Bude nové nádraží?

Dříve zanedbaný kus země. Opuštěný, ale s velkým potenciálem. To je brněnské Dolní nádraží a jeho okolí. Dočkáme se změny k lepšímu? Využijí brňáci a Brno svoji šanci k růstu?

Brněnské Dolní nádraží bylo uvedeno do provozu 2.ledna 1856 jako koncové nádraží Brněnsko-rosické dráhy. Roku 1887 už bylo nádraží průjezdné na sever na Židenice. Od 30 let 20.století je s ním počítáno jako s novým brněnským hlavním nádražím. A od prosince 2018 na něm staví více jak polovina všech vlaků v Brně. Co se na něm děje a jaký je jeho stav dnes?

Výluka v roce 2018 / 2019

Kontejnery na louce

15.dubna 2019
V dubnu 2019 se objevily na louce před brněnským Dolním nádražím kontejnery. A také stavební stroje. Rozmístění kontenerů je však natolik podivné, že pochybuji, že by sloužily jen jako stavební buňky. Uvidíme.

Kontejnery na Dolním nádraží v Brně

Na jaře 2019 vyrostlo na louce před brněnským nádražím kontejnery. Jejich účel zatím nevíme

Kontejnery na Dolním nádraží v Brně

Kontejnery u brněnského Dolního nádraží

Podivné kontejnery v Brně
Podivné kontejnery v Brně

Vypadá to, jako kdyby si někdo hrál. No, podlézat pod nimi bych nechtěl :-)

Parkoviště a štěrková plocha

Nové parkoviště K + R před brněnským nádražím

Je jaro a před brněnským nádražím je otevřeno nové parkoviště K+R. 

Plocha před Dolním nádražím

Na jaře 2019 je vyrovnán pozemek před brněnským Dolním nádražím. Tady budou stánky, prodejny a služby včetně informačního centra. Pomalu se to tu mění, ale přece jen. Důvodem proč se staví až teď je to, že tyto stánky nebudou vytápěny.

Nová zastávka a obchody

Nová autobusová zastávka u Dolního nádraží
Nová autobusová zastávka u Dolního nádraží, únor 2019
Plocha u Dolního nádraží v Brně

Zkraje roku 2019 se okolí Dolního nádraží mění. Tráva a křoviska kolem cesty zmizely. Hned je to lepší. Na pozemku se dělají terenní úpravy, u zastávky autobusů, na křižovatce ulic Rosická a Trnitá, by mělo vzniknou parkoviště typu Kiss and Ride pro pět aut. Což na vysednutí a polibek stačí.

Cihlový skld na Dolním nádraží v Brně
Cihlový sklad na Dolním nádraží v Brně v únoru 2019. Prší, zatéká, okna chybí. jak dlouho ještě ten sklad bude stát? Neohrožuje své okolí? Právě pod ním je nová zastáva autobusu číslo 61.

Plechový varat byly přes zimu od zámkem, od února jsou opět otevřeny.

Do těchto míst by měly přibýt i osm kontejnerů, které budou sloužit jako info centrum, čekárna a záchody. Dále lavičky pro dobíjení mobilních telefonů a zóna s wi-fi připojením.

Prosinec 2018: výluka začala

Brno Dolní nádraží
Brno – Dolní nádraží při příchodu od parkoviště autobusů. Betonovým zábradlím je chráněn chodník od silnice. Na silnici je ale minimální provoz, cyklisté a veřejná doprava: taxíky a autobusy. Vstup do nádraží je v polovině mezi těmi dvěma budovami. Po cestě stánek s občerstvením
Brno Dolní nádraží - fotka
Brno – Dolní nádraží při pohledu z druhého nástupiště. Východ podchodem nebo výtahem, který je však jen na jednom konci nástupiště. 
Čekárna a pokladny na Dolní nádraží
Od konce prosince 2018 slouží veřejnosti nová čekárna a pokladny uvnitř budovy Dolního nádraží. Při vstupu se dáte napravo kolem budovy po nakloněné rovině. V zimě a za deště se nemusíte bát, protiskluzový povrch. 
Čekárna na Dolním nádraží
Vpravo od vstupu do budovy vás uvítají dva automaty na drobné občerstvení. Vpravo jsou pak čtyři pokladny a první část čekárny. Druhá, větší čekárna je vlevo od vchodu, trochu skryta za rohem. Všude čisto, čerstvě vymalováno, teplo a ticho.
Nástupiště na Dolním nádraží
onečně jsme se dočkali i v Brně pořádného a bezpečného nástupiště. Na snímku II.nástupiště na brněnském Dolním nádraží, přístupné podchodem schody nebo výtahem. Na nástupišti jsou sedátka a lavičky pod přístřeškem. Informační tabule.
Dvě nová nástupiště v Brně
Pohled na obě nová nástupiště. Nevýhodou je, že přístup je jen z jedné strany a cestující mají sklon se shromažďovat na jeho jednom konci. Ale vlaky jsou skutečně dlouhé.
Obvykle, ale neberte mne za slovo, staví vlaky na jih, na Břeclav a na Vídeň u 1.koleje, tedy u nástupiště u budovy. A vlaky jedoucí na sever, na Židenice a dál u 2.kolej na ostrovním nástupišti kam musíte podchodem.  
Vstup do podchodu na Dolním nádraží
Vstup do podchodu na Dolním nádraží. Všechno je nové, čisté. Doufejme, že to takvydrží po celý rok. Pokud výtah, tak je vidět na obrázku mísrně vpravo.
Výtah na ostrovním nástupišti, přístup k 2. a ke 3.koleji
Výtah na ostrovním nástupišti, přístup k 2. a ke 3.koleji. Je až na samém konci nástupiště.
Info tabule na Dolním nádraží
Info tabule na Dolním nádraží. Tady je třeba zmínit,

  • že si zde nehrajeme na číslo nástupiště a číslo koleje, ale jen na čísla kolejí. Pro cestující je to, myslím, jednodušší, když rozhlas a tabule napíší „že vlak přijede na třetí“, je to jasné, jde se na třetí.
  • Druhá pozmínka: čísla kolejí, ke kterým přijede vlak se objevují ne více jak deset minut před příjezdem vlaku. 
  • Není zde Příjezdová tabule, jen odjezdová. Byla by zbytečná, skoro všechny vlaky tudy zastavují a projíždí. Málokterý tu končí.  

Co se nepovedlo

Sklad na Dolním nádraží
Pro milovníky rozpadajícíh se budov ráj na zemi, pro nás ostatní ohyzdná budova. A hlavně, je to rozpadající se objekt. Nakoukl jsem dovnitř, propadlé stropy, střecha do které teče, … říkám, že toto je nebezpčné! A kolem chodí lidé na autobus a do města. 

Stihne se to? Listopad 2018

Je 17.listopad 2018 a dělníci intenzivně pokračují ve vsýtavbě nutného podchodu a výstahu na druhé, ostrovní, nástupiště. Do nového jízdního řádu zbývající už jen tři týdny!
Je 17.listopad 2018 a dělníci intenzivně pokračují ve výstavbě nutného podchodu a výtahu na druhé, ostrovní, nástupiště. Do nového jízdního řádu zbývající už jen tři týdny!
Stihli to! Bylo nutno pracovat i v noci, ale protože v okolí nežijí žádní lidé, nikdo si nestěžoval na hluk a rušení nočního klidu.

Říjen 2018

Výstavba podchodu na Dolním nádraží, sobota 20.října 2018
je sobota 20.října a dělníci využívají hezkého počasí. Výstavba podchodu na druhé, ostrovní, nástupiště. Díky němu budou moc zde, na Dolním, provizorně zastavovat až tři vlaky současně.
Výstavba provizorního podchodu, tato část bude již pod kolejemi a na konci budou schody a výtah na druhé, ostrovní, nástupiště.
Výstavba provizorního podchodu, tato část bude již pod kolejemi a na konci budou schody a výtah na druhé, ostrovní, nástupiště.

Na I.nástupišti

Na I.nástupišti brněnského Dolního nádraží
Je říjen 2018 a na I.nástupišti brněnského Dolního nádraží staví vlaky směr Střelice. Toto nástupiště sloužilo i při výluce v roce 2017 a bude sloužit i nadále. Rovné, dlouhé a přímé. Prostě bezpečné a splňující podmínky pro bezbarierové nastupování. 
Na I.nástupišti brněnského Dolního nádraží
Teď je ještě kusé, tedy neprůjezdné. Protože na jeho konci se kope nový podchod. Po jeho dokončení, od prosince 2018, bude i tato kolej průjezdná na Židenice.
Na I.nástupišti brněnského Dolního nádraží
Na I.nástupišti brněnského Dolního nádraží

Dolní nádraží z druhé strany

Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018
Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018
Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018
Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018
Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018
Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018
Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018
Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018
Na fotkách výše z října 2018 vidíte práce na Dolním brněnském nádraží z projíždějícího vlaku. 

Srpen 2018

8.2018 Ulice Rosická - cesta od Dolního nádraží do města
8.2018 Ulice Rosická – cesta od Vaňkovky a Zvonařky na na Dolní nádraží. Před nádražím je velké parkoviště, ale to je, pro mne, nepochopitelně, již dnes v srpnu, obsazené, včetně stání na ulici Rosická. Uvidíme, zda-li se parkování pro cestující vlakem podaří nějak rozumně vyřešit.
8.2018 Budova Dolního nádraží má nový kabát, uvnitř probíhají stavební práce
Původní budova Dolního nádraží má od srpna 2018 nový kabát, uvnitř probíhají stavební práce – čekárna, záchody, pokladny. Na rozdíl od minulé výluky, ta nadcházející výluka bude i přes zimu a je třeba nachystat aspoň provizorní zázemí pro cestující.
Od pondělí 3.září 2018 je Dolní nádraží opět provizorně využíváno pro výlukové vlaky z Horního (hlavního) nádraží. Zde začíná rozsáhlá výluka. Na Dolním nyní začínají a končí vlaky od Ivančic. Cestující nastoupí do autobusů Náhradní dopravy, která je odveze na provizorní stanoviště Náhradní dopravy u ulice Uhelná. Jízdní doba autobusů, kteří jezdí kolem Zvonařky, Vaňkovky a přes parkoviště u OD Dornych, je asi 3 minuty.

Více o výluce v roce 2018 a 2019 najdete v příspěvku Výluka brněnského nádraží 2018 a 2019.

Proč se nestaví Nové nádraží Brno?

Asi každého napadne, proč se místo provizorního nástupiště a budovaného provizorního podchodu již nestaví nové brněnské nádraží. Důvodem je, že plánované Nové brněnské nádraží bude mít jinou nivelitu. Bude o nějaký metr výše, než jsou dnes koleje. A to se bez rozsáhlých stavebních úprav nelze udělat. Na ty však ještě není vše připravené. Vše, nyní budované je jen dočasným provizoriem. 

Od pondělí 3.září 2018 je Dolní nádraží opět provizorně využíváno pro výlukové vlaky z Horního (hlavního) nádraží. Zde začíná rozsáhlá výluka. Na Dolním nyní začínají a končí vlaky od Ivančic. Cestující nastoupí do autobusů Náhradní dopravy, která je odveze na provizorní stanoviště Náhradní dopravy u ulice Uhelná. Jízdní doba autobusů, kteří jezdí kolem Zvonařky, Vaňkovky a přes parkoviště u OD Dornych, je asi 3 minuty.

Proč se nestaví Nové nádraží Brno?

Asi každého napadne, proč se místo provizorního nástupiště a budovaného provizorního podchodu již nestaví nové brněnské nádraží. Důvodem je, že plánované Nové brněnské nádraží bude mít jinou nivelitu. Bude o nějaký metr výše, než jsou dnes koleje. A to se bez rozsáhlých stavebních úprav nelze udělat. Na ty však ještě není vše připravené. Vše, nyní budované je jen dočasným provizoriem. 

1.září 2018 Provizorní Brno Dolní nádraží znovu ožívá
3.září 2018 Provizorní Brno Dolní nádraží znovu ožívá. Vstup na první a také jediné nástupiště. Pokladny a záchody jsou vlevo od vstupu.
Pohled z 1.nástupiště na přístřešek a pokladny provizorního Dolního nádraží.
Pohled z 1.nástupiště na přístřešek a pokladny provizorního Dolního nádraží.
Autobus náhradní dopravy přiváží cestující z Horního nádraží, resp. z provizorního stanoviště Náhradní dopravy Uhelná.
Autobus náhradní dopravy přiváží cestující z Horního nádraží, resp. z provizorního stanoviště Náhradní dopravy Uhelná. Tentokrát je vstup na nádraží, na I.nástupiště až za budovou, za plotem v areálu depa.
Příchod na 1.nástupiště přes koleje, po dřevěném přechodu.
Příchod na 1.nástupiště přes koleje, po dřevěném přechodu. Nemusíte mít strach, koleje vedou jen do Depa historických vozidel (vpravo). Vlevo jsou koleje přerušeny výstavbou provizorního podchodu na II.nástupiště.
Za chvíli už odjíždí vlak do Ivančic
Za chvíli už odjíždí vlak do Ivančic. I.nástupiště na Dolním nádraží.
Rovné, dlouhé, vysoké a bezpečné pro cestující I.nástupiště na provizorním Dolním nádraží
Rovné, dlouhé, vysoké a bezpečné pro cestující I.nástupiště na provizorním Dolním nádraží
Uprostřed Dolního nádraží se kope provizorní podchod k provizornímu II.nástupišti
Uprostřed Dolního nádraží se kope provizorní podchod k provizornímu II.nástupišti
3.září 2018 - výstavba provizorního podchodu na Dolním nádraží v Brně
3.září 2018 – výstavba provizorního podchodu na Dolním nádraží v Brně

Výluka v roce 2017

V létě 2017 se opravovali mosty a Pražský viadukt vedoucí z Brna hlavního nádraží na Židenice. Protože se tyto opravy nedali dělat za provozu, byla od soboty 3. června přes celé prázdniny až do neděle 10. září 2017 úplná výluka (!)  mezi brněnským Hlavním nádražím a Židenicemi.  Vlaky tudy nejezdily. Výluka se dotkla cca 300 vlaků denně. Škoda, že už není přeložena šalina Plotní. Výluka brněnského nádraží 2017.
Osobní vlaky od Tišnova Dolním nádražím jen projíždí na Modřice, kde je přestup na osobní vlaky směr Břeclav.
Osobní vlaky od Tišnova Dolním nádražím jen projíždí na Modřice, kde je přestup na osobní vlaky směr Břeclav.
Páteční shon na Dolním nádraží. A to ještě neprší a není chladno. Co dodat :-(
Páteční shon na Dolním nádraží. A to ještě neprší a není chladno. Co dodat :-(
Budova Dolního nádraží, které při výluce v roce 2017 slouží jako provizorní odbavovací "hala"
Budova Dolního nádraží, které při výluce v roce 2017 slouží jako provizorní odbavovací „hala“
V roce 2017 jsou na Dolním nádraží již dvě nástupiště, ale podchod nikde. Takže přechod přes koleje je "řízen" závorou.
V roce 2017 jsou na Dolním nádraží již dvě nástupiště, ale podchod nikde. Takže přechod přes koleje je „řízen“ závorou.
Závory jsou zvednuté a cestující z 2.nástupiště mohou bezpečně přecházet přes 1.kolej.
Závory jsou zvednuté a cestující z 2.nástupiště mohou bezpečně přecházet přes 1.kolej.
Vlak na 2.koleji, 2.nástupiště
Vlak na 2.koleji, 2.nástupiště
Výjezd z Dolního nádraží na Břeclav a Vídeň.
Výjezd z Dolního nádraží na Břeclav a Vídeň.
Dlouhá rovná, bezpečná, nástupiště na Dolním nádraží
Dlouhá rovná, bezpečná, nástupiště na Dolním nádraží
Druhé nástupiště je zbudované z použitých dílů, jeho cena přesto byla 2,5 mil Kč. Bohužel 2.nástupiště slouží jen jako jednostranné a to pro 2.kolej. Třeba za rok, v roce 2018 při další výluce, bude již oboustranné.
Druhé nástupiště je zbudované z použitých dílů, jeho cena přesto byla 2,5 mil Kč. Bohužel 2.nástupiště slouží jen jako jednostranné a to pro 2.kolej. Třeba za rok, v roce 2018 při další výluce, bude již oboustranné.
2.nástupiště
2.nástupiště

2010

26.září 2010
Pár fotek z Výpravy do opuštěných končin města Brna. Aneb, šli jsme se podívat, kde by (mělo/mohlo) stát Nové nádraží. Výpravu jsme začali ve Vaňkovce, kde jsme si dali zmrzlinu a podél Zvonařky se vydali na jih. K nádraží.

Rosického nádraží na ulici Rosického sloužila jako koncová stanice, depo a výtopny pro soukromou železnice z Brna do Božího Požehnání. Ta byla budována v letech 1853 až 1855. Projekt připravili E. J. Herring a A. Rahn (majitel dolů ve Zbýšově), kteří spolu s brněnskými podnikateli založili společnost Brněnsko-rosická dráha pro stavbu dráhy z Brna do Božího Požehnání.

Původní stavby Rosického nádraží na ulici Rosického. Železnice z Brna do Božího Požehnání byla budována v letech 1853 až 1855. Projekt připravili E. J. Herring a A. Rahn (majitel dolů ve Zbýšově), kteří spolu s brněnskými podnikateli založili společnost Brněnsko-rosická dráha pro stavbu dráhy z Brna do Božího Požehnání.
Původní stavby Rosického nádraží na ulici Rosického. Železnice z Brna do Božího Požehnání byla budována v letech 1853 až 1855. Projekt připravili E. J. Herring a A. Rahn (majitel dolů ve Zbýšově), kteří spolu s brněnskými podnikateli založili společnost Brněnsko-rosická dráha pro stavbu dráhy z Brna do Božího Požehnání.
Odbavovací hala Rosického nádraží. Budova je ale dnes veřejnosti nepřístupná. Vpravo jsou garáže a odstavné plochy pro autobusy
Odbavovací hala Rosického nádraží. Budova je ale dnes veřejnosti nepřístupná.

Vpravo, za budovou, jsou garáže a odstavné plochy pro autobusy

Kupodivu nás nikdo z areálu nevyhodil, ba ani na nás nepoštval psy. Tyto průjezdní koleje slouží jako nákladní průtah městem Brna. To je důvod, proč nám přes hlavní nádraží nejezdí náklady.
Kupodivu nás nikdo z areálu nevyhodil, ba ani na nás nepoštval psy. Tyto průjezdní koleje slouží jako nákladní průtah městem Brna. To je důvod, proč nám přes Horní (hlavní) nádraží nejezdí nákladní vlaky.
Veteráni na kolejích. Kolej vpravo vede až na brněnské výstaviště.
Veteráni na kolejích. Kolej vpravo vedou jako vlečka až na brněnské výstaviště.
Více o Rosicko-brněnské dráze na : http://www.rosicko-oslavansko.cz/
Více o Rosicko-brněnské dráze na webu: http://www.rosicko-oslavansko.cz/
Pohled přes rosického nádraží, za tratí je již Komárov. U tratí jsou zbytky zahrádkářské kolonie.
Pohled přes Rosického nádraží, tam za tratí je již Komárov. Komín je od slévárny UXA. ta ještě odlévá, ale komín je již památkově chráně a nepoužívá se. Hned za tratí jsou zbytky zahrádkářské kolonie se zajímavými dřevěnými domky.
Pohled na sever-východ. Vzadu je vidět budova a komín slévárny UXA, A oblouk tratí je již na mostě přes ulici Plotní, který podjíždíme při cestě do Olympie.
Pohled na severo-východ. Vzadu je vidět budova a komín slévárny UXA, A oblouk tratí je již na mostě přes ulici Plotní, který podjíždíme při cestě do Olympie.
Tak a tady všude by mělo být Nové nádraží. Zatím ale koleje zarůstají trávou a reznou odstavené vagóny.
Tak a tady všude by mělo být Nové nádraží. Zatím ale koleje zarůstají trávou a rezaví odstavené vagóny.
Ulice Rosická v roce 2010
Ulice Rosická v roce 2010

Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.

Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com