Bude nové nádraží?

Zanedbané, opuštěné, ale s velkým potenciálem. To je brněnské Dolní nádraží. Dočkáme se změny k lepšímu? Využijí brňáci a Brno svoji šanci k růstu na jih?
Brněnské Dolní nádraží bylo uvedeno do provozu 2.ledna 1856 jako koncové nádraží Brněnsko-rosické dráhy. Roku 1887 už bylo nádraží průjezdné na sever na Židenice. A od 30 let 20.století je s ním počítáno jako s novým brněnským hlavním nádražím. Jaký je jeho stav dnes?

Výluka v roce 2018 / 2019

Stihne se to?

Je 17.listopad 2018 a dělníci intenzivně pokračují ve vsýtavbě nutného podchodu a výstahu na druhé, ostrovní, nástupiště. Do nového jízdního řádu zbývající už jen tři týdny!
Je 17.listopad 2018 a dělníci intenzivně pokračují ve výstavbě nutného podchodu a výtahu na druhé, ostrovní, nástupiště. Do nového jízdního řádu zbývající už jen tři týdny!

Říjen 2018

Výstavba podchodu na Dolním nádraží, sobota 20.října 2018
je sobota 20.října a dělníci využívají hezkého počasí. Výstavba podchodu na druhé, ostrovní, nástupiště. Díky němu budou moc zde, na Dolním, provizorně zastavovat až tři vlaky současně.
Výstavba provizorního podchodu, tato část bude již pod kolejemi a na konci budou schody a výtah na druhé, ostrovní, nástupiště.
Výstavba provizorního podchodu, tato část bude již pod kolejemi a na konci budou schody a výtah na druhé, ostrovní, nástupiště.

Na I.nástupišti

Na I.nástupišti brněnského Dolního nádraží

Je říjen 2018 a na I.nástupišti brněnského Dolního nádraží staví vlaky směr Střelice. Toto nástupiště sloužilo i při výluce v roce 2017 a bude sloužit i nadále. Rovné, dlouhé a přímé. Prostě bezpečné a splňující podmínky pro bezbarierové nastupování. 

Na I.nástupišti brněnského Dolního nádraží

Teď je ještě kusé, tedy neprůjezdné. Protože na jeho konci se kope nový podchod. Po jeho dokončení, od prosince 2018, bude i tato kolej průjezdná na Židenice.

Na I.nástupišti brněnského Dolního nádraží
Na I.nástupišti brněnského Dolního nádraží

Dolní nádraží z druhé strany

Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018
Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018
Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018
Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018
Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018
Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018
Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018
Dolní nádraží v Brně - rekonstrukce v říjnu 2018

Na fotkách výše z října 2018 vidíte práce na Dolním brněnském nádraží z projíždějícího vlaku. 

Srpen 2018

8.2018 Ulice Rosická - cesta od Dolního nádraží do města
8.2018 Ulice Rosická – cesta od Vaňkovky a Zvonařky na na Dolní nádraží. Před nádražím je velké parkoviště, ale to je, pro mne, nepochopitelně, již dnes v srpnu, obsazené, včetně stání na ulici Rosická. Uvidíme, zda-li se parkování pro cestující vlakem podaří nějak rozumně vyřešit.
8.2018 Budova Dolního nádraží má nový kabát, uvnitř probíhají stavební práce
Původní budova Dolního nádraží má od srpna 2018 nový kabát, uvnitř probíhají stavební práce – čekárna, záchody, pokladny. Na rozdíl od minulé výluky, ta nadcházející výluka bude i přes zimu a je třeba nachystat aspoň provizorní zázemí pro cestující.
Od pondělí 3.září 2018 je Dolní nádraží opět provizorně využíváno pro výlukové vlaky z Horního (hlavního) nádraží. Zde začíná rozsáhlá výluka. Na Dolním nyní začínají a končí vlaky od Ivančic. Cestující nastoupí do autobusů Náhradní dopravy, která je odveze na provizorní stanoviště Náhradní dopravy u ulice Uhelná. Jízdní doba autobusů, kteří jezdí kolem Zvonařky, Vaňkovky a přes parkoviště u OD Dornych, je asi 3 minuty.

Více o výluce v roce 2018 a 2019 najdete v příspěvku Výluka brněnského nádraží 2018 a 2019.

Proč se nestaví Nové nádraží Brno?

Asi každého napadne, proč se místo provizorního nástupiště a budovaného provizorního podchodu již nestaví nové brněnské nádraží. Důvodem je, že plánované Nové brněnské nádraží bude mít jinou nivelitu. Bude o nějaký metr výše, než jsou dnes koleje. A to se bez rozsáhlých stavebních úprav nelze udělat. Na ty však ještě není vše připravené. Vše, nyní budované je jen dočasným provizoriem. 

Od pondělí 3.září 2018 je Dolní nádraží opět provizorně využíváno pro výlukové vlaky z Horního (hlavního) nádraží. Zde začíná rozsáhlá výluka. Na Dolním nyní začínají a končí vlaky od Ivančic. Cestující nastoupí do autobusů Náhradní dopravy, která je odveze na provizorní stanoviště Náhradní dopravy u ulice Uhelná. Jízdní doba autobusů, kteří jezdí kolem Zvonařky, Vaňkovky a přes parkoviště u OD Dornych, je asi 3 minuty.

Proč se nestaví Nové nádraží Brno?

Asi každého napadne, proč se místo provizorního nástupiště a budovaného provizorního podchodu již nestaví nové brněnské nádraží. Důvodem je, že plánované Nové brněnské nádraží bude mít jinou nivelitu. Bude o nějaký metr výše, než jsou dnes koleje. A to se bez rozsáhlých stavebních úprav nelze udělat. Na ty však ještě není vše připravené. Vše, nyní budované je jen dočasným provizoriem. 

1.září 2018 Provizorní Brno Dolní nádraží znovu ožívá
3.září 2018 Provizorní Brno Dolní nádraží znovu ožívá. Vstup na první a také jediné nástupiště. Pokladny a záchody jsou vlevo od vstupu.
Pohled z 1.nástupiště na přístřešek a pokladny provizorního Dolního nádraží.
Pohled z 1.nástupiště na přístřešek a pokladny provizorního Dolního nádraží.
Autobus náhradní dopravy přiváží cestující z Horního nádraží, resp. z provizorního stanoviště Náhradní dopravy Uhelná.
Autobus náhradní dopravy přiváží cestující z Horního nádraží, resp. z provizorního stanoviště Náhradní dopravy Uhelná. Tentokrát je vstup na nádraží, na I.nástupiště až za budovou, za plotem v areálu depa.
Příchod na 1.nástupiště přes koleje, po dřevěném přechodu.
Příchod na 1.nástupiště přes koleje, po dřevěném přechodu. Nemusíte mít strach, koleje vedou jen do Depa historických vozidel (vpravo). Vlevo jsou koleje přerušeny výstavbou provizorního podchodu na II.nástupiště.
Za chvíli už odjíždí vlak do Ivančic
Za chvíli už odjíždí vlak do Ivančic. I.nástupiště na Dolním nádraží.
Rovné, dlouhé, vysoké a bezpečné pro cestující I.nástupiště na provizorním Dolním nádraží
Rovné, dlouhé, vysoké a bezpečné pro cestující I.nástupiště na provizorním Dolním nádraží
Uprostřed Dolního nádraží se kope provizorní podchod k provizornímu II.nástupišti
Uprostřed Dolního nádraží se kope provizorní podchod k provizornímu II.nástupišti
3.září 2018 - výstavba provizorního podchodu na Dolním nádraží v Brně
3.září 2018 – výstavba provizorního podchodu na Dolním nádraží v Brně

Výluka v roce 2017

V létě 2017 se opravovali mosty a Pražský viadukt vedoucí z Brna hlavního nádraží na Židenice. Protože se tyto opravy nedali dělat za provozu, byla od soboty 3. června přes celé prázdniny až do neděle 10. září 2017 úplná výluka (!)  mezi brněnským Hlavním nádražím a Židenicemi.  Vlaky tudy nejezdily. Výluka se dotkla cca 300 vlaků denně. Škoda, že už není přeložena šalina Plotní. Výluka brněnského nádraží 2017.
Osobní vlaky od Tišnova Dolním nádražím jen projíždí na Modřice, kde je přestup na osobní vlaky směr Břeclav.
Osobní vlaky od Tišnova Dolním nádražím jen projíždí na Modřice, kde je přestup na osobní vlaky směr Břeclav.
Páteční shon na Dolním nádraží. A to ještě neprší a není chladno. Co dodat :-(
Páteční shon na Dolním nádraží. A to ještě neprší a není chladno. Co dodat :-(
Budova Dolního nádraží, které při výluce v roce 2017 slouží jako provizorní odbavovací "hala"
Budova Dolního nádraží, které při výluce v roce 2017 slouží jako provizorní odbavovací „hala“
V roce 2017 jsou na Dolním nádraží již dvě nástupiště, ale podchod nikde. Takže přechod přes koleje je "řízen" závorou.
V roce 2017 jsou na Dolním nádraží již dvě nástupiště, ale podchod nikde. Takže přechod přes koleje je „řízen“ závorou.
Závory jsou zvednuté a cestující z 2.nástupiště mohou bezpečně přecházet přes 1.kolej.
Závory jsou zvednuté a cestující z 2.nástupiště mohou bezpečně přecházet přes 1.kolej.
Vlak na 2.koleji, 2.nástupiště
Vlak na 2.koleji, 2.nástupiště
Výjezd z Dolního nádraží na Břeclav a Vídeň.
Výjezd z Dolního nádraží na Břeclav a Vídeň.
Dlouhá rovná, bezpečná, nástupiště na Dolním nádraží
Dlouhá rovná, bezpečná, nástupiště na Dolním nádraží
Druhé nástupiště je zbudované z použitých dílů, jeho cena přesto byla 2,5 mil Kč. Bohužel 2.nástupiště slouží jen jako jednostranné a to pro 2.kolej. Třeba za rok, v roce 2018 při další výluce, bude již oboustranné.
Druhé nástupiště je zbudované z použitých dílů, jeho cena přesto byla 2,5 mil Kč. Bohužel 2.nástupiště slouží jen jako jednostranné a to pro 2.kolej. Třeba za rok, v roce 2018 při další výluce, bude již oboustranné.
2.nástupiště
2.nástupiště

2010

26.září 2010
Pár fotek z Výpravy do opuštěných končin města Brna. Aneb, šli jsme se podívat, kde by (mělo/mohlo) stát Nové nádraží. Výpravu jsme začali ve Vaňkovce, kde jsme si dali zmrzlinu a podél Zvonařky se vydali na jih. K nádraží.

Rosického nádraží na ulici Rosického sloužila jako koncová stanice, depo a výtopny pro soukromou železnice z Brna do Božího Požehnání. Ta byla budována v letech 1853 až 1855. Projekt připravili E. J. Herring a A. Rahn (majitel dolů ve Zbýšově), kteří spolu s brněnskými podnikateli založili společnost Brněnsko-rosická dráha pro stavbu dráhy z Brna do Božího Požehnání.

Původní stavby Rosického nádraží na ulici Rosického. Železnice z Brna do Božího Požehnání byla budována v letech 1853 až 1855. Projekt připravili E. J. Herring a A. Rahn (majitel dolů ve Zbýšově), kteří spolu s brněnskými podnikateli založili společnost Brněnsko-rosická dráha pro stavbu dráhy z Brna do Božího Požehnání.
Původní stavby Rosického nádraží na ulici Rosického. Železnice z Brna do Božího Požehnání byla budována v letech 1853 až 1855. Projekt připravili E. J. Herring a A. Rahn (majitel dolů ve Zbýšově), kteří spolu s brněnskými podnikateli založili společnost Brněnsko-rosická dráha pro stavbu dráhy z Brna do Božího Požehnání.
Odbavovací hala Rosického nádraží. Budova je ale dnes veřejnosti nepřístupná. Vpravo jsou garáže a odstavné plochy pro autobusy
Odbavovací hala Rosického nádraží. Budova je ale dnes veřejnosti nepřístupná.

Vpravo, za budovou, jsou garáže a odstavné plochy pro autobusy

Kupodivu nás nikdo z areálu nevyhodil, ba ani na nás nepoštval psy. Tyto průjezdní koleje slouží jako nákladní průtah městem Brna. To je důvod, proč nám přes hlavní nádraží nejezdí náklady.
Kupodivu nás nikdo z areálu nevyhodil, ba ani na nás nepoštval psy. Tyto průjezdní koleje slouží jako nákladní průtah městem Brna. To je důvod, proč nám přes Horní (hlavní) nádraží nejezdí nákladní vlaky.
Veteráni na kolejích. Kolej vpravo vede až na brněnské výstaviště.
Veteráni na kolejích. Kolej vpravo vedou jako vlečka až na brněnské výstaviště.
Více o Rosicko-brněnské dráze na : http://www.rosicko-oslavansko.cz/
Více o Rosicko-brněnské dráze na webu: http://www.rosicko-oslavansko.cz/
Pohled přes rosického nádraží, za tratí je již Komárov. U tratí jsou zbytky zahrádkářské kolonie.
Pohled přes Rosického nádraží, tam za tratí je již Komárov. Komín je od slévárny UXA. ta ještě odlévá, ale komín je již památkově chráně a nepoužívá se. Hned za tratí jsou zbytky zahrádkářské kolonie se zajímavými dřevěnými domky.
Pohled na sever-východ. Vzadu je vidět budova a komín slévárny UXA, A oblouk tratí je již na mostě přes ulici Plotní, který podjíždíme při cestě do Olympie.
Pohled na severo-východ. Vzadu je vidět budova a komín slévárny UXA, A oblouk tratí je již na mostě přes ulici Plotní, který podjíždíme při cestě do Olympie.
Tak a tady všude by mělo být Nové nádraží. Zatím ale koleje zarůstají trávou a reznou odstavené vagóny.
Tak a tady všude by mělo být Nové nádraží. Zatím ale koleje zarůstají trávou a rezaví odstavené vagóny.
Ulice Rosická v roce 2010
Ulice Rosická v roce 2010

Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.

Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com