Kreativní centrum pro umělce, chráněné díly, kanceláře a koncertní sál.
Kreativní centrum v místě káznice na Cejlu
Kreativní centrum v místě káznice na Cejlu, vizualizace vítězného návrhu KAVA s.r.o.  Tomáš Galien a spol.
Kreativní centrum v místě káznice na Cejlu
Kreativní centrum v místě káznice na Cejlu, vizualizace čelní stěny

Nový Velodrom bude v Komárově

Vizualizace nového Velodromu v Brně Komárově
Počet diváků: 2.500 sedících
Začít: 2021
Délka okruhu: 250 metrů
  • Zahájení: přelom 2019/2020 na volné ploše v Komárově, u ulice Hněvkovského
  • Cena: 350 až 400 mil Kč,
  • Nová cena: 600 mil Kč v 5.2018
  • Cena v 2.2019 – 350 mil Kč.
  • Cena z května 2018: 0,5 mld Kč
  • Cena v 4.2019: 800 mil Kč (součásti bude nově i hotel, hospoda, hypobarické centrum a protipovodňová opatení)
  • Dokončení:
  • Cíl: nová krytá hala pro oválnou cyklistiku na dřevěném povrchu. Využití i pro gymnastiku, či bojové sporty. Dosavadní starý a nevyhovující velodrom zbourat a plochu předat BVV
  • Místo po původním velodromu zůstane určeno pro sport. Zatím není ale jasný, pro který. 
Vizualizace nového Velodromu v Brně Komárově
Vizualizace nového Velodromu v Brně Komárově
Vizualizace nového velodromu v Brně
Duben 2019, vizualizace nového velodromu v Brně. ta široká ulice je Hněvkovského v Komárově
Umístění Velodromu v Brně
Umístění Velodromu v Brně v Komárově
Plán velodromu v Brně
Plán velodromu v Brně
Plán velodromu v Komárově
Plán velodromu v Brně Komárově

Sedm nemocnic, sedm parkovacích domů

  • První zmínka: duben 2018
  • Zahájení: ?
  • Cena: stovky miliónů Kč
  • Investor: město Brno
  • Dokončení: do šesti let, tj. do roku 2024
  • Cíl: vytvoření několika-set parkovacích míst u brněnských nemocnic. Parkoviště by měla vzniknout u Fakultní nemocnice Bohunice (500 parkovacích míst), Fakultní nemocnice u svaté Anny (200 míst za 260 mil Kč), Masarykova onkologického ústavu, Vojenské nemocnice, Dětské nemocnice (300 míst za 100 mil Kč), Úrazové nemocnice (220 míst) a Nemocnice Milosrdných bratří (záměr na nový parkovací dům na Polní ulici byl v 12.2018 zrušen)

 Místo LDNky zdravotně-sociální komplex

Sociálně zdravotní komplex Červený kopec v Brně
Sociálně zdravotní komplex Červený kopec v Brně. Vizualizace vítězného soutěžního návrhu, Rangherka s.r.o. – Jindřich Starý a Michal Schwarz
  • První zmínka: duben 2018
  • Zahájení:
  • Cena: 300 mil Kč (6.2018)
  • Investor: město Brno
  • Lokalita: Červený kopec
  • Dokončení:
  • Cíl: 200 míst pro dlouhodobě nemocné, kteří nemusí být v nemocnicích. Většina baráků na Červeném kopci půjde k zemi. Nové vniknou.
  • 2.října 2018 byla Radou města Brna schválen architektonický návrh na novu podobu léčebny.

Opravy a natírání Zvnařky

Vizualizace nové podoby stávajícího autobusového nádraží Zvonařka
Vizualizace nové podoby stávajícího autobusového nádraží Zvonařka
  • První zmínka: 2017
  • Zahájení:  konec roku 2018, odloženo na neurčito
  • Zahájení: nový termín březen / duben 2019
  • Cena: soukromá investice ČSAD Holding Brno – 100 mil kč (leden 2019).
  • Dokončení: konec roku 2019 (odloženo)
  • Nový termín dokončení: duben 2020 (termín z ledna 2019)
  • Architekti:  Chybik+Kristof Architects & Urban Designers
  • Cíl: Zmodernizovat autobusové nádraží Zvonařka, aby nebylo tak škaredé. Natřít ocelovou konstrukci. Osvětlení nástupišť.
  • Pokračujte na příspěvek Zvonařka.
  • oprava konstrukce a osvětlení. Pak zbourání stánků a stavba nové budovy pod střechou ve tvaru vlny. Nakonec úpravy parkovišť za nádražím a prostoru před ním směrem k Vaňkovce

Šalina Stránská skála a do Líšně

Plán na prodloužení šaliny 10ky do Líšně
Plán na prodloužení šaliny 10ky do Líšně
  • První zmínka: 2016
  • Zahájení: jaro 2018 (odloženo kvůli protestům místních)
  • Cena: 400 až 450 mil Kč (360 mil Kč ještě na jaře 2017 před připomínkami občanů)
  • Dokončení: 2 roky, tj. polovina 2020
  • Cíl: obnova šaliny na již existujícím náspu, kde byl v 60.letech ukončen provoz šaliny. Obsluha nové bytové výstavby
  • Pokračování v příspěvku Šalina do Líšně

Trolejbus na nádraží Starý Lískovec

Prodloužení trolejbusu k nádraží ve Starém Lískovci
Prodloužení trolejbusu k nádraží ve Starém Lískovci
  • První zmínka: září 2017
  • Zahájení:
  • Cena:
  • Dokončení: 2020
  • Cíl: Prodloužení trati Osová – železniční stanice Starý Lískovec: Prodloužení linek 25 a 37 ze zastávky Osová k železniční stanice Starý Lískovec. Po zprovoznění trolejbusové tratě Kejbaly bude linka 37 vedena po této nové trati do zastávky Vojtova a nebude zajíždět k terminálu Starý Lískovec. Zavádí se obsluha zastávek Kosmonautů a Starý Lískovec, nádraží.

Nová opravárenská hala pro vlaky

  • První zmínka: 11. 2018 (Miroslav Kupec)
  • Zahájení: únor 2019
  • Dokončení: po 20 měsících, tj. prosinec 2021.
  • Cena: 200 mil. Kč (219 mil kč v 2.2019)
  • Investor: České dráhy
  • Lokalita: Maloměřice
  • Cíl: ČD plánují výrazně posílit opravárenství vozů a to jak svých vlastních, tak nabídnout opravárenské kapacity dalších středo-evropským železničním společnostem. 
  • Dvoukolejná hala má mít délku 153 metrů a šířku 22 metrů. Díky těmto rozměrům se dovnitř vejdou i pětivozové jednotky InterPanter nebo dvou až tří-vozové jednotky RegioPanter. Podél jedné koleje bude i lávka pro prohlídky a montáž na střeše vozidel. Druhá kolej bude vybavena dvěma šestimetrovými mobilními plošinami. Dojde rovněž k přestavbě příjezdového kolejiště.

Údolní a tvořivý hub

  • První zmínka: červen 2017 (pan Matěj Hollan + JIC)
  • Zahájení:
  • Cena: 25 mil Kč (8 mil Kč na opravu budovy a 5 mil Kč na provoz na 5 let)
  • Investor: 12,5 mil Kč město Brno, 12,5 mil Kč JM kraj
  • Dokončení:
  • Cíl: na ulici Údolní, v prostorách bývalého VUT, by mělo vzniknout HUB pro kreativní lidi – kanceláře, dílny, výstavní prostory. Po dokončení nového centra na Cejlu by se kreativní centrum přesunulo sem.

Nový Lískovec – sídliště Kamenný vrch větší

  • První zmínka: 2016 ve strategickém plánu rozvoje města Brna
  • Zahájení:
  • Cena: 1 mld Kč
  • Investor: soukromý
  • Dokončení:
  • Cíl: 35 nových domů s 550 byty. Ale 20.června 2018 radnice N. Lískovce vyhlásila referendum, jestli si občané přejí rozšířené svého sídliště.

Vodová 2 + 2

  • První zmínka: červen 2018 (pan Halík)
  • Zahájení:
  • Cena: v desítkách miliónů Kč
  • Investor: město Brno
  • Dokončení:
  • Cíl: Současné dvě haly SK Královo Pole již kapacitně nestačí, není kde trénovat. Proto by byly, v areálu Vodová v Krpoli, postaveny ke stávajícím dvěma sportovním halám další dvě. Jedna pro tréninky míčových her (házená, florbal, basketbal ..) a druhá pro curling. Obě haly o rozměrech 40 x 20 metrů jednoduššího typu. Samotnou curling dráhu už Brno od jara 2018 vlastní.

Oprava pošty u Hlavního nádraží

Pošta u horního (hlvního) nádraží
Oprava pošty u Hlavního nádraží, zatím v nedohlednu

Rekonstrukce vozovny trolejbusů v Komíně

  • První zmínka: duben 2018
  • Zahájení: konec roku 2019
  • Cena: 200 mil Kč
  • Dokončení:
  • Cíl: Rekonstrukce střechy, opravy myčky, trafostanice, zateplení vozovny a snížení nákladů na topení.
  • Dnes je ve vozovně 70 trolejbusů ze 150 co Brno má. A nejen v souvislosti s novým nádražím se budou počty trolejbusů pomalu navyšovat.

Cyklopřechod přes ulici Hladíková

Přechod ulice Hladíková v Brně
Na chybějícím přechodu / přejezdu ulice Hladíková v Brně. Důležitá silnice je křížena hlavní cyklo trasou přes město. Bez semaforu. Fotka byla pořízena z projíždějícího vlaku.
  • První zmínka: 2014
  • Zahájení: ?
  • Cena: závisí na řešení, podjezd ?
  • Řešení je rovněž závislé na modernizaci železničního uzlu Brno 
  • Dokončení: ?
  • Cíl: odstranit jedno z nejnebezpečnějších míst křížení cyklotrasy a silně frekventované silnice bez přechodu (!)

tBratislavská – Hvězdová – Francouzská – Stará

Plán na zpřístupnění vnitrobloku na Bratislavské ulici v Brně
Plán na zpřístupnění vnitrobloku na Bratislavské ulici v Brně
  • První zmínka: březen 2018
  • Zahájení: polovina roku 2019 (bourání a kácení stromů a keřů)
  • Cena: 170 až 220 mil Kč
  • Dokončení: 2021
  • Cíl 1: otevřít pro veřejnost vnitro blok mezi ulicemi Francouzská, Bratislavská, Stará a Hvězdová. Nové ulice.
  • Cíl 2: pětice nových domy se 48 startovacími byty převážně s dispozicí 2+kk. A bytů v domě s pečovatelskou službou by bylo 40.

  Plac před nádražím v Králově Poli

  • První zmínka: 2010 architektonický návrh (Ivan Kopečný (ODS)
  • Zamítnuto 2012 (Miloslav Humpolíček (ČSSD)
  • Zahájení:
  • Cena: 700 mil Kč, 1 mil Kč za návrh
  • Dokončení:
  • Cíl: před nádražní prostor je neuspořádaný, lidé přebíhají mezi ostrůvky na šalinu, trolejbus, vlak a autobusy.
  • Projektanti navrhli vytvořit jediný terminál v podobě čtyřpodlažní budovy. Odtud by se lidé po lávce dostali shora na jednotlivá nástupiště vlaků, šalin, autobusů městských i regionálních a na trolejbusy. Poslední odbočka by vedla k Myslínově ulici (to je ta za nádražím, která je dnes od zbytku Krpole odříznuta tratí). Projekt by umožnil rozšíření blízkého Božetěchova sadu a využití části železničního nádraží jako záchytného parkoviště P+R. Vidíme, že i po těch letech (květen 2018) je tato plocha neuspořádaná, pro cestující nevhodná, Myslínova je stále odříznuta a o parkovišti P+R se stále jedná. Žádný další návrh už ale nevznikl.

Šalina k Bohunickému kampusu

Šalina k Bohunickému kampusu

Šalina k Bohunickému kampusu

  • 12.červen 2018 Zastupitelstvo Brna posvětilo stavbu
  • Zahájení: jaro 2019, zřejmě únor 2019
  • Cena: 1,3 miliardy Kč
  • Dokončení: konec roku 2021-22
  • Cíl: napojení Bohunické nemocnice a kampusu na šalinu. Ta odbočí ze stávající tratě osmičky v zastávce Osová ve Starém Lískovci, pod povrchem (600 metrů dlouhým tunelem) projde Mikulášské náměstí a pod silnici zamíří k nemocnici Bohunice a zastávce Univerzitní kampus. Asi 1 km tratě. (plán ze srpna 2017)
  • Více o šalině do Bohunic zde

Nové nádraží Brno Královo Pole

Dočkáme se modernizace Královopolského nádraží
Dočkáme se modernizace Královopolského nádraží?
  • První zmínka: září 2017
  • Zahájení: 2020
  • Cena: 1,8 mld Kč (2,4 mld Kč)
  • Dokončení: 2021
  • Cíl 1: stávající budova nádraží z 50.let 20.století je předimenzována a nevyhovující. Zbourání stávající budovy nádraží a výstavba zcela nové, dvoupatrové. Podchod až na druhou stranu, přes potok Ponávka, na ulici Myslínova. Bezbarierová nástupiště (výtahy a eskalátory) s novou střechou. Čekárna, dětský koutek, záchody a nějaký ten obchod.
  • Cíl 2: oprava první koleje z Krpole do Kuřimi – druhá kolej se opravovala vloni – zvýšení rychlost až o 15 km/hodinu. Změní se také uspořádání kolejiště na nádraží v Králově Poli, aby se zde mohly křižovat dlouhé vlaky. Což asi souvisí s rostoucím významem trati na Křižanov pro nákladní dopravu. Nový informační systém pro cestující dostanou i zastávky v České, v Řečkovicích, v Králově Poli a na Lesné.

Bohunice budou mít 2x tolik obyvatel: není ale kam dát auta

Pondělí 19.února 2018 V Bohunicích, v místě zvaném Červený kopec a u dálnice D1 + trasy VRT, mají vyrůst nové domy. Počet obyvatel Bohunic by se měl zdvojnásobit. Ze současných 15 tisíc by počet měl vzrůst až na 30 tisíc lidí.

Problémem je ale doprava. Není kde parkovat a kudy jezdit. Nové domy mají vzniknout na Červeném kopci mezi ulicemi Jihlavská, Horní a Kamenice, poblíž Ústředního hřbitova. Kde kdysi stávala Kohnova cihelna.
Druhá lokalita je u VRT trasy a dálnice D1 v areálu bývalé střední zahradnické školy v ulici Lány.
Pro obě lokality, Červený kopec i Lány, byly v roce 2017 rozpracovány územní studie, které řeší i dostupnost veřejné dopravy. Dopravní analýzou projde i Jihlavská ulice, zda-li unese další veřejnou a individuální dopravu (cyklisty a auta).

Přes možné problémy s dopravu je „… to lepší varianta, než kdyby se všichni budoucí obyvatelé v dotčených lokalitách přestěhovali za Brno a pak dojížděli do města autem. Takhle jim můžeme nabídnout cestování městskou hromadnou dopravou. Navíc není pravda, že dopravu neřešíme,“ poznamenal náměstek primátora Martin Ander.

VMO a Tunel pro šalinu pod Wilsonovým lesem

Plán velkého městského okruhu Brno
Plán Velkého silničního městského okruhu v Brně
  • Zahájení 1.etapy: přelom 6/7.2018 – odsunuto kvůli panu Dvořákovi z Tetčic
  • Skutečné zahájení: podzim 2018
  • Zahájeni 2.etapy: přelom 2/3.2020
  • Cena 1.etapy: 415 mil Kč
  • Cena 2.etapy: 2 mld Kč
  • Dokončení 1.etapy: silnice, za 20 měsíců, přelom 2/3.2020
  • Dokončení 2.etapy: tunel pro šalinu, 2021/2022
  • Cíl: Přeložení trasy šaliny do tunelu pod Wilsonovým lesem, a rozšíření silnice VMOkruhu
7.2018
Pan Josef Dořák z Tetčic (sám sobě Voda z Tetčic) napadl jedno ze čtyř stavebních řízení. Zahájení stavby se tedy posouvá o několik měsíců. Můj komentář: Josef Dvořák z Tetčic je dlouhodobě známá osoba. Již několik let blokuje modernizaci žel. tratě ze Střelic do Brna. Co jsem se doslechl, ale nemám ověřeno, tak mu prej kdysi dávno vyhodili manželku od dráhy a proto se všem mstí. Zdá se, že s přibývajícím věkem, si pan Dvořák rozšířil okruh svého zájmu i na Brno. Jeho metodou je opakované podávání stejné námitky. Jen mírně přeformuluje slova a šup s ní znovu. Bohužel čeští soudci nadmíru dbají nad formální stránkou svého konání, než-li nad (rychlým) výkonem spravedlnosti. A takové opakované podávání (stejných) námitek hned nezarazí.
+11/0
Ddatek z 2.října 2018
Pan Dvořák z Tetčic neuspěl a stavba může začít.

Šalina Stará Osada – Táborská

Návrh vedení šaliny Táborská - Stará Osada
Návrh vedení šaliny Táborská – Stará Osada. Současně prodloužení šaliny k ulici Viniční.
  • Zahájení:
  • Cena:
  • Dokončení: 2035
  • Cíl: Propojení Stará Osada – Táborská Gajdošovou ulicí + prodloužení tratě k ulici Viniční.
    Ale stavba šaliny Stará Osada – Táborská je podmíněna přeložením Velkého městského okruhu do tunelu Vinohrady.
    Dojde k odklonění linky 9 (ve variantě Řeka je linka označena jako 9B) ze zastávky Otakara Ševčíka na Starou Osadu. Současně dojde z druhé strany k prodloužení linky č. 3 ze Staré Osady přes Juliánov až k poliklinice Židenice. Obsluží tak zastávku Gajdošova.
    Výsledkem je kvalitní propojení od Dělnického domu na Starou Osadu a dál po Zábrdovické do města na Českou (- do Bystrce) 

Co se právě staví

Šalina Plotní – přesun šaliny z Dornychu na Plotní

Šalina Plotní
  • Zahájení: podzim 2017, po skončení výluky severního zhlaví (na Židenice) brněnského hlavního nádraží
  • Skutečné zahájení: březen 2018
  • Cena: 1,2 miliardy
  • Dokončení: plán 2,5 roku, tj. polovina 2020
  • Cíl: po čtyřiceti letech konečně napojení autobusového nádraží Zvonařka na šalinu. V budoucnu odbočka k novému brněnskému nádraží (?). Výpadkova Dornych jen pro auta – zrychlení průjezdu městem.
  • Sledujte stavbu, změny, fotky v příspěvku Šalina Plotní.

Rozšíření vozovny v Piskárkách

Vozovna šalin v Pisárkách
Vozovna šalin v Brně Pisárkách na podzim 2018
  • Zahájení: 2019, skutečné zahájení 19.9.2018
  • Cena: 390 mil Kč, částka se v 9.2018 zvedla na 400 mil Kč
  • Dokončení: léto 2020
  • Cíl: Pisárecká vozovna bude mít novou halu pro denní očistu a ošetření šalin, zastřeší se část kolejí a postaví se myčka. Zjednoduší se každodenní manipulace s vozidly a vylepší se zázemí pro dělníky.
Nová hala pisárecké vozovny bude stát podél koleje šalin směrem na Mendlovo náměstí. Vjíždět se do ní bude od výstaviště. Součásti haly bude i kontrola elektrické výzbroje na střeše šalin a vybavení pro diagnostiku kol a soukolí. Myčka vznikne ve staré hale, kde se zruší kanál na jedné koleji a místo něj vznikne myčka. Modernizaci vozovny zahájil dopravní podnik loni, kdy rozšířil kolejiště pro odstavení tramvají. V plánu je v budoucích letech ještě třetí etapa, která počítá s novou smyčkou, novým kolejištěm směrem k areálu veletrhů a také se stavbou lanovky do bohunického kampusu. Pisárecká vozovna vznikla již v roce 1870, rok po zahájení provozu koňky. Sloužila jako sklad krmiva a ustájení pro koně. První přestavby se dočkala v polovině 80. let 19. století, když v Brně začala jezdit parní tramvaj, od roku 1900 zde našly místo elektrické šaliny. Současná podoba je z velké části poválečná. Pisáreckou vozovnu dnes (2018) využívá DPMB pro zhruba 170 šalin.

Ulice Zábrdovická a most

Brod v Zábrdovicích u Brna
Zábrdovický brod přes řeku Svitavu u Brna
  • První zmínka:
  • Zahájení: léto 2018, odsunuto na pozdější termín kvůli kolizi s ostatními letními uzavírkami. Začátek, možná, na podzim 2018
  • Cena: 194 mil Kč
  • Investor: město Brno
  • Dokončení:  konec roku 2019 (?)
  • Cíl: kompletní rekonstrukce ulice Zábrdovická, koleje i troleje šaliny, parovod za horkovod, oprava mostu přes řeku Svitavu, opravu povrchu i inženýrských sítí v podzemí, nová lávka pro pěší
  • Více v samostatném příspěvku Zábrdovický most

Židlochovice železniční stanice

Každá nová věc, každé zlepšení má své odpůrce … 
  • První zmínka: 
  • Zahájení: jaro 2018
  • Cena: 770 mil Kč včetně nádražní budovy
  • Investor: 
  • Dokončení: 12.2019
  • 1. cíl: Nová autobusové nádraží v Židlochovicích – dokončeno v 9.2018
  • 2. cíl: obnova železniční trati z Brna do Židlochovic, elektrifikace, nové nádraží u toho autobusového.

Moravská typografie se opravuje

  • První zmínka: 2018
  • Zahájení: 2019
  • Cena:
  • Investor: Cream Real Estate se Zlína
  • Dokončení: podzim 2019
  • Cíl: kompletní oprava funkcionalisticé stavby z roku 1921. Do počátu 90.let s ezde tiskly noviny. Nově bude v osmi nadzemních (plus sklep) kanceláře, byty, hospoda v přízemí

Pernštejn – obnova okrasné zahrady

  • První zmínka: 1806
  • Zahájení oprav: 2018
  • Cena: 100 mil Kč
  • Investor: ČR + EU
  • Dokončení: září 2020
  • Cíl: Součásti hradu Pernštejna je i tzv. Vrchnostenská okrasná zahrada. První okrasné zahrady vznikaly u hradu již v baroku, doplněny byly na přelomu 18. a 19.století. V současnosti je celý areál ve zbídačeném stavu. Ale díky pomoci Evropské Unie (asi 100 mil. Kč) se stav zahrad postupně navrací do dob její největší slávy, před dvěma staletími. Pomáhá k tomu i inventář z roku 1806. Hotovo by mělo být do září 2020.

Oživení řeky Svratky + protipovodňová opatření

Oživení řeky Svratky u nového brněnského nádraží
  • První zmínka: prosinec 2016
  • Zahájení: 2018
  • Dokončení: 2022
  • Cena: 220 miliónů Kč
  • Investor: město Brno
  • Cíl: oživení náplavky řeky Svratky v úseku Riviéra – železniční viadukt u ulice Uhelná, pěší a cyklo promenáda
  • Podrobněji v příspěvku: Brněnská náplavka – oživení řeky Svratky

Reknstrukce věžáků na Šumavské

Rekonstrukce věžáků na Šumavské
Věžáky na Šumavské v Brně
  • První zmínka: 2017
  • Zahájení:  2017
  • Cena: soukromý investor Šumavská tower
  • Dokončení: prvního věžáků v polovině roku 2019, poté budou následovat další dva
  • Cíl 1: rekonstrukce na moderní kancelářské budovy. Věžáky dostanou plášť a veškeré vnitřní vybavení a rozvody. První panelák bude i o tři patra vyšší než dosud. Věžáky budou mít nestejnou výšku, 18, 22 a poslední 24 pater.
  • Cíl 2: zlepšit parkování – staví se dvě patra podzemních garáží s 550 místy a další místa vzniknou na přilehlé parkovací ploše u ulic Šumavská a Veveří, kde město plánuje stavbu parkovacího domu pro 400 aut.
  • Poznámka: Soubor tří domů pro podnik Chepos projektoval před půlstoletím architekt Roman Zajíc, postaveny byly v letech 1967 až 1974 a výška všech tří domů dosahovala stejných 65 metrů.

REKONSTRUKCE AUTOBUSOVÉHO NÁDRAŽÍ U GRANDU

Autobusové nádraží u Grandu, původní návrh od B.Fuchse
  • První zmínka: září 2017
  • Zahájení:
  • Cena: 10 mil Kč
  • Dokončení: 9.2018
  • Cíl: vybavit autobusové nádraží čekárnou a záchody (no konečně). Malá kapacita pro autobusy, ale zůstane stejná. Denně sem k osmi nástupištím zajede až 250 autobusů. 
  • Více o autobusovém nádraží u Grandu v příspěvku.
  • Autobusové nádraží u Grandu je ale jen dočasně. V budoucnu bude přeměněno, autobusy by již do centra města neměly zajíždět (červen 2018) 
  • V roce 2019 bude probíhat výstavba čekárny a nějakých komerčních prostor u Grandu. Stavbu bude provádět DPMB, investorem je město Brno. Součásti stavby bude i nový povrch pod skořepinovou střechou

Co se dokončilo

Nový vjezd ke Svaté Anně

  • První zmínka: 2018
  • Zahájení: listopad 2018
  • Cena: 5 mil Kč
  • Investor: nemocnice U sv. Anny
  • Dokončení: prosinec 2018
  • Cíl: rekonstrukce vjezdu do špitálu ze strany Mendlova náměstí ze dvou na tři jízdní pruhy. Auta pacošů často brání vjezdu sanitkám. Příprava na parkovací dům.

Dominikánské náměstí v novém

Dominikánské náměstí o brněnských vánocích 2018
Dominikánské náměstí o brněnských vánocích 2018
Dominikánské náměstí jako parkoviště, jaro 2018
Původní stav z jara 2018: Dominikánské náměstí jako parkoviště
  • První zmínka: 2017
  • Zahájení: jaro 2018
  • Skutečné zahájení: čtvrtek 5.dubna 2018
  • Cena: 50 mil. Kč, skutečnost 60 mil Kč (plán překročen o 10 mil Kč)
  • Dokončení: do konce roku 2018 (bude hodně záviset na archeologických nálezech). Splněno.
  • Skutečnost: zima 2018
  • Cíl: Dominikánské náměstí zpřístupnit opět pro pěší, odstranit parkoviště. V první etapě rekonstrukce rampy u kostela sv. Michala, pak přijde na řadu „parkoviště“.
  • V průběhu prací byly uprostřed náměstí odkryty základy obytné románské věže. Její nález se očekával, jen se nevědelo, kde přesně bude. Její počátek je z v polovině 13.století. A mělo by se jednat o vůbec první kamennou stavbu v Brně. V jejim sousedství archologové také našli pece na vápno, které sloužily při výstavbě nedalekého gotického kostela. Jejich datování je před koncem 13.století. Tímto jsou po moderní rekonstrukci už všechna vnitřní brněnská náměstí, zbývá už jen Římské náměstí u Františkánské ulice.