Na Hlavasu

Pro někoho staré již dávno nevyhovují nádraží, pro jiné to nejkrásnější nádraží na světe, které si nechce nechat vzít. Co se děje na hlavním (horním) nádraží dnes. Trocha historie a snad nová i budoucnost.

Brno hlavní (horní) nádraží

První brněnské nádraží a až do prosince 2018 také největší brněnské nádraží. 

Lešení už stojí

28.srpna 2019
Do konce plánované výluky a návratu desítek tisíc cestujících na brněnské horní nádraží zbývá ještě / už jen čtvrt roku. A v hale se objevilo lešení.
K lešení v hale mám vzpomínku z dětství. Asi je to také moje první vzpomínka na nádraží, vyjma děsivého průchodu myší dírou pod nádražím. 
Pamatuji si totiž, bylo to někdy na počátku 80.let minulého století, kdy se brněnské nádraží malovalo naposledy. Jako žák základní školy jsem vyřizoval vlak na školní výlet. Jeli jsme do Beskyd a objednávali jsme pro naši třídu vůz navíc. Měl jsem jmenný seznam žáků naši třídy a paní učitelky. Internet v té době ještě nebyl.
A skutečně. Na školní výlet jsme cestovali vozem určeným z poloviny jen pro naši třídu. A já si vybavuji, jak jsem při tom překračoval lešenářské trubky v hale nádraží.
Dneska jsem si to zopakoval :-)

Malování brněnského hlavního nádraží

Skoro po čtyřiceti letech by s emělo naše horní brněnské nádraží opět malovat 

Lešení na brněnském nádraží

Lešení na brněnském nádraží, hlavní vchod je uzavřen

brněnském nádraží

Rádoby výzdoba z 80.let minulého století už mizí.

Lešení na brněnském nádraží

… a bude se malovat.

Teprve když vidíte tu stavbu vyklizenou, bez těch davů cestujících, uvědomíte si, jak je to nádraží vlastně malé.

Bude se malovat nebo ne?

22.července 2019
Nájemce brněnského hlavního nádraží, Brno New Station Development, se před lety zavázal, že bude nádraží opravovat. A k vymalování a dalším opravám chtěl využít současnou výluku.
Ale tento týden narazil na původní kámen v hale nádraží. Co na to pamatkáři? Kdo to zaplatí? Bude se opravovat nebo se nádraží zakonzervuje jako Stavědlo číslo 5 na jaře 2019?
Ale když jsem se na jaře dočetl, že stavaři teprve shánějí stavební povolení, už bylo jasné, že něco není v pořádku. K výluce a omezení provozu a počtu cestujících došlo už v prosinci 2018, přitom se o opravách ví aspoň rok předem.

Brno hlavní nádraží, červenec 2019

Je červenec 2019 a brněnské hlavní nádraží je již skoro celé vyklizené. Bude se po čtyřiceti letech opět malovat?

Brno hlavní nádraží

Je pátek odpoledne …na prvním nástupišti u budovy se již pracuje.

Brno hlavní nádraží, červenec 2019

Podívali jste se na brněnském nádraží někdy vzhůru?

Nová budova SŽDC v Brně

Bez větší pozornosti vyrostl mezi funkcionalistickou poštou a historizující cihlovou Malou Amerikou moderní budova řízení provozu SŽDC.

Petrov Brno

Podchod opět průchozí

Podchod pod Horním nádražím v Brně

Mladší se diví a staří vzpomínají.
Určitě jste si všimli, že podchod pod současným hlavním nádražím končí plechovými dveřmi.

Podchod pod Horním nádražím v Brně

A už jen pamětníci si pamatují, že ty dveře šly otevřít, že nekončily ve stánku s asijskými trhovci.
Takto to vypadá dnes, v létě 2019, po vystěhování stánků.

Podchod pod Horním nádražím v Brně

Podle nových dveří soudím, že podchod bude opět průchozí a budeme moci chodit rovnou k OD Dornych a k Vaňkovce.

Obnovený průchod pod hlavním nádražím v Brně

Opuštěné nádraží v Brně

Opuštěné hlavní nádraží v Brně

Doslechl jsem se, že na současné hlavní nádraží se bude znovu malovat. Naposledy se stěny líčily někdy v polovině 80.let minulého století. Vzpomínám si, jak tu všude stály lešenářské trubky. 

Opuštěné hlavní nádraží v Brně

Je červen, pátek odpoledne. Všechny stánky a prodejny jsou uzavřeny. V hale jen pár lidí, na zemi sedí trempové co asi míří k táboráku, co konat se má naposledy. 

Bouračka na Hlavasu

Pantograf na hlavním brněnské nádraží
Červený Pantograf na hlavním brněnské nádraží

Červený a modrý pantograf na hlavním brněnské nádraží  v únoru 2019. Za necelý měsíc se čelně střetly.

V úterý 5.března 2019 došlo ke střetu dvou vlaků. Červený vlak přijížděl od Letovic a modrý právě odjížděl z hlavasu do Březové nad Svitavou.

Přestože k bouračce došlo v malé rychlosti, bylo 21 idí potlučeno, z nich dokonce 15 muselo být převezeno do nemocnice. 

Přestože za dnešní čelní srážkou vlaků může, nejspíše, jeden ze strojvedoucích, je třeazmínit, že zabezpečovací zařízení z Horního (hlavního) nádraží na Židenice jede v těchto týdnech provizorním režimu a samozřejmě se sníženou rychlostí vlaků.

Před dvěma týdny byla dokonce výluka výluky, kdy byly odřeknuty další vlaky na Horní nádraží a to kvůli demontáži starého elektro-mechanického zabezpeč. zařízení na severním zhlaví. 

Co pamatuji, tak na tomto stejném místě se stala obdobná nehoda před pěti či šesti lety.
Holt, my brňáci jsme se nebyli schopni po dlouhá léta rozhoupat pro nové nádraží. A teď se musí na poslední chvíli a za částečného provozu, instalovat zabezpečovací zařízení nové, aby brněnské horní (hlavní) nádraží ještě pár let vydrželo, než bude postaveno nádraží nové. Je to smutné a tato nehoda a tito zranění jsou daň za naši brněnskou nerozhodnost.

Nádraží v době výluky

Zima na brněnském hlavním nádraží
Od prosince 2018 je brněnské hlavní nádraží neprůjezdné. Podstatná část vlak jezdí jinudy a vestibul je příjemně tichý. Naposledy se zde malovalo na počátku 80.let. Ještě si pamatuji, jak jsem se jako dítě, proplétal mezi lešenářskými trubkami.
Vestibul brněnského horního nádraží
Vestibul brněnského horního nádraží. Leden 2019
Výměna kolejí na brněnském nádraží
Od počátku roku 2019 probíhá výměna kolejí a instalace nového zabezpečovacího zařízení na brněnském horním, hlavním, nádraží. 
Jižní část brněnského hlavního nádraží
Jižní část brněnského hlavního nádraží. Teprve když stojíte na místě, kde bývalo kolejiště, uvědomíte si, jak obrovská je to plocha.
Jak široká plocha odděluje centrum Brna od jejiho okolí. Jednou by tady měl být zelený pás kolem centra, možná tudy povede i šalina ze Staré Osady do administrativního centra na jihu. 

Budova SŽDC finišuje

Nová budova SŽDC v Brně
Ta bílá stavba je nová budova SŽDC v Brně na horním nádraží. Právě odsud bude od prosince 2019 řízen provoz na brněnském hlavním nádraží.
24.leden 2019

V těchto týdnech již finišuje výystavba budovy SŽDC u VI.nástupiště. K montáži technologií zabezpečení a řízení provozu by mělo dojít od března a zprovozněná od poloviny prosince, kdy začne platit nový jízdní řád.

Cesta k V. a VI.nástupišti v Brně
Od prázdnin 2018 se kolem pošty, na místě bývalé vlakové pošty, staví stezka z nádraží na jih, k V. a VI.nástupišti.
V lednu 2019 se již šroubuje zábradlí. Teď to už vypadá, že u prvního nástupiště přibude nová kolej.
Až do prázdnin 2018 se k V. a VI.nástupišti muselo chodit překračováním kolejí. Hrůza. Teď už to bude po bezpečném chodníku.  
V. a VI.nástupiště na počátku roku 2019
V. a VI.nástupiště na počátku roku 2019. Je to z nádraží sakra daleko. Nechtěl bych tady dobíhat vlak.

200 mil Kč na opravy ještě letos

Na prvním nástupišti v únoru 2019
Na prvním nástupišti v únoru 2019. Jestli jen vysící drát živý, jsem radši nezkoušel
leden 2019

Podle šéfa BNSD Ivo Vrzala je již připravena oprava stávajícího hlavního (horního) nádraží. Čěká se „jen“ na stavební povolení. Opravy budovy by měly být ve třech etapách: odjezdová hala (do konce roku 2019), následovat bude levé křídlo včetně kavárny Secese a na závěr to pravé (jižní) křídlo. Po jejím dokončení zde budou nepotravinové obchody a služby. 

Já bych ještě poznamenal, že pronajimatel současného hlavního (horního) nádraží a jeho okolí – společnost Brno New Statation Development (BNSD) – se ve smlouvě zavázala, že bude do oprav do roku 2040 (kdy ji končí nájemní smlouva) investovat alespoň 250 mil Kč. Z oznámení tedy vyplývá, že tuhle podmínku by už letos mohla skoro celou splnit. Kéž by ve vestibulu přibyly aspoň jezdící schody do podchodu. Co na to památkáři? Mohou být?

Poslední dvě stavědla

Stavědlo číslo 5 na brněnském horním, hlavním, nádraží
Stavědlo číslo 5 na brněnském horním, hlavním, nádraží

10.ledna 2019

Podaří se či nepodaří se zachránit poslední dvě stavědla na trati z Vídně do Brna. Pamatkáři na ně zapomněli a SŽDC by je nejraději zbourala. Co s nimi? 

Největší problémem je, kdo se o ně bude starat, resp. kdo bude financovat jejich údržbu. A to se týká nejen těchto stavědel, ale i dalších starých památek. Pokud nepřekáží, klidně mohou zůstat stát, i s vnitřním vybavením. Ale budou nevyužita, opuštěná. A co je opuštěné, bez dozoru … víme jak skončívá. Takže otázka zní, kdo se o ně bude starat, kdo to zaplatí? Budou stavědla na prodej?

Pokračujte na příspěvek o Stavědle číslo pět na brněnském nádraží.

Nová Zarážedla

Nová zarážedla u V. a VI.nástupiště
Nová zarážedla u V. a VI.nástupiště
leden 2019

Zarážedla, to jsou ty „nárazníky“ na kusých (slepých) kolejích. Slouží k tomu, aby vlak nepřejel a neskončil mezi lidmi na nádraží.
Původní zarážedla však dokázala zastavit vlak jedoucí jen v malé rychlosti. Ostatně jak ukazuje lednový případ z Liberce, kdy vlak přerazil zarážedlo a skončil až na nástupišti. Naštěstí se v Liberci nikomu nic nestalo.

Na brněnském horním nádraží jsou na třech kusých kolejích u V. a VI. nástupiště od prosince 2018 nové, moderní, zarážedla. Vyšší bezpečnost ale vyžaduje, abychom na vlak šli o pár metrů dál směrem ke skladu Malá Amerika.

Nová zaráždedla na brněnském horním, hlavním, nádraží
Nová zaráždedla na brněnském horním, hlavním, nádraží
Nová zaráždedla na brněnském horním, hlavním, nádraží

Policie zasahuje

V pátek 11.ledna 2019 odpoledne zasahuje městská policie u VI.nástupiště. Podle hluku se do vlaku do Moravských Bránic snažil nastoupit / vystoupit nějaký opilec. V době zásahu zpoždění 15 minut.

Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.

Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com