Osvobození řeky Svratky

Architektonická soutěž Nábřeží řeky Svratky, nové schody do řeky a protipovodňová opatření v Brně.
Koupání v řece Svratce

Nové schody do řeky Svratky

10.červen 2019
U cyklostezky z Brna do Komárova (-Vídně), u odbočky na Dolní brněnské nádraží jsou nové schody do řeky Svratky. A k tomu posezení u vody. První nesmělý krok k zpřístupnění řeky Svratky lidem. 

Schody do řeky Svratky

Na obou březích řeky Svratky je nově přístup až do vody. K tomu posezení ve stínu stromů. 

Schody do řeky Svratky

Až do vody vedou nové betonové schody. Poslední stupeň je i v tomto parném létě pod hladinou vody. Bohužel, pohodlně přejít na druhou stranu řeky nejde. Byť i tam jsou schody do vody.
Musíte se brodit či spíše řeku Svratku přeplavat.

Schody do řeky Svratky

Lavice jsou i přes den schovány pod stromy a poskytují chládek. Bohužel tím, že jsou pod stromy, jsou dřevěné prkna občas pokryta hovínky ptáků, co zpívají v korunách stromů. Další hromádky jsou od kuřáků. Pokud si chcete zde sednout, doporučuji deku (a potom ji vyprat) nebo smetáček.
Mezi prknama jsou škvíry. Lehce jimi propadne třeba telefon. Ale mezi plochou betonu a spodkem lavice je škvíra, taže propadlé věci lehce zase vytáhnete.

Schody do řeky Svratky

Zelený pás kolem kolem řeky Svratky poskytuje v parném létě osvěžení.

Plážový volejbal Brno u řeky Svratky

Hned přes cestu je hřiště pro plážák a další sportovní aktivity. Pět minut chůze pak vlak.
Pokud se chcete po sportu nebo jízdě vlakem osvěžit v řece, máte možnost. Není tu však žádné převlékárna.

Schody do vody Brno

Přístup k vodě z cyklostezky není vůbec označen. A chybí mi tu i odpadkový koš. Uvidíme, jak radnice Brno-střed bude pečovat o schody do vody. PS: kolo můžete opřít / uzamčit o zábradlí.

Řeka Svratka bude novém až dolů k IKEA-y

Listopad 2018
Radní města Brna schválili zkrášlení dalších dvou úseků řeky Svratky.

  1. úsek navazuje na již připravovaný úsek u ulice Poříčí. Začíná u železničního viaduktu v Uhelné ulici a pokračuje až dolů na jih za Kšírovou ulici k železničnímu mostu přerovské tratě. Po levé straně zahrnuje cyklostezku a rozvojovou oblast u nového brněnského nádraží. Dnes se zde, na louce, již budují první sportoviště. Předpokládané náklady na tento 1.úsek jsou 560 milionů korun.
  2. úsek na něj navazuje. Začíná mostem v Sokolově ulici a končí soutokem Svratky s potokem Leskava, u odpočivadla IKEA. Náklady kolem 460 milionů Kč.
Řeka Svratka u viaduktu u ulice Uhelná, nahoře za zábradlím cyklostezka.

Řeka Svratka u železničního viaduktu u ulice Uhelná. Nahoře, za zábradlím, je cyklostezka.

Pohled z cyklostezky u řeky Svratky na Dolní nádraží, na louce již rostou první sportoviště.

Pohled z cyklostezky u řeky Svratky na Dolní nádraží. Na louce již rostou první sportoviště (září 2018)

Na obou úsecích se rozšíří koryto Svratky tak, že se dolů k řece přesunou cyklostezky. Ty dnes vedou nahoře a od řeky jsou odděleny škaredým zábradlím, zatímco řeka teče dole v korytě.
Náklady na odkup pozemků od soukromníků jsou kolem 100 milionů korun.

Úpravy řeky Svratky již začaly. Zde zpřístupnění řeky

V září 2018 začaly první úpravy řeky Svratky. Zde do prázdnin vznikne příchod do řeky.

Zpřístupnění řeky Svratky u cyklostezky, odbočka na Dolní nádraží.

Zpřístupnění řeky Svratky u cyklostezky, zde u odbočky k Dolnímu brněnskému nádraží.

V budoucnu se počítá s výstavbou protipovodňových opatření kolem celého toku řeky Svratkya to na případnou stoletou vodu. Opatření musí být taková, jako kdyby nebyla brněnská přehrada.
Naštěstí hranice oné stoleté vody není moc vysoká, asi jen metr nad okolní louky. Ale i tak bude železniční vlečka na výstaviště zrušena a cyklostezka přesunuta na protipovodňový násep dál od řeky.
I toto zpřístupnění do vody bude muset být trochu upraveno (poznámka z listopadu 2018). 

Nábřeží řeky Svratky v novém

Koryto řeky Svratky, jaro 2018

Koryto řeky Svratky na jaře 2018

březen 2018

340 mil. Kč je cena za kterou by město Brno chtělo oživit nábřeží Svratky od koupaliště Riviéra až po viadukt v Uhelné ulici. Místo hlubokého koryta pěší a cyklo promenáda, park. Plus protipovodňová opatření.  Hotovo by podle náměstka Martin Ander mělo být do konce roku 2022. Vše podle vítězného návrhu Patrik Tuza z firmy A Plus.

Brno připravuje i další protipovodňová opatření na Svratce v Komárově, na Svitavě v Husovicích nebo na Ponávce poblíž centra.

Viadukt na řece Svratce v Brně, jaro 2018

Železniční viadukt na řece Svratce v Brně, jaro 2018

Co k tomu dodat? Myslím si, že všechno je lepší než  tomu dnes. Ale opět veškerá zvelebení končí u železničního náspu, u viaduktu u ulice Uhelná. A pak, mezi nízkým podjezdem pod tratí na dnešní hlavní (Horní) nádraží a podjezdem pod tratí na Dolní nádraží v Komárově „hic sunt leones“.
Kde jinde než právě tady, kolem řeky, kde je ještě místo, rozvinout pás zeleně a oživit území jak je tomu třeba dál po proudu v Komárově.
Opět vidíme, jak ten nešťastný železniční násep rozřezává naše město na část dobrou a část opuštěnou, zanedbanou. Snad i v mysli části architektů. Ani cyklo-odbočka na Zvonařku zde není vyznačena.
A vlečka na výstaviště, která tudy ještě vede, bude dříve než později stejně zrušena jako nepotřebná.

Jeden čtenář, P.M., mi vytknul, že používám demagogické výroky o rozřezávání města Brna železničním náspem. Na což jsem reagoval:

Než se začne s modernizací žel. uzlu Brno, klidně může vzniknout i v Jižním centru (Zvonařka) kolem řeky pás zeleně a nějaká ta plocha pro hřiště. Resp. už to tam mohlo třicet roků být a sloužit veřejnosti. Samozřejmě je nutné počítat s plochou pro rozšiřování kolejiště pro nové nádraží var. Řeka, ale do té doby tam klidně mohou růst stromy. Výše popsaný projekt revitalizace řeky začíná u Riviéry a skutečně končí u viaduktu Uhelná. A jestli současný žel. násep dělí město či ne, může posoudit každý z nás. Stačí se projekt vlakem nebo si sednout u Ronda na kolo a vyjet na jih. A dívat se kolem sebe, kde se bydlí, kde rostou nové stavby, kde je upravené město, a kde jsou brownfieldy, vyschlá tráva a laciné autobazary. A co tvoří tuto hranici. Pak se můžeme bavit o tom, jak ji překonat.
Zde doporučuji výborný rozhovor s urbanistou v brněnském Metropolitanu, str. 20-21. …

Výsledky soutěže Nábřeží řeky Svrtaky

Ivan Ruller: vítězný návrh okolí řeky Svratky v Brně

Vítězný návrh okolí řeky Svratky v Brně: Ivan Ruller se svým týmem. Z mého pohledu velmi střídmý návrh, po obou stranách řeky Svratky cesty a pěšiny a zeleň.

červen 2017
Soutěž o novou lepší podobu brněnské náplavky řeky Svratky vyhlásilo město Brno, které jmenovalo prvních 5 členů poroty. Druhá šestičlenná část byla nezávislá na městu. K hodnocení byly pak přizváni ještě dva experti poroty.

V soutěži byly oceněny tři nejlepší návrhy a uděleny dvě odměny. Vítězná návrh Ivan Ruller a spol, 2.místo atelier Bauchplan ).( a 3.místo Consequence Forma. Všechny návrhy, vítězné i ty neúspěšné si můžete do konce června 2017 prohlédnout v divadle Reduta na Zelném trhu.

Přináším zde pár snímků oceněných návrhů i těch, které mne osobně zaujaly. Obecně bych řekl, že tentokrát zvítězila střídmost před výraznými nápady.

1.místo Ivan Ruller

Ivan Ruller se svým týmem:  nábřeží řeky Svratky

Oddělení cest pro pěší, bruslaře a cyklisty bylo porotou velmi kladně hodnoceno – Ivan Ruller a první místo v soutěži

První místo obsadil Ivan Ruller se svým týmem. Z mého pohledu velmi střídmý návrh, po obou stranách řeky Svratky cesty a pěšiny a zeleň. Právě oddělení cest pro pěší, bruslaře a cyklisty bylo porotou velmi kladně hodnoceno. Tam, kde to místo u řeky dovoluje, navrhuje Ruller vytvoření malé „kolonády“ – nějaké ty obchody, občerstvení, záchody … Žádné velké zásahy do okolí řeky. Tento návrh se mi líbí.

Ivan Ruller: řeka Svratka v Brně

1. místo tam, kde to místo dovoluje, navrhuje Ruller vytvoření malé „kolonády“ – nějaké ty obchody, občerstvení, záchody … Žádné velké zásahy do okolí řeky.

1. místo a Ivan Ruller

1. místo a Ivan Ruller a kol.

2.místo

2.místo v soutěži - ateliér bauchplan

2.místo v soutěži o nábřeží řeky Svratky: ateliér bauchplan. 
Druhý v pořadí návrh se mi moc nelíbí. Výrazně vizuálně odlišený pravý a levý břeh, oba bez jasných cest, jen tráva.

3.místo

Zato třetí oceněný návrh je velice zajímavý, ale vyžaduje už velké zásahy do okolí řeky. Což bylo i porotou hodnoceno jako mínus.
Obsahuje například schody u Ronda směřující do vody & konflikt s městským okruhem, navrhuje i další pěší most. Po obou stranách cesta, zřejmě jedna pro pěší  druhá pro cyklisty (?), výrazné rozšíření přírody.
Bylo by to hezké.

3.místo v soutěži: atelier CONSEQUENCE FORMA.

3.místo v soutěži: atelier CONSEQUENCE FORMA.

3.místo: CONSEQUENCE FORMA, ale vyžaduje už velké zásahy do okolí řeky.

3.místo a návrh CONSEQUENCE FORMA už vyžaduje velké zásahy do okolí řeky Svrtaky. Mně se ale líbí.

Co mne zaujalo

MAD Arkitekter z Norska

MAD Arkitekter z Norska umisťují na řeku Svratku plovoucí „příhradové konstrukce“, kde by mohlo být třeba hřiště, malé divadlo, místo pro odpočinek

MAD Arkitekter z Norska umisťuje na řeku plovoucí „příhradové konstrukce“, kde by mohlo být třeba hřiště, malé divadlo, místo pro odpočinek. S břehem spojené lávkou. Při stavu vody v řece Svratce asi nerealizovatelné, ale jako nápad výborný. Třeba na brněnskou přehradu. Toto se mi moc líbí. Vizualizaci najdete v galerii pod článkem.

Connatural by „rozsekal“ pravý břeh na malé bloky

Connatural by „rozsekal“ pravý břeh na malé bloky, už by nebylo jasné, kde končí ulice a začíná náplavka a řeka.
Na levém břehu široká cesta.
Zajímavé, ale vyžadovalo by to silné zásahy do okolí. Oceňuji napojení na brněnsko Riviéru a na výstaviště, od velodromu až po Z-tko.

Connatural - zajímavý nápad na napojení na Riviéru a na výstaviště

Connatural by „rozsekal“ pravý břeh na malé bloky

Návrh břehu řeky Svratky: Pelčáa a partner architekti

Návrh břehu řeky Svratky: Pelčák a Partner architekti – u ulice Poříčí & Vídeňská by levý břeh byl kolmo do vody, pravý břeh by díky tomu získal více místa pro schody a cesty.

Pelčák a Partner architekti

Velmi zajímavý návrh z atelieru Pelčák a Partner architekti. Zatímco u ulice Poříčí & Vídeňská by levý břeh zcela vybetonovali kolmo do vody, pravý břeh by díky tomu získal více místa pro schody a cesty. Dál po proudu řeky u Ronda, u Bakalova nábřeží, u nového soudu a Spielberk office, by zasáhli do břehu Svartky ještě výrazněji. Pozvolný přechod do vody, zeleň.

Trochu mne mrzí, že přestože asi jako jediný zakomponovali do svého návrhu i podjezd pod železničním viaduktem, nenavrhli odklonit městský okruh dál od řeky a vést jej severněji pod železničním viaduktem. Tím by získali cenné místo pro „řeku“ a její okolí.
Viadukt se bude v roce 2018 a 2019 stejně rekonstruovat, a dnešní nevyhovující úzký podjezd bude třeba rozšířit tak jako tak. 

Pelčák a Partner architekti

Neoceněný návrh: Pelčák a Partner architekti. Jako jediný se snaží řešit přechod & podchod po úzkým hrdlem železničního viaduktu.

Pelčák a Partner architekti

Pelčák a Partner architekti

Návrh Kohki Hiranuma architect & associates

Velm zajímavý návrh Kohki Hiranuma architect & associates. Vzdušná konstrukce jako přechod řeky Svratky

Le Studio Dieśe

Le Studio Dieśe – nevím, co si mám myslet. Ale jejich návrh mne zaujal

M&P architekti

M&P architekti – pozvolný široký přechod do řeky. Mít tak více místa…

M&P architekti

M&P architekti

Linda Boušková - řeka Svratka

Linda Boušková a kol: Nevítězný, ale oceněný návrh – z hlediska krajinářského, způsobů protipovodňových opatření a návratu k přírodnímu charakteru – jej porota považuje v rámci soutěže za výjimečný.

Architektonická soutěž na novou řeku

Řešené území kolem řeky Svartky - nová brněnská náplavka

Řešené území kolem řeky Svartky – nová brněnská náplavka (2016)

Prosinec 2016
Město Brno vyhlásilo architektonickou soutěž „Nábřeží řeky Svratky„. Cílem soutěže je krajinářský a urbanistický návrh brněnského nábřeží řeky Svratky od brněnského výstaviště, na pravém břehu Kamennou kolonií, kolem Ronda až k železničnímu viaduktu nad řekou Svratkou, mezi ulicemi Pražákova a Uhelná. Brněnská náplavka.
Řeka Svratka je v tomto úseku takřka nedostupná, schovaná v hlubokém kamenném korytě. Součásti opatření musí být i protipovodňové opatření a současně návrh pro aktivní i pasivní využívání zatím opomínané hodnoty města, kterou představuje řeka Svratka.
Datum odevzdání soutěžních návrhů je 28. února 2017. 

Tento úsek řeky Svratky je tím nejatraktivnějším pro oživení a pro jeho využití jako zajímavého veřejného prostoru, kde se mohou lidé potkávat, trávit svůj volný čas. Hledáme pro něj řešení, které bude ladit s životem města a ve kterém zároveň budou protipovodňová opatření navržena co nejvíce jako přírodě blízká,“ upřesňuje Ander, člen zastupitelstva města Brna a člen poroty.

Výsledky soutěže by tak měly být zveřejněny spolu s výstavou návrhů v průběhu jarních měsíců 2017. Oceněny budou tři nejlepší návrhy. Vítěz získá 550 000 Kč, oceněny budou i další dvě místa.

Město Brno připravilo webové stránky Nábřeží řeky Svratky o probíhající soutěži. Tyto stránky však již na jaře 2019 neexistují.

Divadlo Reduta, kde bylo možné vidět všechny návrhy soutěže o úpravu břehů řeky Svratky

Divadlo Reduta, kde bylo možné vidět všechny návrhy soutěže o úpravu břehů řeky Svratky

Divadlo Reduta, kde bylo možné vidět všechny návrhy soutěže o úpravu břehů řeky Svratky

Závěrem

Uvidíme, jak bude vypadat finální realizace břehu řeky Svratky. Horší než dnes to už být nemůže. Řeka je stísněna v betonovém korytě, oba břehy jsou svázány v několika dopravních uzlech.

Větší zásah do okolí řeky je možný až jižněji od železničního viaduktu dál po proudu řeky, kolem budoucího Jižního centra Brna, nového brněnského nádraží, dál do Komárova. B

rněnská náplavka – architektonická soutěž na zatraktivnění území kolem řeky Svratky, od výstaviště po ulici Opuštěná. 

Místo pro Váš komentář, dotaz nebo příspěvek je níže.  Vaše příspěvky, komentáře a dotazy jsou před jejich publikováním schváleny, většinou do 24 hodin. Vaše e-mail adresa slouží jen pro případné odpovědi. Nebude zveřejněna, archivována ani předána třetí straně a ani na ni nebudou posílány žádné obchodní nabídky. To slibuji.

Pokud mi chcete napsat přímo email, poslat obrázky, text v souboru, můžete psát na. OneManBrnoBlog@gmail.com