Bude nové nádraží?
Dříve zanedbaný kus země. Opuštěný, ale s velkým potenciálem. To je brněnské Dolní nádraží a jeho okolí. Dočkáme se změny k lepšímu? Využijí brňáci a Brno svoji šanci k růstu?
Brněnské Dolní nádraží bylo uvedeno do provozu 2.ledna 1856 jako koncové nádraží Brněnsko-rosické dráhy. Roku 1887 už bylo nádraží průjezdné na sever na Židenice. A od 30 let 20.století je s ním počítáno jako s novým brněnským hlavním nádražím. Od prosince 2018 na něm staví více jak polovina všech vlaků v Brně. Jaký je jeho stav dnes?
Výluka v roce 2018 / 2019
- Jak se dostanu na Dolní nádraží – popis cesty. Pokračujte na Jak na Dolní nádraží?
- Podronějí popis Dolního nádraží pro cestující, pro maminky s kočárkem, vozičkáře a pro ty, co vláčí kufry. Pokračuje na Hodnocení Dolního nádraží.
Prosinec 2018: výluka začala
Brno – Dolní nádraží při příchodu od parkoviště autobusů. Betonovým zábradlím je chráněn chodník od silnice. Na silnici je ale minimální provoz, cyklisté a veřejná doprava: taxíky a autobusy. Vstup do nádraží je v polovině mezi těmi dvěma budovami. Po cestě stánek s občerstvením
Od konce prosince 2018 slouží veřejnosti nová čekárna a pokladny uvnitř budovy Dolního nádraží. Při vstupu se dáte napravo kolem budovy po nakloněné rovině. V zimě a za deště se nemusíte bát, protiskluzový povrch.
onečně jsme se dočkali i v Brně pořádného a bezpečného nástupiště. Na snímku II.nástupiště na brněnském Dolním nádraží, přístupné podchodem schody nebo výtahem. Na nástupišti jsou sedátka a lavičky pod přístřeškem. Informační tabule.
Pohled na obě nová nástupiště. Nevýhodou je, že přístup je jen z jedné strany a cestující mají sklon se shromažďovat na jeho jednom konci. Ale vlaky jsou skutečně dlouhé.
Obvykle, ale neberte mne za slovo, staví vlaky na jih, na Břeclav a na Vídeň u 1.koleje, tedy u nástupiště u budovy. A vlaky jedoucí na sever, na Židenice a dál u 2.kolej na ostrovním nástupišti kam musíte podchodem.
Vstup do podchodu na Dolním nádraží. Všechno je nové, čisté. Doufejme, že to takvydrží po celý rok. Pokud výtah, tak je vidět na obrázku mísrně vpravo.
Info tabule na Dolním nádraží. Tady je třeba zmínit,
- že si zde nehrajeme na číslo nástupiště a číslo koleje, ale jen na čísla kolejí. Pro cestující je to, myslím, jednodušší, když rozhlas a tabule napíší „že vlak přijede na třetí“, je to jasné, jde se na třetí.
- Druhá pozmínka: čísla kolejí, ke kterým přijede vlak se objevují ne více jak deset minut před příjezdem vlaku.
- Není zde Příjezdová tabule, jen odjezdová. Byla by zbytečná, skoro všechny vlaky tudy zastavují a projíždí. Málokterý tu končí.
Co se nepovedlo
Pro milovníky rozpadajícíh se budov ráj na zemi, pro nás ostatní ohyzdná budova. A hlavně, je to rozpadající se objekt. Nakoukl jsem dovnitř, propadlé stropy, střecha do které teče, … říkám, že toto je nebezpčné! A kolem chodí lidé na autobus a do města.
Stihne se to? Listopad 2018
Je 17.listopad 2018 a dělníci intenzivně pokračují ve výstavbě nutného podchodu a výtahu na druhé, ostrovní, nástupiště. Do nového jízdního řádu zbývající už jen tři týdny!
Stihli to! Bylo nutno pracovat i v noci, ale protože v okolí nežijí žádní lidé, nikdo si nestěžoval na hluk a rušení nočního klidu.
Říjen 2018
Na I.nástupišti
Dolní nádraží z druhé strany
Srpen 2018
Více o výluce v roce 2018 a 2019 najdete v příspěvku Výluka brněnského nádraží 2018 a 2019.
Proč se nestaví Nové nádraží Brno?
Asi každého napadne, proč se místo provizorního nástupiště a budovaného provizorního podchodu již nestaví nové brněnské nádraží. Důvodem je, že plánované Nové brněnské nádraží bude mít jinou nivelitu. Bude o nějaký metr výše, než jsou dnes koleje. A to se bez rozsáhlých stavebních úprav nelze udělat. Na ty však ještě není vše připravené. Vše, nyní budované je jen dočasným provizoriem.
Proč se nestaví Nové nádraží Brno?
Asi každého napadne, proč se místo provizorního nástupiště a budovaného provizorního podchodu již nestaví nové brněnské nádraží. Důvodem je, že plánované Nové brněnské nádraží bude mít jinou nivelitu. Bude o nějaký metr výše, než jsou dnes koleje. A to se bez rozsáhlých stavebních úprav nelze udělat. Na ty však ještě není vše připravené. Vše, nyní budované je jen dočasným provizoriem.
Výluka v roce 2017
2010
Pár fotek z Výpravy do opuštěných končin města Brna. Aneb, šli jsme se podívat, kde by (mělo/mohlo) stát Nové nádraží. Výpravu jsme začali ve Vaňkovce, kde jsme si dali zmrzlinu a podél Zvonařky se vydali na jih. K nádraží.
Rosického nádraží na ulici Rosického sloužila jako koncová stanice, depo a výtopny pro soukromou železnice z Brna do Božího Požehnání. Ta byla budována v letech 1853 až 1855. Projekt připravili E. J. Herring a A. Rahn (majitel dolů ve Zbýšově), kteří spolu s brněnskými podnikateli založili společnost Brněnsko-rosická dráha pro stavbu dráhy z Brna do Božího Požehnání.
Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže. Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.
Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com